امروزه یکی از محصولات مهم و مورد علاقه جهان مربوط به صنایع شیرینیپزی است که در حجم انبوه تولید شده و مصرفکنندگان زیادی در سراسر جهان دارد، بالا رفتن تقاضای جهانی نسبت به این صنعت، باعث افزایش میزان تولید و ارائه محصولات متنوعی در این زمینه شده است، بهطوریکه انواع و اقسام مختلفی از کیک و شیرینی در بازار جهانی ارائه میشود که با سلیقه خریداران متفاوت همخوانی دارد. طبق آمارهای موجود در فاصله سالهای 2008 تا 2013، شیرینی با داشتن 80درصد از حجم تولیدی، سریعترین میزان رشد را در میان محصولات پخته شده جهان داشته است.
بیشترین مناطق تحت نفوذ این محصولات نیز کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین بودهاند. کشورهای آسیایی به دلیل پرجمعیت بودن یکی از مهمترین بازارهای صنعت شیرینی و کیک در جهان به شمار میروند، ضمن اینکه از تولیدکنندگان مهم این صنعت نیز هستند؛ بهطوریکه در سال 2013، 60درصد از محصولات پخته شده جهانی در آسیا تولید شده است. در این میان کشور چین از جمله مهمترین بازیگران این صنعت در اقتصاد جهانی محسوب شده و بیشترین میزان فروش را دارد؛ در همین سال مذکور 43درصد از حجم رشد جهانی محصولات پخته شده مربوط به این کشور بوده است.
رعایت سلامت جهانی در ارائه محصولات این صنعت
در سالهای اخیر نگرانیهای جامعه جهانی نسبت به چاقی و مسائل مربوط به سلامت، باعث تغییراتی در صنعت شیرینی شده و تولیدکنندگان جهانی این محصولات به دنبال ارائه محصولاتی با زیان کمتر هستند که تا حد ممکن از موادغذایی سالم تشکیل شده باشند، موادی مانند غلات سبوسدار از جمله این راهکارها هستند که در راستای حفظ سلامت فردی قرار دارند، ضمن اینکه روی محصولات ارائه شده، برچسبی نیز قرار میدهند که نوع مواد تشکیلدهنده و همچنین مقدار آنها را ذکر کرده تا مصرفکنندگان با آگاهی بیشتر اقدام به تهیه آن کنند.
در این میان بسیاری از تولیدکنندگان این صنعت به ارائه محصولاتی میپردازند که مقدار کالری آنها حتی کمتر بوده و در راستای رژیمهای غذایی و سلامت فردی تولید شوند و از این رو گرایش جامعه جهانی نسبت به این محصولات بیشتر شده است و طبق پیشبینی تحلیلگران، بازار جهانی کیک و شیرینی تا سال 2020 با نرخ رشد سالانه 3.76درصد رو به جلو حرکت خواهد کرد.
بازار مواد شیرینیپزی تا سال 2020
برای پخت محصولاتی مانند کیک و شیرینی، مواد مختلفی مانند کره، آرد، عسل، تخممرغ، میوهها، مواد رنگ و طعمدهنده و... لازم است که باعث شکلگیری بازاری پویا برای این صنعت شدهاند. طبق نظر تحلیلگران، بازار جهانی مواد شیرینیپزی در سال 2014 به ارزش 9.386میلیون دلار برآورد شده بود و انتظار میرود تا سال 2020 با نرخ رشد 5.1درصد حرکت کند.
دلایل چنین رشدی مصرف بالای محصولات این صنعت در مناطق توسعهیافته آمریکای شمالی و اروپای غربی است؛ ضمن اینکه بالا رفتن تقاضا برای محصولات سالم و بهداشتی و همچنین ارائه خلاقانه این محصولات، باعث رشد این بازار در اقتصادهای در حال ظهوری مانند آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین نیز شده است.
بازار محصولات کیک و شیرینی در ایران
براساس گزارش یورومانیتور (euromonitor)بیشترین میزان مصرف مواد پخته شده در ایران، مربوط به صنعت نان است که یکی از مهمترین موادغذایی در رژیم غذایی مردم این کشور است و حدود 99درصد از حجم فروش را در خردهفروشیها به خود اختصاص داده است. از طرفی کیک و شیرینی نیز جزو محصولاتی است که رشد قابل توجهی داشته و شرکتهای معتبری در این زمینه فعالیت میکنند. نوین شیرینی، نام نیک، گروه صنعتی آناتا و... از جمله تولیدکنندگان اصلی صنعت کیک و شیرینی در ایران به شمار میروند.
همچنین صنعت بستهبندی نیز در تولیدات این صنایع نقش مهمی داشته و در این میان، شرکت نوشین لاهیجان بهعنوان یکی از مهمترین رهبران این صنعت شناخته شده است. در سال 2015، سهم این شرکت از بازار ایران بین 14 تا 16درصد بوده است. این شرکت در حال حاضر با داشتن نیروی کارآمد، به گسترش محصولات خود پرداخته و محصولات متنوعی مانند انواع ویفر، کیک، کلوچه، شیرینی و... را تولید کرده و به کشورهایی مانند کانادا، سوئد، هلند، استرالیا، عراق، افغانستان و... نیز صادر میکند.