اغلب اوقات رؤسا و به خصوص صاحبان شرکت ها و موسسات این نکته حیاتی را که کارمندان شان بسیار کمتر از آنان نسبت به وضعیت شرکت حساس هستند، فراموش می کنند. در واقع نگرانی اصلی همه کارمندان به طور مشخص حقوق و مزایای دریافتی شان از شرکت است. همچنین پرداخت حقوق مناسب یا حتی بیشتر از میزان استاندارد نیز هیچگونه تضمینی مبنی بر عملکرد مشابه مدیران و صاحبان برند در مورد کارمندان در پی نخواهد داشت.
این مشکل برای بازاریاب ها نیز به گونه ای متفاوت و البته پیچیده تر مطرح است. در حقیقت مشکل اصلی بازاریابان که آنان را به بحث مورد نظر ما مرتبط می کند، نحوه تعامل آنها با عوامل فروش و به طور مشخص فروشندگان است.
همان طور که اشاره شد اغلب کارمندان در قدم اول به فکر حقوق و مزایای خود هستند، فروشندگان نیز به مانند آنها در وهله نخست به فکر حقوق خود هستند. این امر موجب شده در دنیای بازاریابی از فروشندگان ذهنیت مثبتی شکل نگرفته باشد. در حقیقت آنان به طور معمول وعده هایی می دهند که کمتر عملی می شود و بازاریاب ها را دچار دردسر می سازند.
ایده
بنا نهادن فرهنگ به خصوص برای موسسه و برند خود توانایی این را دارد تا کارمندان، عوامل تولید و فروشندگان شرکت را متقاعد کند تا در راستای منافع شرکت و نه منافع شخصی خود گام بردارند. به عبارت ساده کارایی فرهنگ شرکت التزام افراد به ترجیح منافع شرکت بر منافع شخصی خود است. همین امر باعث می شود هنگامی که انتظار خاصی از کارمندان خود دارید، شما را دلسرد نسازند.
این نوع فرهنگ سازی در واقع نوعی فشار اجتماعی و روانی را بر کارمندان وارد می سازد که نتیجه آن افزایش چشمگیر کارایی آنان است. درواقع فرهنگ شرکت مانند نیرویی که سربازان را به میدان جنگ می فرستد عمل کرده و در کارمندان شما شور و اشتیاق به وجود می آورد.
Amway یک شرکت بازاریابی شبکه ای آمریکایی است. این شرکت که در سال 1950 تاسیس شده از روش های بازاریابی مستقیم به منظور فروش کالاهای مختلف (اغلب لوازم خانگی)در سراسر دنیا استفاده می کند.
کسانی که آشنایی هرچند سطحی از کسب و کار بازاریابی داشته باشند بخوبی مطلع هستند که اداره فروشندگان متعدد آن هم با این حجم وسیع و متنوع محصولات آماده برای فروش، با استفاده از شیوه های سنتی بازاریابی غیر ممکن است. به همین دلیل هم برند Amway برای کنترل و بهره گیری مناسب از فروشندگان خود از شیوه فرهنگ سازی شرکتی استفاده کرده است.
در Amway فروشندگان شرکت ABOs (Amway business owners) نام دارند. صاحبان کسب و کار Amway به طور قطع تاثیر روحی-روانی خارق العاده ای روی فروشندگان شرکت در راستای تعهد بیشتر به اهداف شرکت دارند. البته این امر به تنهایی کافی نیست و برند Amway نیز بدان اکتفا نکرده است.
در راستای پروژه فرهنگ سازی Amway، تمام کارمندان در ساعات کاری خود زمان به خصوصی را برای مطالعه در زمینه شیوه های نوین بازاریابی و فروش محصولات دارند. همچنین دسترسی به اینترنت و وای فای برای آنان رایگان است. کلاس های آموزشی و مهارت یابی نیز با حضور بازاریاب های بزرگ دنیا، هر ماه برای فروشندگان شرکت برگزار می شود. همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا شرکت Amway هم اکنون بزرگ ترین شرکت بازاریابی در آمریکا و جهان باشد.
این فعالیت Amway نه تنها باعث تعهد بیشتر اعضای خود نسبت به اهداف برند شده، بلکه به طور مشخص میزان کارایی و به طبع آن فروش شرکت را نیز افزایش می دهد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
-به نوبه خود شما لازم دارید هدف شرکت و موسسه خود را حداقل برای خودتان به طور واضح مشخص کنید. این کار به شما اجازه می دهد تا بسیار راحت تر کارمندان خود را در راستای اهداف خود سازمان دهی کنید.
-در گذر زمان هرگز نسبت به اهداف خود سست نشوید. در واقع اهداف شما قرار نیست یک شبه، یک ماهه یا حتی چند ساله تحقق یابند. زمان حداقل چیزی است که شما باید در راه رسیدن به اهداف خود خرج کنید.