مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر چابهار بهعنوان یکی از نقاط استراتژیک کشور برای توسعه محور شرق در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر احداث فاز یک بندر شهیدبهشتی چابهار در دست اجرا است که با احداث فاز یک آن، ظرفیت بندر از دو میلیون تن به شش میلیون تن افزایش مییابد.
به گزارش ایلنا، محمد سعیدنژاد، ادامه داد: چیزی که مهمتر از افزایش ظرفیت مطرح است، افزایش عمق آبخور این بندر است بهطوریکه با احداث فاز یک بندر شهیدبهشتی، امکان پهلوگیری کشتیهای بزرگ و اقیانوسپیماها در بندر چابهار محقق میشود.
وی با اشاره به مزیتها و ظرفیتهای بندر چابهار اظهار کرد: بندر چابهار از موقعیت ممتاز استراتژیک در دهانه ورودی اقیانوس هند و دریای عمان برخوردار است و به همین دلیل از دهها سال گذشته مطالعات جامعی درخصوص این بندر توسط مشاوران خارجی و داخلی معتبر انجام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این مطالعات پیشبینی شده که بندر چابهار بهعنوان بندر ترانشیپی مورد استفاده قرار بگیرد و با پهلوگیری کشتیهای بزرگ اقیانوسپیما در این بندر، کالاها در بندر شهیدبهشتی تخلیه و توسط کشتیهای کوچک به سایر بنادر دریای عمان و خلیجفارس ترانشیپ میشوند.
سعیدنژاد افزود: طرح جامعی برای بندر چابهار پیشبینی شده است که در چارچوب مطالعات انجامشده سرمایهگذاریهایی در این بندر انجام خواهد شد که با افزایش ظرفیت بندر شهیدبهشتی تخلیه انواع کالاها و کانتینرهای خشک و مایع (مواد نفتی) دراین بندر افزایش مییابد.
وی ادامه داد: در حال حاضر امکان پهلوگیری کشتیهای بزرگ و اقیانوسپیماها در این بندر وجود ندارد و کشتیها یا باید سبکسازی شوند یا اینکه کالاها با کشتیها کوچک با توجه به ظرفیت آبخور کم از این مسیر عبور کنند اما قطعا با افتتاح فاز یک عمق آبخور این بندر به ۱۴ متر میرسد و کشتیهای بیش از ۸۰ هزار تن هم میتوانند در این بندر پهلو بگیرند.