واردات بی رویه در حوزه کاغذ و مقوا این صنف را دچار مشکلاتی کرده است، گرچه تولیدکنندگان این صنعت مدعی اند می توانند بازار داخل را تغذیه کنند اما شواهد نشان می دهد 70 درصد نیاز بازار ایران از طریق واردات تامین می شود.
برای بررسی بازار مقوا گفت و گویی را با علی اصغر رضایی، مدیر بازرگانی شركت تولیدی كـاغذ و مقوای یاران داشته ایم که در ادامه می خوانید.
کیفیت و قیمت، دلایل واگذاری بازار به خارجی ها
رضایی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از کاغذ و مقوای مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود، می گوید: چین، کره و اندونزی کشورهای عمده تامین کننده بازار ایران هستند. این کشورها از طریق دو مزیت رقابتی، کیفیت و قیمت توانستند گوی سبقت را از تولیدکنندگان داخلی بربایند.
وی ادامه می دهد: اگرچه تولیدکنندگان خوبی در این حوزه در داخل فعالیت می کنند و ممکن است کیفیتی بهتر از کاغذهای وارداتی نیز به بازار عرضه کنند اما عامل قیمت باعث می شود خریداران داخلی به سمت کالاهای وارداتی کشیده شوند.
وی در رابطه با تجهیزات مورد نیاز این صنعت می گوید: اکثر تجهیزات این حوزه از خارج و کشورهایی مثل ایتالیا، آلمان و کشورهای شرق آسیا وارد می شود. البته نباید از ذکر این نکته غافل شد که شرکت هایی در داخل کشور نیز در حوزه ورق سازی و. . . مشغول هستند.
رضایی با بیان این جملات می افزاید: عمده فعالیت شرکت های داخلی در زمینه تامین قطعات و لوازم یدکی دستگاه های وارداتی است. همین مسئله باعث شده دستگاه های ایرانی و تولید داخل قابل رقابت با ماشین آلات وارداتی نباشند. این تفاوت سطح ماشین آلات، سطح قیمتی آنها را نیز متفاوت کرده است.
به عنوان مثال اگر دستگاه های تولید داخل 2میلیارد تومان قیمت داشته باشد، همان ظرفیت تولید در یک ماشین خارجی 6میلیارد تومان خواهد بود.
این فعال بازار مقوا در رابطه با میزان فضا و تعداد پرسنل مورد نیاز یک واحد تولیدی می گوید: برای شروع این کار داشتن یک سرمایه 10 میلیارد تومانی ضروری به نظر می رسد. شرکت یاران مقوا در حال حاضر در فضایی به مساحت 17800 مترمربع در سه طبقه تولیدی و سه طبقه اداری مشغول فعالیت است. این شرکت 156 پرسنل دارد که از این تعداد 111نفر نیروی متخصص این حوزه هستند.
رضایی همچنین در رابطه با تامین مواد اولیه می گوید: اساس کار این شرکت اینطور است که از مواد بازیافتی و باقی مانده ضایعات صحافی ها و چاپخانه ها برای تولید کاغذ و مقوا استفاده کند که به محیط زیست و چرخه آن کمکی کرده باشد، اما امکان استفاده از خمیر سفید هم به عنوان مواد اولیه بکر وجود دارد.
وی با بیان این جملات می افزاید: این خمیر سفید هم در داخل کشور تولید و هم از خارج وارد می شود.
به تناوب صادرات داریم
مدیر بازرگانی شركت تولیدی كـاغذ و مقوای یاران در رابطه با صادرات این شرکت می گوید: این شرکت به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، ارمنستان و تاجیکستان، افغانستان و پاکستان به طور دائم صادرات دارد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولیدی این شرکت 1000 تن در سال است، می گوید: در تلاش هستیم ظرفیت تولید خود را به 80 تن در روز برسانیم. رضایی در رابطه با دریافت مجوز برای شروع فعالیت در این حوزه می گوید: قطعا سازمان صنایع و معادن به عنوان اصلی ترین نهاد برای دریافت مجوز در این بخش عمل می کند، اما دریافت مجوزهایی به دلیل پسماند و فاضلاب این صنعت، از سازمان محیط زیست نیز طبیعی به نظر می رسد.
وی در رابطه با مهم ترین مشکلات و آسیب های این حوزه می گوید: مشکل عمده فعالیت در این بخش، مشکل واردات است. باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از ورود کاغذهایی که در داخل قادر به تامین آن هستیم جلوگیری به عمل آید.
رضایی نداشتن همبستگی و اتحاد بین اعضای این صنف را یکی دیگر از موانع رشد این صنعت در داخل کشور معرفی می کند و می افزاید: متاسفانه اعضای فعال در این صنف چه به لحاظ قیمت گذاری در خرید مواد اولیه و چه در فضای فروش دچار رقابت منفی شده اند.
این رقابت ناسالم باعث می شود کیفیت کاغذهای تولیدی خوب نباشد و شرکت ها برای گرفتن بازار، محصولات تولیدی خود را با قیمت و کیفیتی پایین تر عرضه کنند. از دیگر مهم ترین چالش های این صنعت کمبود اپراتور و نیروی متخصص است.
این فعال بازار مقوا در ادامه می گوید: حمایت مصرف کنندگان داخلی نیز از محصولات تولید داخل بسیار پایین است. مردم ما مصرف گرا هستند و ترجیح آنها خرید کالاهای وارداتی است. امیدواریم خریداران از تولید محصولات داخلی حمایت کنند.