بنا به دو دلیل زیر شبكههای اجتماعی با رشد روزافزون خود امروزه به بزرگترین فضای تبلیغاتی برای كسب و كارهای مختلف تبدیل شدهاند:
• این شبكهها در اصل رایگان هستند.
• محتوای آنها ارگانیك و اصیل است. در نتیجه كاربران بیش از تبلیغات سنتی به سوی آنها جذب خواهند شد اما شما نمیتوانید یك پیام مشابه را در فیسبوك، توییتر، اینستاگرام و یك شبكه مخصوص به اشتراكگذاری عكس به نام « Pinterest » منتشر كنید. در حقیقت، برخی صنایع نباید حتی دست به همه چهار شبكه اجتماعی اصلی بزنند.
شناسایی مخاطبان و اطلاع یافتن از محل زندگی آنها (شبكه مورد استفاده كاربران) لازم و ضروری است. در مرحله بعدی شما باید پیامی را مطابق با ویژگیهای هر شبكه تهیه و ارسال كنید. خوشبختانه صدها شركت قبلا این كار را انجام دادهاند و قطعاً طرح و نقشهای برای فرآیند فوق وجود دارد.
فیسبوك؛ گستردهتر با مخاطبان پیرتر
فیسبوك سهم بزرگی از رسانههای اجتماعی را به خود اختصاص داده است. با توجه به گزارش مركز تحقیقاتی« Pew »،د 71درصد از بزرگسالان آنلاین از فیسبوك استفاده میكنند. این افراد احتمالا بیش از بقیه قابل اعتماد هستند و در مقایسه با كاربران دیگر شبكههای اجتماعی روابط نزدیكتری را نیز با دیگران دارند. سن كاربران فیسبوك نیز مدام افزایش مییابد.
در حالی كه پدر و مادرها و حتی پدر بزرگها و مادربزرگها از آن استفاده میكنند، بچههای تمایل به انجام این كار ندارند. این خبر برای آینده فیسبوك بد است اما برای بازاریابان كه خواستار دسترسی به مخاطبان فراوان با قدرت خرید زیاد هستند، عالی است. برای مثال، خدمات محافظت از هویت « LifeLock »،نه لزوما به خاطر عرضه و فروش خدمات خود، بلكه آموزش دادن به بزرگسالان درباره خطرات سرقت هویت، محتوای زیادی را در صفحه فیسبوك خود قرار میدهد.
توییتر؛ پوشش رسانهای و سریع
وبسایتهای متكی بر به روز رسانیهای مداوم، مثل وبلاگها و رسانهها، در توییتر رشد میكنند. در شرایطی كه اكثر سایتهای خبری مجهز به امكانات لازم برای به روز رسانیهای زنده هستند، كاربران همیشه برای مشاهده پوشش لحظه به لحظه رویدادهای مهم سیاسی و ورزشی به توییتر مراجعه خواهند كرد.
نیویورك تایمز از توییتر در دو جبهه بهره میبرد. این روزنامه ضمن ارائه یكسری لینكهای خبری برای مراجعه به منبع اصلی، رویدادهای مهم را قبل از نوشتن یك مقاله عمیقتر در سایت یا نسخههای چاپی خود، بهطور زنده توسط توییتر پوشش میدهد. به این ترتیب، شانس اطلاع از یك خبر بهطور زنده و سپس پیگیری آن به وسیله یك تجزیه و تحلیل دقیق بر پایه تحقیقات عالی به وجود میآید.
Pinterest؛ طراحی، مد و سبك زندگی
برندهای تولیدكننده لباس، به خصوص برچسبهای مستقل، در Pinterest موفق میشوند. Pinterest با در اختیار داشتن یك پایگاه كاربری بهشدت زنانهكاری كرده تا برندهای تولیدكننده لباسهای یوگا و پیراهنهای زنانه مستقل، از فضایی برای نمایش جدیدترین گرایشها برخوردار شوند. Pinterest در ادامه یك راهنما برای تفكرات بهبوددهنده سبك زندگی به شمار میرود، بنابراین شركتهای فعال در این حوزه میتوانند ضمن پیشرفت در این شبكه اجتماعی، همه چیز را از طراحی دیوار گرفته تا نظریههای جذاب برای تزیین آشپزخانه در Pinterest با دیگران به اشتراك بگذارند.
اینستاگرام؛ عكاسان، رستورانها و كافیشاپها
اینستاگرام یك مكان طعنهآمیز برای عكاسان به شمار میرود، زیرا تصاویر آن كوچك و بیكیفیت هستند اما در معرض تغییر قرار نمیگیرند. اینستاگرام با بیش از 300 میلیون كاربر در سرتاسر جهان كاری كرده است تا همه عكاسان از ارزش پست خود روی این نرمافزار رسانه اجتماعی با خبر باشند. حتی National Geographic نیز بعضی از بهترین كارهای خود را برای كمك به تبلیغ نام آن روی اینستاگرام با دیگران به اشتراك میگذارد.
رستورانها و كافی شاپها در حالی از این خدمات ویژه به اشتراكگذاری عكس بهره فراوانی را میبرند كه به اینستاگرام بهعنوان یك چشمانداز مناسب برای نمایشغذاها و قهوههای اسپرسوی خود نگاه میكنند.شاید هنوز وبسایت بهعنوان بهترین محل برای مشاهده نحوه اداره، نشانی و منوهای یك رستوران یا كافی شاپ نزد همگان شناخته شود اما اینستاگرام همیشه جایی است كه میتوان بهترین تصویرهای زنده از غذا و نوشیدنی را در آن یافت.