امروزه مردم نسبت به آگهی های تبلیغاتی بسیار حساس شده اند. برخی افراد حتی کمترین توجهی را نیز نسبت به آگهی ها نشان نمی دهند و همیشه از وجود تبلیغات گسترده شاکی هستند. البته در این میان نباید تنها مخاطبان را سرزنش کرد.
ظهور امکانات تبلیغاتی جدید و همچنین استفاده نادرست برخی برندها از آگهی ها بسیاری از مردم را آزار داده است. شرایط دوری افراد از تبلیغات با ورود نسل جدید نوجوانان و جوانان تغییر چشمگیری به خود دید. در واقع به نظر می رسد نسل جدید به طور کل نسبت به تبلیغات بی تفاوتند. تحقیقات نشان می دهد اگرچه توجه نسل جدید به تبلیغات کاهش یافته، با این حال آگهی ها هنوز تاثیرگذاری خود را (هرچند به میزان کمتر) دارند.
در این شرایط مخاطبان اگر بخواهند خیلی به شما لطف کنند، براساس تیتر آگهی تان به قضاوت برند و محصول شما خواهند پرداخت. نخستین پرسشی که افراد از همان ابتدا در مورد آگهی مطرح می کنند، چگونگی تامین نیازها و علایق آنها توسط برند ارائه دهنده است.
برای مثال اگر در زمینه ارائه رژیم های لاغری فعالیت دارید، قضاوت معمول افراد از محصولات شما به شرح زیر است: «پزشک موردنظر به هیچ وجه به من توجه نمی کرد. او فقط قول می داد که در کمترین زمان ممکن وزن کم خواهم کرد. با این حال رژیم غذایی او اصلا قابل اجرا نیست، استفاده از غذاهایی که اغلب مردم از آنها متنفر هستند.»
ایده
ایده حاضر براساس سیستم مدیریتی یک اپراتور خدمات تلفن همراه نوشته شده است. آگهی این برند براساس ارائه خدمات دسترسی به ایمیل برای کارمندان بود. از این طریق افراد با پرداخت هزینه بسیار اندک قادر به خواندن ایمیل های خود در هر زمانی خواهند بود. در واقع خدمات اینترنت اغلب هزینه نسبتا بالایی را به همراه دارد و ارائه چنین سرویسی می تواند برای مخاطبان جذاب باشد، البته اگر به درستی در قالب یک آگهی به خواننده ارائه شود.
تیتر آگهی این شرکت این گونه بود: «ایمیل ها در صف انتظار؛ دیگر هیچ پیامی از چشم شما پنهان نخواهد ماند.»
در مورد این تیتر لازم به ذکر است که به طور کلی برای فروش هر محصولی نیاز دارید خود را جای مخاطبان گذاشته و ایرادات آگهی خود را به حداقل برسانید. نکته مهم در اینجا قضاوت مخاطب در مورد آگهی تان براساس تیتر آن است. در همین راستا تیتر را به گونه ای انتخاب کنید که جای کمترین تردید و ایرادی را برای خواننده نگذارد. به منظور فهم بهتر این موضوع به بررسی ایده برند بوردوکس خواهیم پرداخت. این برند در زمینه ارائه برنامه کاهش وزن فعالیت داشته و حوزه کاری اش نیز در اسپانیاست.
یک تیتر مناسب برای آگهی این برند می تواند این گونه باشد: «همین الان چربی های اضافه خود را نابود کنید.» با این حال این نوع تیتر بیش از اندازه معمولی است. پس از مطالعه آن به سرعت برای خواننده سوالاتی پیش خواهد آمد. این سوالات عموما یادآور کیفیت پایین برنامه برندهای قبلی است که فرد تجربه کرده و آگهی آنها نیز شبیه تبلیغ شما بوده است.
در همین راستا این برند دست به ابتکار جالبی زد. تیتر آگهی بوردوکس که موفقیت چشمگیری نیز کسب کرد به شرح زیر بود: «چگونه زنان پاریسی بدون ترک عادات غذایی خود هفت کیلو در کمتر از دو هفته وزن کم می کنند؟»
اگرچه این تیتر طولانی تر است، با این حال ساختار آن حاکی از اتکای آن بر یک پژوهش واقعی، به جای توصیه انتزاعی صرف، است. این موضوع علاقه مخاطب به مطالعه ادامه آگهی را چند برابر کرده و ما دیگر شاهد به دام افتادن وی خواهیم بود.
با این حال توجه داشته باشید که تیتر مناسب، متن مناسب و محکم نیز می خواهد. هیچ کدام از اجزای آگهی شما نباید ایراد آشکاری داشته باشد. همچنین پاراگراف آخر آگهی تان را نیز فراموش نکنید. این پاراگراف همان طور که در ایده های قبل گفته شد، اهمیت فراوانی دارد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- توجه داشته باشید که ذهنیت اغلب مخاطبان آگهی شما نسبت به تبلیغات منفی است. بر همین اساس برای جلب نظر آنان تا جای ممکن باید از ایده های معمولی فاصله بگیرید.
- نخستین تیتری را که به نظرتان مناسب آمد انتخاب نکنید. تیترهای مناسب را در یک لیست نوشته و در نهایت بهترین آنها را انتخاب کنید و در این میان می توانید از دیگران نیز کمک بگیرید.