امکان ندارد شروع به نوشتن سلسله مقالاتی درمورد نحوه خلق آگهی های موفق کنید و مهم ترین بخش آن را از قلم اندازید. فرمول قدیمی و تاثیرگذاری که در کتاب قبلی ام نیز به آن اشاره کرده بودم، AIDCA نام دارد. اگر یکی از افراد باسابقه در دنیای تبلیغات باشید، نام این فرمول حداقل یکبار به گوش تان خورده است. اگرچه در کتاب قبلی خود این فرمول را تشریح کرده ام، با این حال هیچ دلیلی وجود ندارد که در این ایده به توضیح دوباره آن نپردازم.
ممکن است شما بدون بهره گیری از AIDCA قادر به نگارش یک آگهی فوق العاده باشید، با این حال این فرمول تکه گمشده پازل شماست که تاثیرگذاری آگهی را تضمین خواهد کرد.
هنگامی که می توانید با کمترین نگرانی از فروش مناسب محصولات تان اطمینان حاصل کنید، دلیلی برای کنار گذاشتن AIDCA وجود ندارد.
اگر برای نخستین بار است که نام فرمول AIDCA به گوش تان می خورد، باید اندکی صبر کنید تا به طور کامل از محتوای آن باخبر شوید. در بخش ایده این شماره به بررسی مفصل و دقیق این فرمول جادویی خواهیم پرداخت. اگرچه جادوی اصلی آن بستگی به نحوه عملی کردنش توسط شما دارد.
ایده
AIDCA مخفف پنج واژه انگلیسی به معنای توجه، علاقه، آرزو، عقیده و عمل است. اگرچه این فرمول مدت زیادی است که در دنیای بازاریابی حضور دارد، با این حال برخلاف شیوه های معمولی، همچنان کارایی خود را حفظ کرده است. البته این به معنای عدم کارایی ایده های جدید در این زمینه نیست.
به عنوان نمونه متن زیر را در نظر بگیرید: «دوستان بشتابید، آناناس های زیبا، خوشمزه و تازه تنها در ازای یک پوند برای هر عدد.» در این متن به خوبی تمام پنج عنصر تشکیل دهندهAIDCA گنجانده شده است.
در گام نخست قصد دارم توجه شما را به کارکرد عنصر عقیده جلب کنم. در واقع این عنصر بر شکل دادن به عقیده مخاطبان تاکید می کند. در این صورت شما قادر به جلب اعتماد مخاطب و به تبع آن فروش محصول تان خواهید بود. در این راستا شایان ذکر است که مشتریان عصر جدید به سختی دست به انتخاب می زنند. به عبارت ساده، آنها به سختی به دست آمده و آسان تر از آنچه تصورش را کنید از دست می روند. به همین دلیل باید تا جای ممکن اعتماد آنان را جلب کرد.
این امر برخلاف آنچه تصور می شود، با استفاده از تبلیغات طولانی که در آن به بررسی دقیق محصول پرداخته شود، به دست نمی آید. به همین دلیل است که امروزه دیگر عصر تبلیغات طولانی تا حد زیادی به سر آمده است. نکته جالب در مورد فرمول AIDCA این است که به هیچ عنوان راهکار مشخصی را ارائه نمی کند. به همین ترتیب در مورد عنصر عقیده، تمرکز اصلی فرمول بر اهمیت آن است. در عین حال نحوه اجرای آن به خود فرد سپرده می شود تا راه حل مناسب را یافته و به آن دست بزند.
عنصر بعدی که لازم است در اینجا به تشریح آن بپردازیم، آرزو است. اغلب گفته می شود که آرزو کردن یکی از معدود فعالیت هایی است که برای انجام آن نیازی به صرف هزینه نیست. با استفاده از رویاپردازی شما قادر به تصور خود در یک خانه مجلل بدون نیاز به پرداخت کمترین هزینه ای هستید.
در همین راستا و به منظور بهره گیری از این ویژگی برای فروش بیشتر، باید خلاقیت بیشتری را صرف کنید. به عبارت ساده، باید علایق مخاطب را شناسایی کرده و در متن آگهی وی را وادار به رویاپردازی درمورد محصول تان کنید. به این ترتیب مخاطب به نوعی نسبت به محصول شما شرطی خواهد شد.
البته شایان ذکر است که این عنصر درمورد برندهای تولید محصولات خوراکی کاربرد بیشتری دارد.
در این ایده به بررسی دو عنصر اصلی از مجموع پنج عضو AIDCA پرداختیم. سه عنصر دیگر که در اینجا توضیحی درمورد آنها داده نشد نیز دارای اهمیت هستند، با این حال به دلیل فضای محدود تنها به تشریح مهم ترین آنها پرداختیم. سایر عناصر را با یک جست وجوی ساده در اینترنت می توان پیدا کرد.
با این حال توجه داشته باشید که لازم نیست دقیقا مانند آنچه در مورد AIDCA گفته شد، عمل کنید. دست شما در انتخاب راهکار موردنظرتان باز است، تنها AIDCA را به عنوان سرلوحه فعالیت تان به خاطر داشته باشید نه الگوی دقیق انجام عمل.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- به منظور عملکرد بهتر، ابتدا آگهی خود را نوشته و سپس آن را با AIDCA تطابق دهید.