پیشتر در رابطه با نقش و اهمیت نوآوری و خلاقیت در سرمایهگذاری و شروع کسبوکار بهصورت پراکنده صحبت کردیم اما اهمیت نوآوری در سرمایهگذاری و شروع یک کسبوکار چه آنکه بخواهید کسبوکاری را برای نخستینبار بهعنوان یک ایده نوآورانه راهاندازی کنید و چه آنکه بخواهید در کسبوکارهای معمول و متداول به سرمایهگذاری بپردازید به قدری است که این عامل میتواند بهعنوان یک عامل مهم در موفقیت شما در کار محسوب شود.
دنیای امروز دنیای نوآوری و خلاقیت است. سرعت رشد تکنولوژی که محصول نوآوری و تلاش برای عملی کردن ایدههای جدید در زمینه کسبوکارهای مختلف است بهشدت رو به افزایش است. در فضای رقابتی اقتصاد برای سرمایهگذاری موفق باید ایده جدیدی داشت. ایده نو این امکان را به شما میدهد که مزیتی نسبی نسبت به رقبای بازار داشته باشید. در رابطه با نقش نوآوری در موفقیت یا عدمموفقیت یک سرمایهگذاری مسائل و موضوعات متفاوتی مطرح است اما نکته جالب و مهم در فضای تغییرات تکنولوژیک و نوآور این است که این عامل بهعنوان یک مسئله مهم در تحرک اقتصاد در سطح کلان محسوب میشود. رشد اقتصادی و کاهش تورم یکی از آثاری است که به دنبال روند سرعت گرفتن تغییرات تکنولوژی در یک کشور شکل میگیرد.نمونه بارز این مسئله درکشور ژاپن قابل مشاهده است.
در ارتباط با کالاهای دیجیتال که به سرعت در حال تغییر و تحول است، این امر در کاهش قیمت محصولی که از بازار خارج شده مشهود است. علاوه براین محصول تکنولوژیک که حاصل نوآوری در کار است به قیمتهای بالایی در بازار به فروش میرسد، بنابراین با توسعه تکنولوژیک در فضای عمومی اقتصاد میتوان با تکیه بر سرمایه انسانی باصرف کار و منابع کمتر به محصول باارزش بیشتر دست یافت. همین مسئله در سرمایهگذاری و شروع کسبوکار نیز مطرح است بنابراین هرچقدر ایده نوآورانهتری داشته باشید میتوانید با صرف هزینههای به نسبت پایینتر به نتیجه بهتر دست یابید.
روی دیگر سکه در رابطه با ارائه نوآوری در کار، احتمال وقوع شکست است. در رابطه با ایدههای نو همواره این ترس از شکست و عدمموفقیت است که بهعنوان یک عامل بازدارنده مطرح است بنابراین افراد با ریسکپذیری بالاتر بیشتر به دنبال این عامل هستند و برای کسب سود بیشتر قائل به مرزبندیهای موجود در فضای کسبوکار نیستند. احمدی، دبیر انجمن کارآفرینان ایران در رابطه با نقش نوآوری در سرمایهگذاری و شروع کسبوکار به «فرصت امروز» میگوید: هرچقدر عامل نوآوری در یک کسبوکار بیشتر باشد احتمال شکست در کار بالاتر خواهد رفت،
در واقع ریسک بیشتری بر سرمایهگذاری و شروع کسبوکار در ایدههای نوآورانهتر مترتب است. از طرف دیگر در صورت موفقیت در کار، سود چندین برابری دارد. بنابراین میتوان گفت کسانی که در ایدههای نوآورانه سرمایهگذاری میکنند، خطرپذیرند. برای مثال این افراد ممکن است در 10 کار نوآورانه اقدام به سرمایهگذاری کنند و 9 مورد آن با شکست مواجه شود و یکی از این فرصتها به نتیجه برسد و در همان یک عامل که به نتیجه میرسد میتوانند توقع داشته باشند بیش از 10 برابر سود داشته باشند. در کسبوکارهای معمولی خطر مواجهه با شکست در کار کمتر است ولی طبیعتا سود پایینتری هم در نهایت حاصل خواهد شد. وی میافزاید: سرمایهگذاران باید در نظر داشته باشند وقتی میخواهند در کارهای نوآورانه سرمایهگذاری کنند باید تحمل و قابلیت پذیرش شکست را داشته باشند.
اهمیت نوآوری در فضای سرمایهگذاری
دبیر کانون کارآفرینان ایران میگوید: در ایران هنوز به یک حدمتناسب و معقول برای نوآوری در کار نرسیدهایم، از طرفی برخی کسبوکارها هستند که فقط میخواهند نوآوری داشته باشند و به هیچوجه به دنبال ایدههای تکراری نیستند و از سوی دیگر یکسری از کسبوکارها را داریم که هیچ نوآوری در آنها وجود ندارد و تنها یک کپی ناقص از ایدههای نوآورانه هستند. وی ادامه میدهد: تصمیم منطقی و معقول این است که ترکیبی از نوآوری و تجربیات کاری موفق برای شروع سرمایهگذاری انتخاب شود، به این جهت که هم ایده شما اجرایی باشد و هم نوآوری در آن وجود داشته باشد و بتواند خود را از کسبوکارهای موجود متمایر کند تا توان جذب سرمایه را داشته باشد.
بهعنوان مثال اگر کسی بخواهد یک رستوران معمولی راهاندازی کند که هیچ ایده نوآورانهای در آن نباشد بسیار سخت بتواند سرمایهگذاری برای کارش جذب کند، همانطوری که اگر یک ایده خاص و نوآورانه داشته باشید و بخواهید مدلی را پیاده کنید که نمونهاش تا به حال وجود نداشته است، چون معلوم نیست که این ایده اجرایی هست یا نه. احمدی میگوید: ایدهای که بخواهد سرمایهگذار مناسبی را جذب کند و مشکلی از این جهت نداشته باشد باید 80 درصد از ایدههای موجود که قبلا اجرایی شده استفاده کند و 20 درصد نوآوری در کار داشته باشد. به این طریق فرآیند متقاعد کردن و جذب سرمایهگذار برای کار آسانتر خواهد شد، چرا که این ایده هم قابلیت اجرایی دارد، چون در گذشته نمونه آن اجرایی شده و هم اینکه یکسری نوآوریها وجود دارد که زمینهساز تمایز و موفقیت در کار است.
راهکارهای کاهش ریسک در ایدههای نوآورانه
در فرآیند سرمایهگذاری همواره افراد به دنبال کاهش ریسک و خطرپذیری در کار هستند بهگونهای که حتی در کسبوکارهای معمول هم افراد به دنبال راهکارهای اجرایی برای کاهش احتمال شکست در کار هستند. در رابطه با ایدههای نوآورانه اما اوضاع متفاوت است، به دلیل اینکه به طور طبیعی ریسک کار بالاتر است.
احمدی دراینباره میگوید: مهمترین عامل این است که با یک دید باز و در یک سطح کوچک کار را آغاز کنید، اینکه به لحاظ ذهنی این قابلیت در شما وجود داشته باشد که کسبوکار و ایده خود را در کوچکترین سطح ممکن شروع کنید اما از همان ابتدا این فضا را برای خود متصور باشید که این ایده قابلیت کار در یک سطح بسیار بزرگ را خواهد داشت. وی ادامه میدهد: این عامل میتواند فرآیند آزمون و خطا را به راحتی برای فرد به وجود آورد و پس از اینکه فرد شناختی از بازار و مشتریان پیداکرد و مطمئن شد این ایده میتواند موفق شود کار خود را توسعه دهد اما متاسفانه در فضای موجود خیلی از سرمایهگذارها این اصل را رعایت نمیکنند و از همان ابتدا به دنبال شروع کار با یک سرمایهگذاری عظیم هستند.
احمدی در رابطه با مزیتهای شروع از یک سطح کوچک در سرمایهگذاری میگوید: این کار دو مزیت اصلی دارد؛ اول اینکه فرآیند تست بازار را فراهم میکند، از سوی دیگر تبعات شکست در کار را کم خواهد کرد، بنابراین کارآفرین باید یاد بگیرد که کار را در سطح کوچک شروع کند که احتمال شکست را کم کند یا اینکه اگر شکست خورد زیان کمتری در کار داشته باشد و کمتر ضرر کند.