یک واقعیت بسیار مهم وجود دارد و آن این موضوع است که همه روابط انسانها بهگونهای معامله است و شما نمیتوانید رابطهای را بیابید که از قاعده معامله بودن مستثنا باشد، حتی در اعمال معنوی نیز چنین است. پس در هر کسبوکار با احترام به نفر متقابل میتوان به اهداف مورد نیاز دست یافت. احترام احساسی مثبت از ارج نهادن و اعتنا به فرد یا شیئی است که فرد احترامگذارنده آن را سزاوار احترام میشمارد. حرمت نهادن، نکوداشت، بزرگ داشتن و ارج نهادن معادلهایی برای احترام هستند. فردی که به شخص یا چیزی احترام میگذارد، به آن شخص یا چیز توجه میکند و برای آن اندازهای ارزش قائل میشود.
این ارزشگذاری متعاقبا ممکن است خود را در رفتار و عملکرد احترامگذارنده نسبت به احترامیافته نمایان کند. احترامگذارنده معمولا امتیازها و کیفیتهایی را در فرد یا چیزی میبیند و اینگونه داوری میکند که آن فرد یا چیز، سزاوار توجه، پاسخ و ارزشگذاری است و باید ادعای او را برحق دانست و حقوق او را نیز به رسمیت شناخت. مشتریان شما غیراز محصول یا خدماتی که از شما دریافت میکنند، خواهان احترام هستند. در دنیای پررقابت امروز باید به تمام ارزشهای مشتریانتان احترام بگذارید. در این راستا احترام و مسئولیتپذیری، سختکوشی و مشتریمداری بهعنوان ارکان یک کسبوکار و ارزشهای مشترک سازمان در همه ردهها، مورد تاکید و باور است.
احترام به یکدیگر، مشارکت همگانی در تصمیمات مدیریتی و اجرایی، بهرهمندی مشترک از مواهب و سودآوری کسبوکار و صیانت از ابزارهای تولید و منابع سازمان، ازجمله ارزشهایی است که باید بهخوبی در همه سطوح شرکت پیادهسازی و نهادینه شود. مشتریان نهتنها شرکا و مهمترین سرمایه هر کسبوکار، بلکه مهمترین دلیل وجود و فعالیت یک کسبوکار هستند و از همین رو، دستیابی به حداکثر رضایتمندی و خشنودی آنان، مهمترین وظیفه تکتک مدیران و کارکنان شرکت محسوب میشود.
ایجاد ارتباطی هدفمند، پایدار و ارزشمحور میان صاحبان کسبوکار و مشتریان، ماندگارتر از هر شعار و وعده تبلیغاتی خواهد بود و برای تحقق آن باید ضمن بهکارگیری کارشناسان و متخصصان متعهد، فرهنگ سازمانی شرکت بر تکریم مشتریان استوار باشد. هر کسب و کار باتوجه ویژه به جایگاه مشتریان در فرآیند کسبوکار و بهکارگیری تمامی توان برای دستیابی به رضایت و خشنودی بیش از پیش مشتریان، باید تلاش برای پاسخگویی مناسب به نیازهای مشتریان را محور فعالیتهای خود قرار داده و برای توسعه کمی و کیفی فعالیتهای خود مشتریمداری و احترام به مشتری را سرلوحه اهداف خود قرار دهد.
احترام قائل شدن با توجه کردن همراه است و این توجه داشتن در بسیاری موارد صرف انرژی یا مسئولیتهایی نیز با خود میآورد و انسان این صرف انرژی را زمانی انجام میدهد که آن را برای بقای خود یا هماهنگی بهتر با محیط لازم ببیند. باتوجه به روند جهانی شدن، اگر سازمانی تمایل به موفقیت داشته باشد و بخواهد سهم عمدهای از بازارها و سود سرشاری را نصیب خود کند، حتما مشتریمداری را سرلوحه همه امور خود قرار خواهد داد.