بسیاری از ما هنوز هنگام مرورکردن خاطرات شیرین دوران کودکی به یاد دخل فلزی بقالی سر محله افتاده و به نوعی با آن سیستم سنتی برای چند لحظهای دوباره به آن دوره سفر میکنیم درحالی که امروز حتی در شهرستانهای کوچک دیگر خبری از آن دخلهای فلزی نیست و به نوعی با تغییر سبک زندگی اکثر ما بقالیها هم جایشان را به سوپرمارکتهای پر از محصولات مختلف با سیستمهای مکانیزه فروش دادهاند.سیستمی که امروزه از آن بهعنوان صندوقهای فروش آنلاین نام برده میشود و به نوعی وسیلهای برای سهولت کسبوکار فروشندگان کالا و خدمات شده است.این سیستمها اگرچه ظاهری بسیار گیجکننده دارند اما در اصل همان دخل خودمانی دوران کودکی است که کمی رنگ و بوی امروزی به خود گرفته و تقریبا حساب و کتاب فروشگاه را بهصورت خودکار هر لحظه بررسی میکند.
اما این وسیله کارآمد بهنوعی در کشورمان تازه وارد است و کمتر از یک دهه است که رسما پایش به حساب و کتاب فروشگاهی ایران باز شده؛ از این رو ممکن است افراد بسیاری از امتیازات سرمایهگذاری در زمینه تولید این وسیله کسبوکاری مطلع نبوده و فراموش کرده باشند که میتوان بر مبنای سرمایهگذاری در حوزه تولید این صندوقهای فروش، هم سود خوبی بهدست آورد و هم زمینههای اشتغالزایی گسترده را فراهم کرد. بنابراین دور از واقعیت نیست که بگوییم با کمی هوشمندی و درایت میتوان در صندوقهای فروش را به سرزمین سودآوری باز کرد.
صندوق فروش چیست؟
بهطور کلی اگر بخواهیم تعریفی خلاصه از این تجهیزات داشته باشیم باید به سختافزاری اشاره کنیم که با استفاده از امکانات الکترونیک و رایانهای میتواند در بخشهای مختلف فروشگاه از جمله انبارداری، محاسبات اقتصادی و امور مالیاتی و فروش، خدمات مناسبی برای صاحبان فروشگاه یا ارائهدهندگان خدمات داشته باشد.
تا امروز واردکننده بودهایم
حمیدرضا سعدالله، مجری طرح «باران» اتاق اصناف در این زمینه به «فرصت امروز» گفت: بهطور کلی تا امروز بیشتر تجهیزات و ماشینآلات فروش بهصورت وارداتی به بازار ایران رسیده و در میان متقاضیان توزیع شده است. اما از آنجا که طرح باران از ابتدای اسفندماه سال جاری برای تمام صنوف بهصورت اجباری اجرایی شده، لازم است در زمینه تولید این سختافزارها نیز برنامهریزی دقیقی صورت گیرد.
به گفته سعدالله، این مهم از سوی اتاق اصناف مورد توجه قرار گرفته و به نوعی برنامهریزی کردهاند که تنها شرکتهای تولیدی که در ایران مشغول تولید این نوع تجهیزات فروشگاهی هستند بتوانند طرف قرارداد اتاق اصناف بوده و محصولاتشان را در قالب طرح یاد شده به صنوف مختلف ارائه کنند.
برای تولیدکنندگان تقاضا ایجاد شده است
این مقام مسئول در زمینه تجهیز صنوف به صندوق فروشگاهی از سوی اتاق اصناف و اتفاق خوبی که برای تولیدکنندگان صندوقهای فروش در ایران رخ میدهد به «فرصت امروز» گفت: با توجه به اینکه دلیل اصلی اعلام شده از سوی واردکنندگان نبود سفارشات مناسب برای سرمایهگذاری در زمینه تولید بود، امروز این بازار از سوی اتاق اصناف ایجاد شده و امیدواریم آن دسته از واردکنندگانی که مدتی است وارد مقوله تولید نیز شدهاند این روند را جدیتر اجرایی کرده و درباره تولید صندوق فروشگاهی متناسب با برآوردها از نیاز بازار، اقدام کنند.
به گفته وی، در حال حاضر تنها پنجشرکت در زمینه تولید تجهیزات صندوق فروشگاهی داخل کشورمان فعال هستند که اکثرا در قالب واردکننده قطعات و مونتاژکاری فعالیت دارند، چون برخی از بخشهای تولید این صندوقها که دارای فناوریهای نوین است تاکنون در گیرودار تحریمها امکان انتقال به داخل مرزهایمان را نداشته ولی با توجه به رفع تحریمها بدون تردید روند سرمایهگذاری نیز رنگ و بویی تازه به خود خواهد گرفت.
نیاز 2میلیونی بازار
سعدالله که نیاز بازار داخلی ایران را بهصورت تقریبی 2میلیون دستگاه برآورد کرده است، افزود: امروز در فاز اول اجرایی شدن طرح باران برآورد کردهایم 2میلیون واحد صنفی به تجهیز فروشگاههای خود نیازمند هستند اما همانطور که میدانید این صنوف در بخشهای مختلف با نیازهای متفاوتی تعریف میشوند که باید به آن پاسخ داده شود. بنابراین ممکن است یک واحد صنفی به بیش از یک صندوق نیازمند بوده و مجبور به تهیه این دستگاه باشد. یعنی یک واحد فروشگاهی ممکن است از چند صندوق فروش استفاده کند که همین امر بازار گستردهتری را پیش روی تولیدکنندگان قرار میدهد.
بنابراین تولید در این زمینه را بهصرفهتر جلوه میدهد. بهگفته این مسئول، اگر به موضوع اشتغالزایی خود صندوقها بنگریم، شاید در نگاه اول تولیدشان اشتغالزایی عمدهای نداشته باشد چون بیشتر خطوط تولید اینگونه دستگاهها بهصورت تمام اتوماتیک فعالیت میکنند ولی نباید فراموش کنیم این نوع تجهیزات فروشگاهی با توجه به حساسیتهایی که دارند نیازمند خدمات پس از فروش بوده و همین امر میتواند زمینههای اشتغال را برای افراد متخصص در این حوزه فراهم کند.