روزبه روز گرایش شرکتها به استفاده از رسانه پیامکهای تبلیغاتی بیشتر میشود، چرا که شرکتها با استفاده از قابلیتهای این رسانه و با ارسال پیامکهای فراوان به سرعت میتوانند مخاطبان را در جریان عملکرد خود قرار دهند.
حتما به یاد دارید که این رسانه در زمان بحران شیرهای پرچرب به داد بسیاری از شرکتهای تولیدکننده لبنیات رسید و فعالان این عرصه بهترین رسانه را برای اطلاعرسانی به مشتریان خود از بابت پاک بودن محصولاتشان، پنلهای پیامکی دانستند.
علت این موضوع نیز روشن بود، چون فقط از این طریق به سرعت میتوانستند با مشتری ارتباط برقرارکنند و آنها را در جریان کار قرار دهند. البته بودند شرکتهایی که از این وسیله برای نشان دادن ضعف رقیب نیز استفاده کردند.
عوامل مهمی در استفاده بهینه از این رسانه نقش دارند. امیرغفاری، فعال و کارشناس این عرصه به «فرصت امروز» میگوید: معمولا شرکتهای ارائهدهنده خدمات به مشتریان نهایی گرایش بیشتری نسبت به استفاده از این ابزار تبلیغاتی دارند. این شرکتها از دوجنبه این رسانه را مورد استفاده قرار میدهند، یک: معرفی خدمات و جذب مشتری جدید؛ دو: حفظ مشتریان قدیمی و جلب رضایت آنها.
نقش اثرگذار هوش کارفرما در افزایش اثربخشی تبلیغات پیامکی
این مشاور میگوید: اکثر پنلهای پیامکی قابلیت های مشترکی دارند. ارسال زماندار، قابلیت ارسال بر اساس دکل، منطقه، سن، جنسیت، کدپستی، هدفمندی مشاغل، نوبتدهی و... از جمله قابلیتهای دیگر ارسال پیام انبوه به مخاطبان است. در کنار تمام امکانات و قابلیتهای قابل ارائه توسط کانالهای تبلیغاتی، مهمترین پارامتر، هوش و ذکاوت کارفرما در نحوه استفاده از این رسانه است.
به بیان دیگر اینکه کارفرما به چه نحوی در زمان مناسب با ارسال یک متن مناسب از قابلیتهای موجود در پنلهای پیامکی استفاده کند، در اثربخشی و کارایی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
جریمههای سنگین برای متخلفان
غفاری در ادامه میگوید: روزانه تعداد زیادی از پنلهای تبلیغاتی به دلیل استفاده سوء کارفرمایان توسط شرکت زیرساخت مسدود میشوند. ارسال مطالب نامناسب، تبلیغات سوء نسبت به سایر شرکتها و ارائه خدمات با مبالغ دروغین تنها بخشی از دلایل این نوع برخورد است. استفاده نامناسب از ابزارهای تبلیغاتی از گذشته وجود داشته است.
جهت رعایت موارد اخلاقی و حرفهای و نظارت بر روند اجرایی صنعت تبلیغات، همواره سازمانها و ارگانهایی مسئولیت نظارت دقیق بر این فرآیند را بر عهده داشتهاند. با این حال در این میان نحوه استفاده کارفرمایان باید، از این رسانه به گونهای باشد که باعث بیاعتمادی مشتریان نسبت به آنها نشود، زیرا سود مقطعی با وعدههای غیر قابل انجام منجر به نارضایتی و بیاعتبار شدن برند یک سازمان خواهد شد که ممکن است جبران آن با صرف هزینههای بسیار زیاد نیز میسر نباشد.
در هر صورت شرکت مخابرات به عنوان ناظر استفاده بهینه از پنلهای تبلیغاتی، امکان سوء استفاده کارفرمایان را از این کانال ارتباطی محدود کرده است و در این راستا جرایم سنگین از جمله مسدود شدن دسترسی پنل کارفرما در نظر گرفته شده است.
روی خوش نشان ندادن مشتریان
رسانه ارسال پیام انبوه در کشور ما به عنوان یک کانال ارتباطی نوظهور شناخته میشود. به گفته غفاری، هر چند در سالهای اخیر سازمانها و شرکتهای زیادی به سمت استفاده از این کانال ارتباطی رفتهاند اما تاکنون تنها از 30درصد از پتانسیل موجود این نرمافزار در هدایت متقاضیان و حفظ مشتریان استفاده شده است.
بهرغم پیشرفتهای قابل توجه شرکتها در استفاده از این ابزار تبلیغاتی، همچنان با سایر کشورهای دنیا اختلاف زیادی داریم. هنوز با زمانی که مشتری حرفهای شده باشد و از این رسانه به درستی استفاده کند فاصله داریم.
طبق آمارهایی که از کشور امریکا منتشر میشود، استفاده از این رسانه جایگاه خوبی میان مردم دارد و افراد بیشترین خرید خود را از طریق این کانال ارتباطی انجام میدهند. مشتریان حرفهای حتی در برخی موارد اساماسهای اطلاعرسانی و تبلیغاتی خود را در تلفن همراه ذخیره میکنند تا در زمان مناسب از پیامهای دریافتی استفاده کنند اما در ایران هنوز چنین فرهنگی در میان مردم ایجاد نشده و از تمام پتانسیلهای این رسانه استفاده نمیشود.