با شاغل شدن والدین و خانواد ه ها، حضور کسب وکارهای برگزار کننده مراسم در مهمانی ها نسبت به قبل رونق بیشتری یافته و مشتریان بیشتری خواهان استفاده از خدمات این شرکت ها برای برگزاری مراسم خود هستند. به نظر می رسد مزیت این کسب و کارها، در دست داشتن هدایت بازار و شکل دادن به سلیقه مشتریان است.
برای اطلاع از ارزیابی این کسب وکارها و مخاطب هدف آنها و نحوه مخاطب یابی آنها گفت وگویی با دکتر سیدحسین رضوی، عضو هیأت علمی دانشگاه و مشاور کسب و کار ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.
ارزیابی شما از چنین کسب وکارهای جدید و نحوه بازاریابی آنها چیست؟
در گذشته بسیاری از فعالیت های درون منازل که ارزش افزوده بالایی دربر داشتند، به هیچ وجه در تولید ناخالص داخلی لحاظ نمی شدند و این امر نارضایتی و حس ناخوشایندی برای افراد خانه دار به دنبال داشت. به مرور زمان با افزایش نرخ اشتغال زنان و کاهش زمان سپری شده در منزل، مشاغلی نظیر مغازه های محلی پدید آمدند که مواد اولیه آماده برای پخت و پز مانند انواع سبزی های پاک کرده و سرخ شده، پیازداغ و... را عرضه می کردند.
با پیشرفت در این صنعت، سازمان هایی شکل گرفتند که گام را فراتر نهاده و پذیرایی جشن ها و مهمانی های داخل منازل را برگزار می کنند. این بنگاه ها خدمات و محصولات مورد نیاز مراسم را به تناسب نوع مهمانی، بودجه و نیاز مشتری به صورت بسته کاملی به مشتریان ارائه می کنند که از دغدغه میزبان به مراتب کاسته می شود.
به این ترتیب پول در چرخه اقتصادی کشور به گردش درآمده و فعالیت هایی که در گذشته جزو تولید ناخالص داخلی محسوب نمی شدند، به کسب و کارهای نوین و درآمدزا مبدل شدند که معمولا شاغلان عمده بسیاری از آنها را همان بانوان خانه دار پیشین تشکیل می دهند که این بار با انجام فعالیت های مشابه به کسب درآمد و اشتغال نائل آمده اند. این کسب و کارها با توجه به تازه بودن در جامعه و فرهنگ ما با رویکردهای متفاوتی مواجه هستند که در پاسخ به سوالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت.
به نظر شما مزیت رقابتی چنین کسب وکارهایی چیست؟
هپی فکتوری ها یا کسب و کارهای برگزارکننده مراسم و مهمانی ها، کسب و کارهایی هستند که به سبک و سیاق کنونی تاریخچه طولانی ندارند اما در گذشته مغازه هایی وجود داشتند که به کرایه میز و صندلی و ظروف و تدارکات لازم جهت برگزاری مهمانی ها در منازل و اماکن خصوصی اختصاص داشتند. با توجه به نمودار کانو، مزیت این کسب و کارهای جدید در «توانایی ایجاد نیاز در مصرف کنندگان» است که به طرق مختلف و با تکیه بر جنبه های روان شناختی جامعه هدف، در این مسیر گام نهاده اند.
به طور مثال در گذشته نحوه میزآرایی و دکوراسیون مجالس، نوع و شیوه پذیرایی از یک شیوه مشابه و سنتی پیروی می کرد. در حالی که با پیدایش این گونه شرکت ها در داخل کشور، مجالس به نحو متفاوتی چیدمان شده و با تنوع بیشتری از مهمانان پذیرایی می شود. مزیت این کسب و کارها، در دست داشتن هدایت بازار و شکل دادن به سلیقه مشتریان است.
لازم به ذکر است که بسیاری از افراد به صورت غیرحرفه ای و تفننی از این خدمت الگوبرداری کرده و به صورت شخصی این خدمات را در مراسم و مهمانی ها برگزار می کنند که بنابراین نمی توانند مشتریان بالفعل محسوب شوند. این افراد تمایل یا قدرت لازم برای صرف هزینه های برخورداری از خدمات این کسب و کارها را ندارند.
بنابراین تنها زمانی می توان آنها را به مشتری تبدیل کرد که قادر به اجرای خدمات مختص شرکت ها نباشند و این دقیقا همان نقطه تمایز یا مزیت رقابتی کسب و کارها است که باید بسته به شرایط و توانمندی خود نسبت به تقویت جنبه های آن اقدام کنند. از جمله نکات مهم می توان به سابقه و خوشنامی در کیفیت خدمات، قدرت در زمان بندی، تنوع در ارائه خدمات، گستردگی خدمات و محصولات و ... اشاره کرد.
این شرکت ها معمولا چه مخاطبانی را هدف قرار می دهند؟
با توجه به تعداد بالای جمعیت جوان کشور و علاقه مندی بیش از پیش افراد به مد روز و اهمیت یافتن طراحی متفاوت در میان قشر جوان، این کسب و کارها بازار هدف گسترده و رو به رشدی را در مقابل دارند. هر روز شاهد وبلاگ ها و صفحات اجتماعی افراد بسیاری هستیم که از مراسم و جشن های خود عکس های متنوعی را منتشر می کنند که حاصل فعالیت این گونه کسب و کارها است.
با توجه به اشتغال والدین جوان، برگزاری مهمانی های بسیاری از افراد، نیازمند مدیریت قوی کسب و کارهای هپی فکتوری است که با دریافت بودجه مهمانی، کلیه امورات را به شیوه برازنده ای مدیریت و برنامه ریزی کنند.
ارزیابی شما از استقبال مخاطبان چیست؟
این محصول و خدمات نیز همانند هر محصول دیگری دارای چرخه عمری است که با بررسی شواهد، در حال حاضر در ابتدای دوره بلوغ خود قرار داشته و همانند سایر محصولات در این چرخه با رویکردهای متفاوتی از سوی مصرف کننده مواجه می شود. به رغم وجود مشتریان جوان و دارای شرایط مالی مناسب، همچنان قشر سنتی جامعه، تاکید بسیاری بر برگزاری مهمانی ها به صورت سنتی داشته و از این خدمات استقبال چندانی نمی کنند. همچنین بخش عمده ای از جامعه قادر به صرف این گونه هزینه ها نیستند.
این هپی فکتوری ها با اضافه شدن رقبا، چطور می توانند به روز باشند و ایده شان را بعد از اضافه شدن رقبا همچنان جذاب نگه دارند؟
هزینه اولیه پایین، نقش بازدارندگی یا به اصطلاح موانع ورود به بازار را در این کسب و کار کاهش داده و افراد بسیار زیادی علاقه مند و قادر به ورود به این صنعت هستند. از این رو، خطر رقبا همواره شرکت ها را تهدید می کند لذا داشتن نگاه بلند مدت به بازار مصرف، به کسب و کار انگیزه می دهد تا برای حفظ فاصله با رقبا از انعطاف و نوآوری و مشتری مداری غفلت نورزند. نگاه بلند مدت به معنای انعطاف پذیری در پذیرش سفارش، ارائه قیمت، همکاری با مشتریان در نحوه ارائه خدمات، ارزش آفرینی بیش از هزینه دریافت شده و ایجاد احساس خوب «بُرد از معامله» در مشتریان و... است.
یکی از راه های حفظ ایده، ثبت آن ایده به نام شرکت در ذهن مشتری است. بهترین مثال برای این راهکار، مثال نام «تاید» برای پودر ماشین لباسشویی و «پفک» برای اسنک های پنیری و ده ها مورد مشابه دیگر داخلی و خارجی است که شرکت اولیه با ارائه محصول یا خدمت جدید، آن را به نام خود ثبت کرد، به گونه ای که مصرف کنندگان همچنان پس از سال ها محصولات رقبا را نیز با نام محصول اولیه می شناسند و نام می برند.
نحوه حضور این مخاطبان در شبکه های اجتماعی و نحوه مخاطب یابی آنها در این شبکه ها به چه صورت است؟
نقش شبکه های اجتماعی در موفقیت این کسب و کارها انکارناپذیر است. صرف نظر از مزایا و معایب مربوط به این شبکه ها، کسب و کارهای بسیاری در فعالیت خود از این امکانات بهره برداری می کنند. حضور در فضای مجازی که افراد متعددی هر روز در آن حضور دارند، هزینه تبلیغات را به مراتب کاهش داده و محصول و برند را هر روز در مقابل دیدگان مصرف کننده قرار می دهد.
بسیاری از این کسب و کارها صفحات اجتماعی پربیننده را با هزینه معقول و اندکی خریداری کرده و با طراحی جالب توجهی به تعداد فالورهای خود می افزایند. با توسعه تعداد فالورها، میزان اطمینان افراد به کسب و کار بیشتر شده و این امر شرکت را نسبت به رقبا مصون تر می سازد.
ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com