صادرات به کشورهای مختلـــف، جنبه های فراوانی دارد که در عین حال فرصت های زیادی را برای سرمایه گذاری ایجاد می کند.خوشبختانه راه برای بخش خصوصی در امر تجارت باز است و دولت تا حدودی از محصولات صادرات محور حمایت می کند، اما گهگاهی اتفاقاتی رخ می دهد که می توان گفت غیرمترقبه است.
به عنوان نمونه مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اعلام کرد: ترکها دعوت ایران برای مذاکره را نپذیرفتند و درحالحاضر هیچ مذاکرهای برای کاهش یا تغییر نرخ ترانزیت کامیونها در ترکیه در جریان نیست.
به گزارش ایسنا، ترکیه از هجدهم مهرماه امسال نرخ ترانزیت کامیونهای ایرانی در خاک این کشور را ناگهان دو برابر کرد که این اقدام با واکنش ایران مواجه شد و ترکها بار دیگر هزینه عبور کامیونهای ایرانی از خاک این کشور را گران کردند، در حال حاضر هزینه عبور هر کامیون ایرانی در خاک ترکیه 50 یورو به ازای هر 100 کیلومتر است.
این خبر شاید از جهات مختلف حائز اهمیت باشد ولی نکته مهمی که به لحاظ سرمایهگذاری اهمیت دارد این است که ترکیه از قابلیتهای ترانزیتی خود به نحو مناسبی استفاده و از این فرصت درآمدزایی میکند. در این کلاف روی سخنمان با سرمایهگذاران بخشخصوصی نیست، این بار باید دولتیها دست به کار شوند و با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی کشورمان از قابلیتهای ترانزیت هوایی، دریایی و جادهای ایران درآمدزایی کنند.
در واقع با استفاده از توسعه زیرساختها به راحتی میشود درآمدهای بالایی از این کار به دست آورد، این زیرساختها شامل ساخت جادههای مناسب و تدارک وسایل حملونقل مخصوصا در بخش حملونقل ریلی و حملونقل هوایی میشود.