در ادامه معرفی شرکتهای تبلیغاتی پیشرو، در ستون «ستارههای تبلیغات» در این شماره به معرفی شرکت مک گری باون (McGarryBowen) میپردازم. شاید نمونه آثار قابل تامل و تاثیرگذار این شرکت بهانهای برای معرفی آن باشد، اما دلیل موجهتر، تجربه نهان این مجموعه جوان است که میتواند حاوی نکات بسیار ارزشمندی برای شرکتهای تبلیغاتی و مشتریانشان داشته باشد. شاید ظواهر امر چنین نشان دهد که این شرکت حدود 14 سال پیش تاسیس شده و این سابقه کم پاشنهآشیل و نقطه ضعف «مک گری باون» باشد. اما با مرور سابقه موسسان آن، میتوان دریافت که قدمت نهان این شرکت به حدود 45سال پیش یعنی دهه 1970 میلادی بازمیگردد.
زمانی موسسان آن John McGarry ، Stewart Owen و Gordon Bowen بهعنوان نیروهایی جوان در شرکتهای بزرگی مثل Y&R مشغول تجربهاندوزی بودند و پس از کنارهگیری از پستهای خود از این شبکههای عظیم تبلیغاتی، تمام تجربیات و اندوختههای خود را در این شرکت جوان پیاده کردند. این مسئله در کنار سایر تجربههای موفق و مشابه دیگر، نقش مدیران باتجربه را حتی در سازمانهای جوان و کمسابقه بهخوبی نشان میدهد. بنابراین باید به این مسئله توجه کرد که موسسان پرتجربه میتوانند راه را برای موفقیت شرکتهای تازهتاسیس فراهم کنند.
هنگامیکه در سال 2008 شرکت دنسو بزرگترین شرکت تبلیغاتی ژاپن در حال گسترش سیطره قدرت خود در اروپا و قاره آمریکا بود، با رقمی که هیچوقت فاش نشد، مجموعه McGarryBowen را خریداری کرد.هرچند استقلال این مجموعه پس از این مسئله بهویژه در آمریکای شمالی حفظ شد اما این فرآیند، دلیل دیگری بر توانمندیهای این شرکت است.
افتخارات و مشتریان McGarryBowen
سیر صعودی و قدرت قابلملاحظه این شرکت باعث شد تا در سال 2009 میلادی این مجموعه بهعنوان شرکت تبلیغاتی سال توسط Advertising Age انتخاب شود و همین افتخار مجددا در سال 2011 تکرار شد و علاوه بر Ad Age، Adweek نیز مک گری باون را شایسته این مقام دانست. آنچنان که پایهگذاران این شرکت ادعا میکنند، این مجموعه براساس یک پیمان ساده تاسیس شده است: «مشتریان استحقاق بهترینها را دارند.» ابرام و اصرار بر چنین عهدی، دریافت جوایز متعدد و تحسینشدن از سوی موسسات معتبر را امری دور از دسترس نمینماید و باعث بازشدن پای مشتریان بزرگی چون مازراتی، هلوت پکارد، والاستریت ژورنال، دیزنی، موسسه قرن 21، برگرکینگ، آکادمی موسیقی بروکلین، اینتل، خطوط هوایی آمریکا و هوندا میشود.
از نکات جالبتوجه دیگر در مورد این شرکت هویت سازمانی خاص آن مجموعه است که بهخوبی اهداف و آرمانهایش را به تصویر میکشد. استفاده از رنگهای متنوع و سطوح ساده و بههم پیوسته تعهدات McGarryBowen را بهبهترین نحو توصیف میکند: «شاکله اصلی فرهنگ سازمانی ما و رویکردمان به کسبوکار، همیاری و همافزایی است.» و با همین سیاست، این مجموعه تبلیغاتی تمام خدمات، گستره وسیعی از سرویسهای تبلیغاتی و بازاریابی را در نیویورک، شیکاگو، لندن، شانگهای و سائوپائولو به مشتریان خود ارائه میدهد.
تبلیغ منتخب
خودروسازان همواره تبلیغات جالب و تاثیرگذاری برای معرفی امکانات ماشینهای جدید خود میسازند. اما McGarryBowen برای معرفی خودروی جدید هوندا –مدل HRV- دست به ابتکار جالبی زده است. حضور افراد متعدد که بهصورت منظم در کنار یکدیگر نام این خودرو را روی لباس خود ظاهر میسازند از نکات برجسته این تیزر تبلیغاتی است.
همچنین صحنه اول و آخر این تبلیغ کنایهای است بر جادار بودن این اتومبیل. ساخت تیزر در فضای تاریک یک ورزشگاه و حرکات موزون نقشآفرینان تیزر، تحسین بیننده را در پی دارد و این ویدئو را تبدیل به تبلیغی تاثیرگذار میکند. کلام در این تیزر جایی ندارد اما در عوض موسیقی کاملا با روح حاکم بر تبلیغ تطابق دارد.
ارتباط با نویسنده: alijah.sh@gmail.com
مشاور تبلیغات و برندسازی