مشتریان به طور معمول به سختی نسبت به یک برند توجه نشان می دهند. به این دشواری دستیابی به مشتری این نکته را هم باید اضافه کرد که آنها بعد از دستیابی به محصول موردنظرشان برند شما را دیگر به یاد نیز نخواهند آورد. با این حال گروه دیگری از مشتریان نیز وجود دارند که به اصطلاح «مشتریان وفادار» خوانده می شوند.
افرادی که تنها به دلیل علاقه به برندی خاص و شیوه تولید محصولاتش به آن مراجعه خواهند کرد. به منظور دستیابی به چنین مشتریان وفاداری، شما نیاز به ساخت رابطه ای عمیق با مشتریان تان دارید که فراتر از خریدوفروش صرف براساس پول باشد. بهتر است این بخش را با طرح دو سوال اساسی به پایان ببریم و به سراغ ایده اصلی برویم. راهکار شما برای القای حس ارزشمند بودن به مشتریان تان چیست؟ همچنین چگونه از آنها مراقبت خواهید کرد؟
ایده
ایده این شماره با استفاده از اطلاعات برند Nationwide طراحی شده است. این برند که در سال 1846 بنیانگذاری شده، یک شرکت سهامی بوده که به اعضای خود تسهیلات خرید مسکن ارائه می دهد.
من برای چندین سال در شرکت Nationwide حساب کاربری داشتم. آن زمان هنوز مبلغ لازم برای خرید یک خانه را در اختیار نداشتم و به همین دلیل دائما از خانه ای به خانه دیگر نقل مکان می کردم. پس از چند سال همکاری با Nationwide در نهایت به کمک تسهیلات این شرکت توانستم خانه ای برای خود خریداری کنم. مدتی پس از خرید خانه تصمیم گرفتم حساب خود را در این شرکت ببندم و آن را به یک بانک منتقل کنم.
به منظور چنین کاری ابتدا باید به یکی از شعبه های شرکت می رفتم و درخواست انتقال حساب را می دادم. سپس لازم بود دو مرحله فرم اینترنتی را نکمیل و برای شرکت ارسال کنم. بدون شک این مراحل برای هر شخصی عذاب آور خواهد بود. با این حال پس از ارائه درخواست اولیه، هنگامی که قصد چک کردن حساب خود را داشتم، کاملا غافلگیر شدم.
Nationwide تنها اندکی پس از ارائه درخواست انتقال حساب و بدون تکمیل دو لیست اینترنتی حساب من را به بانک موردنظر انتقال داده بود. بدون شک من آن دو لیست اینترنتی را تکمیل نکرده بودم. اما شرکت با تواضع مثال زدنی این لطف را کرده و من را از جهنم کاغذبازی های معمول نجات داده بود.
به عنوان مدیر یک شرکت، به منظور تامین رضایت مشتریان خود (حتی آنهایی که قصد ترک برندتان را دارند) دست به چه فعالیتی خواهید زد؟ آیا مشتریان شما نسبت به ارزش ویژه ای که برای آنها قائل هستید، آگاهند؟
پرسش های فوق تنها در صورتی قابل پاسخگویی اند که شما گامی مهم در راستای نشان دادن احترام و ارزش مشتریان برداشته باشید. در ادامه به ارائه چند توصیه مناسب در این زمینه خواهیم پرداخت.
•به عنوان توصیه نخست، هر بار که با درخواستی از مشتریان خود مواجه شدید، پس از رسیدگی به آن، پیام تشکر برای آنها ارسال کنید. این کار علاوه بر نمایش احترام شما به مشتریان، تا حد زیادی تضمین کننده خرید مجدد آنها از شما خواهد بود.
• در صورتی که مانند برند Nationwide به صورت سهامی اداره می شوید، از سرمایه گذاران در جهت چگونگی سرمایه گذاری سپرده ها نظرخواهی کنید. این فعالیت حس تاثیرگذار بودن را در مشتریان زنده خواهد کرد.
•گاهی اوقات لازم است تا از مشتریان خود اطلاعاتی را کسب کنید. در این صورت بهترین راه ارسال یک برگه شامل سوالات برای آنهاست. با این حال توجه داشته باشید که پیش از ارسال لیست خود، آنها را نسبت به ماهیت پرسش نامه آگاه سازید.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
- تمام آنچه در ایده حاضر بر آن تاکید شد، اهمیت القای حس ارزشمندی به مشتریان است. این فعالیت از راه های گوناگون قابل دستیابی است و نباید آن را تنها به صرف هزینه بالا ربط داد (اگرچه این راهکار نیز به نوبه خود می تواند موثر باشد). تفکر خلاقانه عاملی است که با کم ترین هزینه، بهترین نتیجه را برای تان به ارمغان خواهد آورد.
- اگر انجام چنین فعالیت هایی برای شما دشوار است، کافی است خود را به جای مشتریان بگذارید و انتظارات خود از شرکت را یادداشت کنید. فهرست به دست آمده به طور معمول شامل بیشتر انتظارات مشتریان واقعی خواهد بود.