میــلیــاردر چینـــی«لی شوفو» کــه هلــدینگZhejiang Geely Holding Grou و مـالکیت شـرکت هـــای خودروسازی ولوو سوئد، Lynk & CO و جیلی را در اختیار دارد، می گوید که هیچ جادویی در صنعت خودروسازی وجود ندارد.
وی در همین راستا طی مصاحبه ای با مجله خودروسازی اروپا در شانگهای به دلایل ادعای خود اشاره کرده است.
چگونه برند Lynk & COممکن است یک برند موفق بین المللی باشد در حالی که سایر برندهای چینی در سال های اخیر در این زمینه ناموفق بوده اند؟
به نظر من رقابت خیلی موضوع پیچیده ای نیست، در واقع بسیار ساده است. ما محصولاتی با کیفیت تولید کرده و در اختیار مشتریان قرار می دهیم، در مرحله بعد این مشتریان هستند که باید درباره کیفیت و ارزش محصول تولیدی ما قضاوت کنند. به عقیده من هیچ نکته جادویی در صنعت خودروسازی وجود ندارد، بلکه همه چیز به مباحث اساسی و اولیه باز می گردد.
این مباحث اولیه و اساسی چه چیزهایی هستند؟
تکنولوژی، کیفیت، عملکرد، طراحی، امنیت خودرو و اینکه در نهایت آیا ما محصولی ارزشمند در اختیار مشتریان خود قرار می دهیم یا خیر و اینکه آیا مشتریان از خدمات ما در طول فرآیند خرید و استفاده از خودرو راضی خواهند بود یا نه؟ دقیقا به همین سادگی است. چنانچه ما بتوانیم با تولید محصولات ممتاز و با کیفیت انتظارات مشتریان مان را برآورده سازیم، در آن صورت می توانیم موفق شویم. محصول نهایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و رمز موفقیت ما به شمار می رود.
آیا برندهای چینی نظیر Lynk & CO سرانجام می توانند بخش قابل توجهی از بازار خودروی اروپا را کسب کنند؟
هدف ما تحت تأثیر قراردادن بازار خودروی اروپا نیست، بلکه در حال حاضر به دنبال حضور آزمایشی در این بازار هستیم.
دیگر خودروسازان چینی چطور؟ آیا آنها آمادگی این را دارند که دستاوردهای خودروسازان ژاپنی و کره ای را در بازار خودروی اروپا تکرار کنند؟
ما تلاش می کنیم بهترین عملکرد ممکن را داشته باشیم اما اینکه شرایط برای موفقیت ما مهیا باشد یا نه، در حال حاضر نمی توان با قاطعیت درمورد آن اظهار نظر کرد. براساس تجاربی که در سال های گذشته کسب کرده ایم برنده شدن در رقابت سنگین موجود در بازارهای جهانی خودرو کار بسیار سختی است.
در مورد ژاپن و کره جنوبی باید بگویم که تمامی نیروی موجود در این دو کشور از صنعت خودروسازی آنها حمایت کردند اما شرایط در چین به این صورت نیست. به عنوان مثال شرکت خودروسازی جیلی در چین یک شرکت خصوصی محسوب می شود، بنابراین با توجه به امکانات ما تحت تأثیر قراردادن بازار خودروی اروپا با صادرات محصولات تولیدی برندهای چینی چندان کار ساده ای نخواهد بود.
به عنوان یک شرکت خصوصی چینی شرایط رقابت با دیگر خودروسازان چینی که یا در مالکیت دولت هستند یا به عنوان شریک خودروسازان معتبر خارجی فعالیت می کنند به چه صورت است؟
در حال حاضر شرایط بازار در مقایسه با شرایط آن در 20 سال گذشته تفاوت های بسیاری دارد. ما این روزها شاهد آن هستیم که دولت چین خود را متعهد به حمایت از خودروسازان خصوصی و دولتی این کشور دانسته و شرایط و زیرساخت های لازم برای فعالیت شرکت هایی نظیر جیلی را آماده کرده است.
این حمایت ها سبب شده است خودروسازان چینی در سال های اخیر رشد بسیار سریعی را تجربه کرده و شرکت خودروسازی جیلی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. بنابراین می توانم بگویم که امروز شرایط و محیط کاری ما نسبت به 20 سال گذشته رشد و پیشرفت بسیاری کرده است.
آیا شرایط برای خودروساز خصوصی آسان تر شده یا اوضاع سخت تر شده است؟
شرایط بسیار بهتر شده است. ما به واسطه استفاده از حمایت های دولت موفق شده ایم خود را به میزان قابل توجهی به رقبای مان نزدیک کنیم. در حال حاضر ما چارچوب های قانونی بهتری در چین داریم که پیشتر توسط دولت اصلاح شده و شرایط را برای رشد شرکت های صنعتی و خودروسازی فراهم ساخته است.
این چارچوب های قانونی در واقع به منظور حمایت از شرکت های صنعتی خصوصی ایجاد شده است. برای ما شرایط فعالیت در چین هر روز بهتر می شود و این موضوع در نهایت منجر به رشد و پیشرفت صنعت در چین خواهد شد.
در حال حاضر هلدینگ Zhejiang Geely Holding Grou مالکیت برندهای جیلی، Lynk & CO، ولوو و سازمان تاکسیرانی لندن را در اختیار دارد. آیا در پی گسترش کسب و کار خود هستید؟
من معتقدم که ما هنوز هلدینگ کوچکی محسوب می شویم و قصد داریم کسب و کار خود را در آینده گسترش دهیم، بنابراین یک مجموعه تحقیق و توسعه بهتر می تواند منجر به گسترش بازار و کسب وکار ما شود.