فروشندگان در برخی موارد با «تقلب» پوشاک ایرانی را بهعنوان کالای تولید خارج میفروشند و علاوه بر بیاعتبار کردن تولید داخلی، تفکر کیفیت برتر لباسهای خارجی بر ایرانی را در میان مردم تقویت میکنند. تولیدکنندگان پوشاک در هشتمین نمایشگاه تخصصی پوشاک با عنوان «گفتمان زنان و تولید ملی» علاوه بر تقلب، قاچاق پوشاک را هم از جمله موانع اصلی در صنعت تولید پوشاک عنوان کردند.
مجید افتخاری، مدیرگروه تولیدی عصر جدید (تولیدکننده مانتو) یکی از شرکتکنندگان در این نمایشگاه با انتقاد از تفکر «کالای خارجی بهتر است» به «فرصت امروز» میگوید: برخی فروشگاهها پوشاک ایرانی را به اسم برند خارجی میفروشند. این تقلبها و تخلفها یکی از عوامل اصلی در توسعه رویکرد نادرست برتری کالای خارجی به ایرانی در جامعه است.
افتخاری با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان داخلی با مشکلات زیادی روبهرو هستند، تاکید میکند: برندهای داخلی باید تلاش کنند اعتمادهای از دست رفته در سالهای اخیر را به دست آورند و مردم را نسبت به خرید کالای ایرانی ترغیب کنند. رسانهها بهویژه رسانه ملی (صدا و سیما) باید در این زمینه نقشآفرینی کنند و تفکر غلط «کالای خارجی بهتر است» را از میان بردارند تا یک تغییر در فرهنگ مردم ایجاد شود.
مدیرگروه تولیدی عصر جدید از برگزاری نمایشگاه دایمی پوشاک در تهران خبر میدهد و میافزاید: با رایزنیهای انجام شده قرار است در دو نقطه تهران، غرب و شرق، نمایشگاه دایمی پوشاک با حضور برندهای برتر داخلی ایجاد شود. تجربه نشان داده نمایشگاهها نقش مهمی در همافزایی توان تولید داخلی دارند و با توجه به این موضوع و استفاده از دستاوردهای برگزاری نمایشگاه پوشاک، تصمیم به برگزاری نمایشگاه دایمی در تهران گرفته شد.
ایجاد نمایشگاه دائمی برای تولیدکنندگان به نوعی حذف واسطه میان تولیدکننده و مصرفکننده اصلی را به دنبال خواهد داشت. برخی تولیدکنندگان یکی از مزیتهای نمایشگاه دائمی را کاهش هزینه توزیع برای تولیدکنندگان میدانند و معتقدند چنین نمایشگاهی کمک بزرگی برای تولیدکنندگان خواهد بود. محمد اتابکی، مدیرعامل گروه طراحی و تولید پوشاک آیسلند، معتقد است که برگزاری نمایشگاه دائمی پوشاک در کشور میتواند برای صنعت پوشاک راهگشا باشد.
او در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: نمایشگاه تخصصی پوشاک محل مناسبی برای عرضه مستقیم کالا و کاهش قیمتها است. همچنین هزینه توزیع در ایران بسیار بالاست و اگر بتوانیم مراکز خرید دایمی ایجاد کنیم تا تولیدکنندگان محصولاتشان را مستقیما در اختیار مصرفکننده نهایی قرار دهند، بخش بزرگی از مشکلات تولید حل خواهد شد. وی همچنین سطح کیفیت نمایشگاه پوشاک امسال را نسبت به سالهای گذشته بسیار بالاتر میداند و میگوید: حضور برندهای بزرگ پوشاک و استقبال چشمگیر مردم در این دوره از نمایشگاه نشان از سطح بالای آن و کیفیت محصولات داخلی دارد. مشخصه دیگر این دوره، ممیزی و کارشناسی واحدهای تولیدی، محصولات و قیمتهاست و انجمن صنایع پوشاک ایران نیز بازرسی و کارشناسی اجناس را بر عهده گرفته است.
اتابکی میگوید که از بابت ورود پوشاک با برند خارجی نگرانی ندارد. به گفته او، تولیدکنندگان از بابت ورود برندهای خارجی هم نگرانی ندارند و از واردات رسمی استقبال میکنند. اما شرایط برای تولیدکنندگان داخلی و برندهای خارجی باید برابر باشد نه اینکه ما انواع مالیات را پرداخت کنیم و مواد اولیه را با 35 درصد تعرفه و 9درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم اما برندهای خارجی راحت وارد بازار شوند و مانور بدهند.
مدیر عامل گروه طراحی و تولید پوشاک آیس لند، انتقاداتی را نیز متوجه دولت میداند و میگوید: دولت باید از تولید داخل حمایت کند. برخی قوانین دست و پاگیر بر مشکلات تولید دامن میزنند و به جای راهاندازی کار، برای صنایع به دستاندازی تبدیل شدهاند. در شرایطی که موانع تولید بسیار زیاد و حمایتها کم شده، نهتنها نمیتوان چشم به بازارهای صادراتی داشت بلکه از دست ندادن بازار داخلی هم هنر است.
حمایت دولت نه تنها در حذف قوانین دست و پاگیر، بلکه در جلوگیری از ورود پوشاک قاچاق به کشور از جمله خواستههای تولیدکنندگان پوشاک کشور از جمله شرکتکنندگان در نمایشگاه اخیر پوشاک است. علی انصاریان، رئیس هیاتمدیره سیب سبز، در این خصوص به «فرصت امروز» میگوید: یکی از مشکلات صنعت پوشاک ورود بدون ممیزی و بازرسی پوشاک خارجی است، اگرچه ما تولیدکنندگان داخلی پوشاک با ورود کالای خارجی به کشور هیچ مخالفتی نداریم اما موافق ورود با حساب و کتاب کالاهای خوب با ممیزیهای کارشناسی شده هستیم نه ورود کالاهای بیکیفیت که در گونی و بهصورت استوک وارد میشود و برندهای داخلی را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی تصریح میکند: مصرفکننده داخلی هم اعتماد کافی به کالای خارجی ندارد، به همین دلیل برخی از فروشگاهها چارهای نمیبینند و برای فروش بیشتر برندهای داخلی مانند سیب سبز (گرین اپل) را به اسم پوشاک ترک معرفی و عرضه میکنند. این خوشایند ما نیست چون هنوز نمیتوانیم با افتخار بگوییم که کالای ایرانی تولید و عرضه میکنیم. البته برخی تولیدکنندگان هم نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند. برندها باید رقابتپذیر شوند و بازار را از دست ندهند. اگر نتوانند یقینا محکوم به نابودی هستند و چارهای جز واگذاری بازار به برندهای خارجی نخواهیم داشت.
* ارتباط با کارشناس: molood.gholami@yahoo.com