شرکت علی بابا چند سالی است که فعالیت خود را بهعنوان فروشگاه اینترنتی در کشور چین آغاز کرده است. این شرکت با بهرهگیری از توان تیم مدیریتی خود، به سرعت در حال مطرح شدن در سطح جهان بوده و هماکنون روزانه میلیونها دلار از راه فروش محصولات خود به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی درآمد کسب میکند. علاوه بر این، براساس گزارش سایت INC این شرکت در حال حاضر چیزی حدود 80 درصد از خریدهای اینترنتی مردم چین و آسیای جنوب شرقی را نیز تامین میکند.
سرآغاز پشت سر گذاشتن دو رقیب اصلی علی بابا یعنی ebay و amazon در سال 2012 و با بهدست آوردن رکورد فروش 170 میلیارد دلاری توسط شرکت رقم خورد. از آن پس نیز با وجود تلاش دو شرکت رقیب برای بازپس گرفتن جایگاه خود در بازار تجارت الکترونیکی، روز به روز بر سهم علی بابا در بازار افزوده شده است.
بدون شک پشت سر گذاشتن amazon و ebay توسط این شرکت چینی که در سال 1999 و به وسیله «جک ما» تاسیس شده، اتفاقی نبوده است. در واقع این موفقیت بزرگ فروشگاه علی بابا مبتنی بر توان بالای تیم مدیریتی آن در بررسی و تحلیل دقیق از شرایط بازار و درک درست از نیاز مصرفکنندگان است. به همین دلیل سایت Forbes در گزارش اخیر خود به بررسی نکات مهم مدیریتی این شرکت که باعث موفقیت آن در بازارهای جهانی شده، پرداخته است.
خلاقیت
فروشگاه علی بابا از همان ابتدا با دو رقیب سر سخت و سابقهدار در دنیای تکنولوژی مواجه بود. به همین دلیل مدیران ارشد این شرکت برای دوام آوردن در بازار جهانی، سیاستی متفاوت از amazon و ebay اتخاذ کردند. در همین راستا علی بابا منوی کاربری سایت خود را برخلاف منوی متداول ebay و amazon طراحی کرد که بیشتر به سبک موتور جست و جوی مشهور گوگل شبیه بود.
همین امر باعث سهولت در جست و جوی محصولات در سایت علی بابا و به تبع آن افزایش تعداد مشتریان این جاده ابریشم الکترونیکی چینی شده است.در عین حال فروشگاه علی بابا در زمینه تبلیغات اینترنتی نیز بسیار فعال و خلاقتر از رقبای خود است. در واقع این شرکت چینی چیزی حدود سه برابر بیشتر از amazon و ebay در سایتهای پر بازدید جهان تبلیغات انجام داده است.
با این حال فعالیت تبلیغاتی علی بابا به این نقطه محدود نمیشود و شیوه خلاقانه انجام این تبلیغات نیز از اهمیت خارقالعادهای در رکوردشکنیهای اخیر این شرکت برخوردار است. شیوه تبلیغات اینترنتی علی بابا از سوی مدیران و طراحان این شرکت بهگونهای طراحی شده بود که به آسانی و با وارد کردن تعداد دلخواه محصول مورد نظر در همان باکس تبلیغاتی، امکان خرید آن میسر بود.
شناخت مشتریان اصلی
یکی دیگر از ایدههای خارق العاده مدیران ارشد علی بابا برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار، تحلیل دقیق ملیت بازدیدکنندگان فروشگاه خود است. در واقع تیم مدیریتی علی بابا یک گروه بهخصوص برای تحلیل و بررسی ملیت کاربران سایت تشکیل داده و از طریق آن آمار دقیق ملیت بیشترین بازدیدکنندگان سایت را به دست میآورد.
بهدست آوردن آمار کاربران سایت از آن جهت برای شرکت اهمیت دارد که به وسیله آن شرکت قادر به شناخت بیشترین مصرفکنندگان خود، اولویتبندی در ارائه خدمات به آنها و همچنین طراحی دستهبندی بهخصوص برای هر کشور میشود.
تعامل مناسب با کارمندان
فروشگاه علی بابا در سال گذشته میلادی رکورد 300 میلیون خرید را بهدست آورده است. با این حال شاید جالب باشد که بدانید این شرکت در حال حاضر تنها با حدود 25000 کارمند اداره میشود. این امر علاوه بر اینکه باعث صرفهجویی فوقالعاده در هزینههای شرکت شده، بیانگر توان مدیریت و سازماندهی بالای مدیران این فروشگاه نیز است. در واقع شرکت علی بابا به جای استخدام کارمندان زیاد، به دنبال جذب افرادی است که ویژگیها و تواناییهای مدنظر شرکت را داشته باشند.
توجه ویژه به بازارهای داخلی
هر شرکتی در ابتدای راه نیاز دارد تا بازارهای داخلی کشور خود را حداقل به مقداری که به وسیله آن بتواند از عهده مخارج جاریاش بر بیاید، بهدست بگیرد. در همین راستا شرکت علی بابا که چیزی حدود یک میلیارد مشتری بالقوه در کشور چین دارد نیز از اهمیت بازار داخلی کشورش به خوبی آگاه است. شیوه فروشگاه علی بابا برای بهدست آوردن بازار داخلی، شامل بیلبوردهای تبلیغاتی و تیزرهای تلویزیونی گسترده است.
همچنین برای جذب بیشتر مشتریان داخلی، این شرکت اقدام به همکاری وسیع با بزرگترین موتور جستوجوی اینترنتی چین «Baidu» نیز کرده است. تبلیغات علی بابا در Baidu بدین گونه است که کاربران با جست و جوی کلیدواژههای مشخصی مانند خریدوفروش در وهله نخست با محصولات فروشگاه علی بابا و سپس دیگر فروشگاهها مانند PayPal، Amazon و ebay مواجه میشوند.