پرسش: چندی است مدیریت انبار یک شرکت توزیع قطعات الکترونیک را پذیرفتهام. هنگام پذیرش این پست احساس میکردم که با مشکلی مواجه نخواهم شد و انجام وظیفه در این حوزه چندان برایم سخت نباشد، ولی با معضلات زیادی در مدیریت این واحد روبهرو شدهام. معضلاتی که اگر از ابتدا از آنها اطلاع داشتم، روند کاریم راحتتر از حال حاضر میشد. با این توصیفات در صدد برآمدهام که فهرستی از اشتباهات و معضلات رایجی که امکان دارد در این حوزه کاری برایم پیش بیاید را جمعآوری کنم، لطفا در این زمینه مرا راهنمایی و برخی مشکلات را که امکان دارد با آنها روبهرو شوم عنوان کنید؟
پاسخ کارشناس: یکی از بخشهای مهم هر کسب وکار، مدیریت اقلام موجود در انبار آن است. مدیریتی که معمولاً پیچیدگیهای خاص خود را دارد و توجه به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. امکان دارد که مدیران انبارهای کسب وکار با مشکلات متداولی روبهرو شوند مشکلاتی مانند:
یک: نداشتن معیاری برای اندازهگیری موجودی انبار. مدیران انبار همیشه باید براساس معیاری مشخص؛ فروش محصولات پرمصرف را اندازهگیری کنند و براساس آن رابطهای میان اندازهگیری گردش موجودی کالا به نسبت فروش کسب وکار و تولید محصولات برقرار کنند.
دو: استخدام افرادی مناسب و با صلاحیت در بخش انبارداری. کسب وکارها باید به این بخش اهمیت زیادی بدهند، چون بیشترین بخش جذب سرمایه کسب وکارها به موجودی انبار آنها باز میگردد و وجود افراد متخصص در این بخش باعث افزایش سرمایه کسب وکار خواهد شد.
سه: مدیران انبارها بهتر است عملیات نظارت بر انجام عملیات انبارداری و تحویل گرفتن، نگهداری و ارائه کالا و. . . را خود به عهده بگیرند و آن را بر عهده کارمندان زیر دست خود قرار ندهند.
چهار: ساختارمند کردن روش طبقهبندی موجودیهای کالا و نحوه چینش، قرار دادن، جابهجایی و حمل آنها در انبار نیز از موضوعاتی است که توجه به آنها مدیران انبار را به نتیجه بهتری در کارشان خواهد رساند. درباره این نحوه مدیریت، فاکتورهای دیگری نیز اهمیت دارد که کسب وکارها با توجه به آنها میتوانند، عملکرد رضایتبخشی داشته باشند.