نسل جدید عروسکهای باربی با مدلهای متنوع نسبت به نسل قبل، در انواع قد بلند، قد کوتاه و حتی اندام چاقتر در قفسه فروشگاههای اسباب بازی جای گرفتند. این تحول بزرگی در دنیای اسباب بازی محسوب میشود. برند «ماتل» در ماه ژانویه گذشته اعلام کرد نسل جدید عروسکهای «باربی» خود را وارد بازار میکند. نیازی نیست کودکان زمان زیادی را در انتظار این عروسکها بمانند، چرا که این مدلهای جدید از روز چهارشنبه گذشته در فروشگاههای اسباب بازی عرضه شدند.
عروسکهایی با شکل و فرم متفاوت
درحالی که دوران طلایی تنها مدل این عروسک با موهای بلوند، قد بلند و آناتومی غیرواقعی به اتمام رسیده است، مدلهای جدید از این پس با قد کوتاهتر، بلندتر و حتی با اندامی چاقتر به بازار میآیند. اگرچه ممکن است عروسکهایی با رنگ پوست متفاوت در گذشته تولید شده باشند، با این حال از این پس میتوان رنگ پوست دلخواه خود را از میان هفت رنگ متنوع انتخاب کرد. رمز موفقیت باربی مدل 2016 تنوع آن است.
یک فروشنده اسباب بازی در پاریس در این خصوص توضیح میدهد: «هدف از ارائه این عروسکها دور شدن از کلیشههای گذشته و ایجاد نگاه وسیعتری در مورد مفهوم زیبایی است.» بدین ترتیب میتوان در قفسه فروشگاهها عروسکهایی با چشمهای بادامی یا بالعکس، با چشمانی بسیار بزرگتر از مدل اصلی با موهای قرمز فرفری پیدا کرد.
رضایت مشتریان
به نظر میرسد این تغییرات رضایت مشتریان را از بزرگ و کوچک بهدست آورده است. پدر یک خانواده به این نسل جدید باربی خوشامد میگوید: «در تصویر کنونی جامعه ما که ازدواج سفیدپوستان با سیاه پوستان رواج پیدا کرده است، چنین تغییراتی لازم به نظر میرسد.» و دختر کوچکش اضافه میکند: «باربیها باید اینطوری تغییر کنند. نمیشود همیشه یک شکل باشند.» انجمنهای حمایت از حقوق زنان نیز از این روند استقبال کرده و آن را یک رویکرد خوشایند دانستهاند.
رئیس انجمن فرانسوی حمایت از حقوق زنان خرسندی خود را از این موضوع ابراز میکند: «اگر قرار است در بخشی از تفکر جهان امروز به طور کلی دختران کوچک تنها با داشتن موهای طلایی و پوست سفیددارای هویت و قدرت فکر باشند همان بهتر که پوست سیاه یا زرد و موهای کوتاه، مجعد یا سیخ سیخ داشته باشند.»
برای شرکت تجاری «ماتل» این تغییرات در سری جدید در درجه اول عملیاتی برای نجات برند باربی است. در حقیقت این شرکت امیدوار است محبوبیت این عروسک را که فروش آن بین سالهای 2012 تا 2014 حدود 20 درصد کاهش یافته بود، افزایش دهد.