پنجشنبه, ۴ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
معاون امور ناوگان راه‌آهن عنوان کرد

صدور مجوز واردات واگن های دست دوم در دولت قبل

8 سال پیش ( 1395/3/10 )
 

معاون امور ناوگان راه‌آهن تاکید کرد هیچ مجوزی مبنی بر ورود واگن‌های دست‌دوم داده نشده و تمام مجوزها مربوط به دولت قبل است.

به گزارش ایلنا، بابک احمدی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های راه‌آهن برای توسعه ناوگان ریلی با محوریت تولید داخل گفت: پس از مدت‌ها زمانی که سیاست‌های خصوصی‌سازی در راه‌آهن شکل گرفت با سیاست‌های انقباضی بانک‌ها مواجه شدیم که شرکت‌های واگن‌سازی داخلی را با مشکلات متعددی مواجه ساخت.

صدور مجوز واردات واگن‌های دست دوم در دولت قبل

وی ادامه داد: این سیاست بانک‌ها و عدم حمایت از واگن‌سازی‌های داخلی تا سه سال ادامه پیدا کرد تا اینکه با افزایش تقاضا برای ساخت، حمایت سیستم بانکی هم رو به بهبود رفت.

احمدی با اشاره به هدف از شکل‌گیری شرکت‌های واگن‌سازی داخل کشور گفت: واگن‌سازی‌ها با ارائه سفارشات از راه‌آهن راه‌اندازی شده‌اند اما باید به این موضوع توجه کرد که حیات هر صنعتی به سفارشات بستگی دارد و نباید واگن‌سازی‌ها پروژه‌ای تاسیس شود.

افزایش دو برابری ناوگان باری تا سال 1400

وی با اشاره به برنامه‌های افزایش سهم راه‌آهن در بخش بار و مسافر اظهار داشت: تا سال 1400 باید سهم حمل‌و‌نقل ریلی در بخش بار از 24میلیارد تن کیلومتر به 92میلیارد تن کیلومتر افزایش پیدا کند بنابراین ناوگان باری هم به همین تناسب باید اضافه شود. در حال حاضر ناوگان باری موجود در شبکه ریلی 22هزار دستگاه است که برای تحقق این هدف باید 14هزار واگن اضافه شود.

وی همچنین درباره افزایش سهم راه‌آهن در بخش مسافر هم گفت: در حال حاضر شبکه‌ریلی 26میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند که تا سال 1400 این تعداد باید به 45میلیون نفر افزایش پیدا کند.

کاهش تعرفه حق دسترسی راه‌آهن از یک‌ماه دیگر

معاون امور ناوگان راه‌آهن با بیان اینکه کاهش تعرفه دسترسی راه‌آهن از تیرماه امسال اجرایی می‌شود، ادامه داد: از یک‌ماه دیگر تعرفه دسترسی راه‌آهن به 20درصد کاهش پیدا می‌کند.

احمدی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در بخش راه‌آهن برای توسعه شبکه‌ریلی و پیشبرد اهداف تعریف شده، گفت: برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز باید چیزی حدود 35هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شود که بخش عمده آن باید توسط بخش‌خصوصی انجام شود.

وی افزود: از این میزان سرمایه‌گذاری 20هزار میلیارد تومان باید توسط بخش‌خصوصی انجام شود و 15هزار میلیارد تومان بر عهده دولت است.

احمدی ادامه داد: تامین لکوموتیو باری، واگن باری و مسافری بر عهده بخش‌خصوصی قرار می‌گیرد، چراکه این بخش‌ها جذابیت سرمایه‌گذاری بیشتری دارد. تامین لکوموتیو مانوری، مسافری، ساخت قطارهای سریع‌السریع و راه‌اندازی قطارهای بومی نیز بر عهده راه‌آهن است. البته راه‌آهن منع قانون خرید واگن اعم از واگن باری و مسافری ندارد.

ضرورت راه‌اندازی لیزینگ‌های تخصصی در بخش حمل‌ونقل

معاون امور ناوگان راه‌آهن با اشاره به ضرورت راه‌اندازی شرکت‌های لیزینگ تخصصی مختلف حمل‌ونقل از جمله دریایی، ریلی و هوایی تاکید کرد: در حال حاضر در کشورمان شرکت‌های تخصصی لیزینگ وجود ندارد، چراکه این شرکت‌ها اولا مشتری اندکی دارند و دوم اینکه دوره سرمایه‌گذاری در آنها بسیار سنگین است. بنابراین برای تامین مالی خرید ناوگان و توسعه شبکه ریلی با شرکت‌های لیزینگ خارجی وارد مذاکره شدیم.

احمدی با اشاره به توافق صندوق ضمانت صادرات روسیه برای تامین مالی ساخت 5هزار واگن مسافری اظهار داشت: توافقاتی با این صندوق برای تامین مالی ساخت 5هزار دستگاه واگن با ضمانت روسیه انجام داده‌ایم که طبق این توافق 4هزار واگن با مشارکت روس‌ها و ورود تجهیزات به ایران ساخته می‌شود و هزار واگن دیگر کاملا ساخت ایران خواهد بود.

وی اظهار داشت: سه واگن‌ساز داخلی شامل واگن‌سازی پارس، کوثر و فولاد درخشان ساخت این 5 هزار واگن را برعهده خواهند داشت.

معاون امور ناوگان راه‌آهن با بیان اینکه فاینانس، ضمانت دولت به دولت می‌خواهد، گفت: دولت نمی‌تواند ضامن بخش‌خصوصی باشد بنابراین توافق با شرکت‌های بهره‌بردار و صندوق ضمانت روسیه انجام شد و راه‌آهن ضمانت این فاینانس را برعهده گرفت.

احمدی افزود: راه‌آهن از شرکت‌های داخلی تعهد گرفت در صورت عدم پرداخت اقساط، واگن‌ها به نفع راه‌آهن مصادره شود و از محل درآمد بهره‌برداری آنها اقساط پرداخت می‌شود. 

وی اظهارداشت: مدت زمان اجرای این پروژه سه سال است و قرارداد آن به‌صورت پی‌ال‌وی برای تولید 4هزار واگن اول خواهدبود.

مجوزی برای ورود واگن‌های دست دوم نداده‌ایم

معاون امور ناوگان راه‌آهن با تاکید بر اینکه راه‌آهن در طول سه سال گذشته هیچ مجوزی مبنی بر خرید واگن‌های دسته دوم از خارج به شرکت‌های بهره‌بردار صادر نکرده، گفت: تمام مجوزهای فعلی مربوط به دولت قبل است و ما برای واردات واگن‌های دست دوم شرایطی را گذاشته‌ایم.

وی درباره این شرط و شروط اظهار داشت: شرکت‌های بهره‌بردار به ازای ورود هر دستگاه واگن دسته دوم باید قرارداد خرید واگن از شرکت‌های داخلی منعقد کنند. همچنین واگن‌های دست دوم خارجی باید زیر 25 سال باشد و حتما به‌صورت کامل داخل کشور بازسازی شود.

احمدی تاکید کرد: در حال حاضر 4 شرکت ریلی مسافری ریل‌ترابر صبا، ریل‌پرداز نوآفرین، ریل‌سیر کوثر و شرکت جوپار قرارداد خرید واگن دست‌دوم از خارج را دارند که غیر ‌از شرکت جوپار سایر شرکت‌ها توانسته‌اند قرارداد خرید به همان اندازه واردات را با شرکت‌های داخلی منعقد کنند و قطارهای جوپار تا زمانی که این شرکت نتواند قرارداد داخلی منعقد کند اجازه سیر ندارند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اجازه بازسازی زیرپله‌ای به شرکت‌های ریلی نمی‌دهیم، اظهار داشت: به طور قطع از این پس هیچ شرکتی اجازه بازسازی سنتی و پله‌ای را ندارد و بازسازی باید مدرن و به‌صورت کامل انجام شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LDwhCklT
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه