مهارتهـــای عمومـــی، مهارتهایی هستند که همه کارکنان در تمامی سازمانها به آنها نیاز دارند؛ مهارتهایی که با آموختن آن هم کارمندان و هم مدیران میتوانند در راستای اهداف سازمان بهتر حرکت کنند.
مجله فورچون در یک تحقیق با پرسش از مدیران اجرایی 500 شرکت برتر این نتیجه را اعلام کرد که علاوه بر مهارت خواندن، نوشتن و کار با رایانه، مهمترین مهارتهای کارکنان عبارتند از: مهارتهای ارتباطاتی، مدیریت زمان، مهارت حل مسئله، تقویت خلاقیت، کارگروهی و تیمسازی، مهارت حل تعارض و فن مذاکره. کتاب مهارتهای عمومی کارکنان تالیف دکتر حمیدرضا رضوانی به بررسی و تشریح همین مهارتهای عمومی کارکنان در فضای کار میپردازد.
این کتاب در 9 فصل تدوین شده است. مولف در فصول مختلف کتاب به بررسی ارتباطات عمومی در محل کار، ارتباطات نوشتاری یعنی آیین نگارش نامههای اداری، ارتباطات غیرکلامی و مهارت استفاده از زبان بدن، اثربخش بودن ارتباطات در محل کار و ارتباطات موثر، مهارت اداره کردن زمان و اولویتبندی آن، مهارت تشخیص و حل مسئله در زمانهای خاص، مهارت تقویت خلاقیت فردی و روشهای آن، مهارت کار گروهی و تیمسازی یعنی نحوههای تشکیل و اداره گروهها و تیمهای منسجم و همکار، مهارت حل تعارضات میانفردی، مدیریت تعارض در سطح بین افراد و اصول و فنون مذاکره و غیره میپردازد. این کتاب در 199 صفحه به همت انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر منتشر شده است.