نگرش مثبت یکی از قدرتمندترین ابزارها برای کسب موفقیت است. افراد مثبت برای زندگی کردن و بودن در کنار دوستان و خانواده خود نسبت به دیگران از هیجان بیشتری برخوردارند. مهم نیست چه وضعیتی دارند، همیشه به دنبال پیروزی و رسیدن به عزت و سربلندی هستند. با این پیشزمینه فکری سراغ یک قانون طلایی میرویم؛ قانون پل طلایی در واقع به دو طرف مذاکره بر میگردد بهگونهای که اگر متوجه شدیم طرف مقابل ما حقیقت را نمیگوید نباید آن را فاش کنیم، در واقع باید امانتدار باشیم.
در این قانون ما یاد میگیریم با طرف مذاکره روراست باشیم اما اگر طرف مقابل اینگونه نبود نباید فاش کنیم. این قانون سبب میشود مشتری به ما اعتماد کند و متوجه شود که ما کاملاً به همه امور تمرکز داریم. فاش کردن دروغ مشتری جز بههمریختگی اوضاع کمک دیگری نمیکند. مفهوم پل طلایی یک قانون بسیار کهن است که میگوید اگر دشمن به شما حمله کرد و از پلی روی رودخانهای گذشت، پل پشت سرش را خراب نکنید؛ چون وقتی دشمن بداند دیگر راه برگشتی ندارد، انرژی و تلاشش برای شکست دادن شما مضاعف خواهد شد.
بهترین کاری که در این شرایط میتوان انجام داد این است که پل پشت سر رقیب ما از طلا ساخته شود تا در صورت عقبنشینی، باز هم احساس افتخار کند و به این ترتیب با هوشیاری و تفکر ماندگاری خود را تضمین کردهایم و آن رقیب و به عبارتی دشمن را به دوست وفادار خود تبدیل کردهایم. پس ما، نهتنها نباید طرف مقابلمان را در تجارت ضایع کنیم، بلکه حتی موظف هستیم کمک کنیم که او خطایش را به شیوه آبرومندانهای بپوشاند و عقبنشینی کند. در این صورت، رابطه قابل ترمیم خواهد بود.
فروشنده شاید درباره اطلاعات و دانشهای ذکرشده بتواند خود را به سطح قابل قبولی از آگاهی برساند، اما عنصر حیاتی، حلقه واسط و رمز هماهنگکننده این اطلاعات و دانشها، طرز تفکر و نگرش فروشنده است. نگرشی که سبب برتری وی بر دیگر فروشندگان و پیروزشدن آنها در جلب مشتری میشود، این نگرش به آنها ایده و الهام میدهد و رویکردی است که به آن نگرش مثبت گفته میشود.
این تفکر ذهنی و دیدگاه متکامل، مستمراً در جستوجوی بهترینهاست. برای این نوع نگرش ناامیدی بیمعناست. انتظار پیروزشدن و بهینه بودن، توان روبهروشدن با هر موقعیت و شرایطی را در وی ایجاد میکند و باعث میشود از تمام حوادث و اتفاقات، فرصتها و جنبههای مثبت را درک کند. مطرح کردن دروغ و خیانت دیگران، تنها در حالتی معنا پیدا میکند که تصمیم گرفته باشیم دیگر تحت هیچ شرایطی به دوستی و همکاری با آنان ادامه ندهیم.
در واقع نوع نگرش به این معنی است که مدیران فروش یا فروشندگان حرفهای نسبت به بازارهای جدید یا رویدادهای تازه از چه منظری نگاه میکنند. در بسیاری از موارد شکل صحیح تعریف وقایع یا بیان موضوعات، در زاویه نگرش بسیار مهم است. واضح است که در نگرش مثبت و فرصت گرایانه، انگیزش بیشتری لحاظ شده است. در مدیریت فروش باید دقت بسیار زیادی بر این ظرایف کرد زیرا زاویه دید در مسائل میتواند در مخاطب ایجاد انگیزه و تمایل کند.