دنیای بازاریابی صحنه نبردی بی پایان است؛ نبردی که در آن هر لحظه یک ایده جدید متولد می شود و یک ترند تازه پا به عرصه می گذارد. آنچه امروز مورد توجه و اقبال عموم است، فردا ممکن است به دست فراموشی سپرده شود. در این دنیای پرشتاب ترندها مانند ستاره های دنباله دار به سرعت ظاهر می شوند و بعد از مدتی از آسمان بازاریابی محو می گردند. برای برندها که به دنبال فتح بازار هستند، این موضوع مانند کابوسی ترسناک به نظر می رسد.
محتواهای بازاریابی که بر پایه ترندهای زودگذر بنا شده اند، مانند قایقی بی لنگر در اقیانوس متلاطم هستند. این محتواها نه تنها قادر به خلق بازگشت سرمایه مناسب نیستند، بلکه گاهی اوقات با تاریخ مصرف شان باعث می شوند برای برندها هزینه های گزافی نیز ایجاد شود. یک کمپین تبلیغاتی پرزرق و برق که برای مدتی در اوج توجه بوده، ناگهان با آمدن یک ترند تازه به کلی فراموش شده و تمام سرمایه های صرف شده را بر باد خواهد داد. چنین سناریویی مثل دویدن به دنبال سراب در یک بیابان خشک و سوزان است.
در این میان کسب و کارها در حالی که برای تولید محتوای به روز تقلا می کنند، با چالشی سخت روبه رو هستند. آنها ناچارند یا مدام دنبال ترندها باشند که باعث هدررفت منابع مالی شان می شود و یا اینکه با کنار گذاشتن آنها میدان رقابت را به رقبا واگذار نمایند. این معضل باعث می شود بسیاری از برندها در یک چرخه فرسایشی گرفتار شوند و توان خلاقانه شان برای رقابت به شکل محسوسی کاهش پیدا کند. متاسفانه باید بگوییم، به نظر می رسد که اکثر برندها در یک بازی تکراری بی پایان گرفتار شده اند. ماجرا پیچیده شد، نه؟
در چنین وضعیتی کلید اصلی بقا و پیشرفت برای برندها به روز ماندن و همراه شدن با تغییرات پر سرعت این دنیاست. در این دنیای پر از موج های متغیر و پیش بینی ناپذیر بازاریابی، شما هم به یک شناگر قهار تبدیل شده و خودتان را در دل این تغییرات غرق نکنید، بلکه سوار بر موج شده و به سمت موفقیت پیش روید. با به روز رسانی اطلاعات و آگاهی از ترندهای بازاریابی، نه تنها قادر به حفظ جایگاه خود خواهید بود، بلکه می توانید از رقبا پیشی بگیرید اما چگونه می توان در این دریای متلاطم بازاریابی به روز ماند؟ پاسخ این پرسش پیچیده نیست، اما نیازمند تلاش، تعهد و یادگیری مستمر است. متاسفانه ماندن در جریان این دنیای پیچیده آنقدرها هم آسان نیست. با این حال خبر خوب این است که در این مقاله، به شما کمک خواهیم کرد تا به ابزارها و روش هایی برای به روز ماندن دست یابید و به راحتی در میدان نبرد بازاریابی قدم بردارید. پس با ما همراه شوید تا سفری هیجان انگیز در دل دنیای پویای بازاریابی را تجربه کنیم.
در دنیای پویای بازاریابی به روز بودن یک ضرورت است، نه یک انتخاب. اگر می خواهید کسب و کار خود را در مسیر موفقیت قرار دهید، باید همیشه از آخرین ترندها، ابزارها و استراتژی ها آگاه باشید. در این بخش به بررسی روش هایی می پردازیم که به شما کمک می کند در این ماراتن نفسگیر بازاریابی، همواره یک گام جلوتر باشید.
مطلب مرتبط: 7 راز تولید محتوای موفق
دنبال کردن وبلاگ ها و نشریات معتبر بازاریابی
یکی از موثرترین روش ها برای به روز ماندن در دنیای بازاریابی دنبال کردن وبلاگ ها و نشریات معتبر در این زمینه است. بسیاری از متخصصان و کارشناسان بازاریابی، تجربیات و دانش خود را از طریق مقالات و مطالب منتشرشده در این رسانه ها به اشتراک می گذارند. مطالعه منظم این منابع شما را در جریان آخرین اخبار، تحلیل ها و روش های بازاریابی قرار خواهد داد. این وبلاگ ها برای بازاریاب ها مثل فانوس های دریایی هستند که مسیر را به آنها نشان می دهد.
هنگامی که تصمیم به مطالعه وبلاگ ها می گیرید، حتما از اعتبار آنها مطمئن شوید و سعی کنید به سراغ رسانه هایی بروید که توسط افراد شناخته شده و متخصص در حوزه بازاریابی اداره می شوند. برای پیدا کردن بهترین وبلاگ ها و نشریات در حوزه بازاریابی کافی است با جست وجویی ساده در گوگل لیستی بلند بالا از آنها را پیدا کنید. برای بررسی اعتبار وبلاگ نیز می توانید به دنبال نظرات و کامنت های سایر مخاطبان بگردید تا دیدی کلی نسبت به محتوای آنها پیدا کنید.
در دنیای امروز هزاران وبلاگ و نشریه بازاریابی وجود دارد و به همین دلیل گزینش منابع معتبر و مرتبط با کسب و کار شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بهتر است لیست منتخب خود را همواره به روز نگه دارید تا هیچ اطلاعات و خبری را از دست ندهید. شما با خواندن مقالات گوناگون هم به دانش تان اضافه خواهید کرد و هم می توانید الهامات و ایده های جدیدی را دریافت نمایید. در حقیقت با مطالعه مطالب وبلاگی شما نه تنها با جدیدترین یافته ها در حوزه بازاریابی آشنا خواهید شد، بلکه ایده های جدیدی برای کسب و کار خودتان هم پیدا خواهید کرد.
مطالعه وبلاگ ها به تنهایی کافی نیست، سعی کنید از مطالبی که میخوانید خلاصه ای یادداشت کرده و آنها را به کار بگیرید. به زبان خودمانی، مطالب خوانده شده را تنها برای آگاهی خود ندانسته و سعی کنید دانش کسب شده را عملی کنید. همواره به یاد داشته باشید که کسب علم بدون عمل به هیچ دردی نخواهد خورد و فایده چندانی برای شما ندارد.
بد نیست به عنوان یک بازاریاب هوشمند، وقت گذاشتن برای مطالعه مطالب وبلاگی را در برنامه کاری خودتان جای داده و با پیگیری آخرین اطلاعات و دستاوردها، نه تنها سطح دانش خودتان را افزایش دهید بلکه برند خود را هم در دنیای پرتلاطم بازاریابی سرپا نگه دارید. وبلاگ خوانی مانند سفر به دنیایی پر از ناشناخته هاست که میانبری برای موفقیت محسوب می شود.
شرکت در کنفرانس ها و وبینارهای بازاریابی
شرکت در کنفرانس ها و وبینارهای بازاریابی یک فرصت طلایی برای به روز ماندن و شبکه سازی با سایر متخصصان این حوزه است. در این رویدادها شما با جدیدترین استراتژی ها، ابزارها و ترندها آشنا شده و از تجربیات کارشناسان برجسته بازاریابی بهره مند می شوید. حضور در این همایش ها به مثابه شرکت در کلاس های درس عملی است که از قضا خبری از مباحث خسته کننده در آنها نیست.
مطلب مرتبط: تولید محتوای موفق با 7 سایت کاربردی
هنگام شرکت در کنفرانس ها و وبینارهای بازاریابی، سعی کنید لیستی از موضوعات و سخنرانی هایی که بیشتر به آنها علاقه مندید تهیه کنید و پس از آن برنامه ریزی دقیق تری برای زمان بندی حضور خود داشته باشید. گاهی در همایش ها به دلیل شلوغی حضور در همه سخنرانی ها غیرممکن است. بنابراین برنامه ریزی صحیح به شما کمک خواهد کرد تا بهترین بهره را از زمان حضور خود در این همایش ها داشته باشید. یادتان باشد از همایش ها استفاده ابزاری کرده و هرچه بیشتر یاد بگیرید و به ایده های تان پر و بال ببخشید.
از سوی دیگر کنفرانس ها و وبینارها بهترین فرصت برای شبکه سازی و تعامل با سایر بازاریاب ها و متخصصان هستند. فرصت ایجاد ارتباط با افراد فعال در صنعت را غنیمت شمرده و تلاش کنید با آنها در مورد ایده ها و تجربیات خودتان هم صحبت کنید. بسیاری از اوقات از طریق گفت وگو با دیگر افراد می توان به نتایج و ایده های شگفت انگیزی رسید که شاید پیش از این به آنها توجهی نداشتید. از ارتباط با همکاران تان نهایت لذت را ببرید و یادگیری را نه تنها یک الزام بلکه یک سرگرمی هیجان انگیز بدانید. اینطوری هیچ وقت خسته نخواهید شد.
بعد از هر رویداد، نتایج و برداشت های خود را جمع آوری کرده و یک گزارش کلی از آموخته های خودتان تهیه کنید. فراموش نکنید که شرکت در این کنفرانس ها و وبینارها، تنها قدم اول است. قدم اصلی استفاده کردن و به کار بستن آن در کسب و کار شخصی تان است. مطالب جدیدی که در این همایش ها یاد گرفته اید را عملیاتی کرده و در زندگی واقعی امتحان کنید تا تاثیر واقعی آنها را ببینید. به خاطر داشت که شرکت در کنفرانس ها و وبینارها، مانند رفتن به سفر است که هم تفریح است و هم برای کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر مناسب است. شما هم با شرکت منظم در چنین رویدادهایی، خود را در صدر اطلاعات دست اول قرار داده و پیشرفت و توسعه را برای خودتان به ارمغان آورید. فراموش نکنید که علم تنها با آموختن به دست نمی آید و شما نیاز به استفاده از آن به شکل عملی دارید.
استفاده از شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی به منزله یک رادار قوی در دنیای بازاریابی عمل می کنند. این شبکه ها با سرعت نور ترندهای جدید را رصد می کنند و فرصت های بسیاری را برای شما در بردارند. با حضور فعال در شبکه های اجتماعی، شما نه تنها می توانید از آخرین ترندهای بازاریابی باخبر شوید، بلکه می توانید با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و بازخورد آنها را نیز به دست آورید. شبکه های اجتماعی همانند روزنامه ای آنلاین است که می توانید در هر لحظه از آن استفاده نمایید و با آخرین رویدادها در دنیای پیرامون خود آشنا شوید.
هنگام حضور در شبکه های اجتماعی، توجه کنید که از محتوای کدام پیج ها بیشترین بازدهی را دارید و کدام محتواها برای کسب و کار شما مناسب تر است. بسیاری از صفحه های خبری یا هنری محتوای جذاب و پر مخاطبی تولید می کنند اما ممکن است به درد کار شما نخورند. بنابراین بهتر است با انتخاب دقیق و بررسی جامع صفحه هایی را دنبال کنید که برای تان کاربردی هستند. فراموش نکنید، انتخاب هدفمند همیشه کلید پیروزی شما خواهد بود.
برای آنکه بتوانید بیشترین بهره را از شبکه های اجتماعی ببرید، بهتر است با ترندهای موجود همراه شوید و از هشتگ ها و محتواهایی که بازدید بیشتری دارند استفاده کنید. گاهی تنها با چند ایده ساده می توان در وادی اینستاگرام و سایر رسانه ها بازدیدهای فوق العاده ای کسب کرد. بهتر است تلاش کنید با الگوبرداری از محتواهای وایرال، خودتان نیز بتوانید تولید محتوای حرفه ای و پرمخاطب داشته باشید. به بیانی خلاصه، به خلاقیت های پنهان خود اجازه شکوفا شدن بدهید.
علاوه بر این نکات، می توانید با برگزاری نظرسنجی، طرح سوال، بارگذاری استوری های جذاب و انتشار پست های پرمحتوا تعامل بیشتری را با کاربران شبکه های اجتماعی برقرار کنید. هدف اصلی این است که همیشه حضور شما در فضای مجازی زنده و پرانرژی بوده و بتواند مشتری های بالقوه را به سوی کسب و کار شما سوق دهد. از این فضا برای برندسازی و معرفی خودتان استفاده نمایید و بگذارید اسم و رسم شما در دنیای مجازی به گوش همگان برسد. حضور فعال و حرفه ای شما در شبکه های اجتماعی به منزله در اختیار داشتن یک اسلحه قدرتمند است. سلاحی که در عین قدرتمندی نیاز به آموزش های لازم را نیز دارد. تلاش کنید که از شبکه های اجتماعی به درستی و بهینه استفاده کنید. از آنها بیاموزید، ارتباط بگیرید و نام خود را در این جهان پرهیاهو ثبت کنید.
مطلب مرتبط: چگونه ایده های جدید برای تولید محتوای خود داشته باشیم؟
پیگیری رقبا و تحلیل عملکرد آنها
یکی از کلیدی ترین روش های به روز ماندن در دنیای بازاریابی پیگیری رقبا و تحلیل عملکرد آنها است. با رصد فعالیت های رقبا شما می توانید نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کرده و از استراتژی های موفق آنها الهام بگیرید. این کار درست مثل این است که بازی رقبا را آنالیز کرده و به بهترین روش، شیوه آنها را برای موفقیت خود به کار ببرید.
هنگام پیگیری فعالیت های رقبا به دقت نوع محتوایی که منتشر می کنند زیر نظر بگیرید. بررسی کنید چه نوع تبلیغاتی را به کار برده اند و مشتریان آنها چگونه واکنشی به محصولات آنها نشان می دهند. تلاش کنید با تجزیه و تحلیل عملکرد رقبا به دید روشنی نسبت به آنچه برای کسب و کار خودتان می خواهید برسید. بررسی فعالیت رقبا می تواند بهترین و مهمترین آموزگار شما باشد و باید همیشه از تجربه و شیوه آنها استفاده کنید.
علاوه بر این لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که رقیب شما در کدام یک از حوزه ها و کانال های بازاریابی عملکرد قوی تری دارد و تلاش کنید در همان حوزه ها فعالیت های خود را توسعه دهید. فراموش نکنید که لازم نیست همیشه برای پیشرفت کردن، استراتژی جدیدی در نظر بگیرید. گاهی با بررسی عملکرد رقیب و پیروی از نقشه های راه موفقیت آمیز او، می توان به نتایج مشابهی دست یافت. الگوبرداری یک استراتژی هوشمندانه برای کاهش هزینه و افزایش سرعت در رسیدن به هدف است.
به این ترتیب، همواره تلاش کنید استراتژی های بازاریابی رقبای خود را تحلیل و بررسی نمایید. همچنین ببینید مشتریان آنها در فضای مجازی چه نظراتی را مطرح می کنند و سعی کنید بازخوردهای مثبت را یادداشت کرده و از آنها ایده های خلاقانه ای برای کار خودتان استخراج کنید. شما به هیچ وجه نمی خواهید راه خودتان را کورکورانه و بدون نقشه پیش ببرید. پس با دقت در رفتار دیگران پیش بروید تا خطاهای خود را به کمترین حد ممکن برسانید.
بنابراین رقبای شما می توانند آموزگاران بسیار خوبی برای تان باشند و می توانید با زیر نظر گرفتن دقیق کارهای آنها و ارزیابی عملکردشان، از تجربیات آنها برای پیشرفت کسب و کار خودتان بهره مند شوید. این گونه دیگر نیاز به تجربه همه اشتباهات ندارید و راه همواری را برای حرکت به سوی اهداف خود در پیش می گیرید.
شرکت در دوره های آموزشی آنلاین و آفلاین
یادگیری مستمر یکی از مهمترین پیش نیازهای موفقیت در دنیای بازاریابی است. برای به روز ماندن و افزایش مهارت های خود لازم است به طور مداوم در دوره های آموزشی آنلاین و آفلاین شرکت کنید. این دوره ها به شما کمک می کنند با آخرین مفاهیم، ابزارها و تکنیک های بازاریابی آشنا شده و مهارت های لازم برای رقابت در این حوزه را به دست آورید. این دوره ها همانند یک دانشگاه سیار هستند که شما را در همه جا به سوی دانش رهنمون می سازند.
مطلب مرتبط: تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی با ایده های کاربردی
هنگام انتخاب دوره های آموزشی، سعی کنید دوره هایی را انتخاب کنید که توسط افراد معتبر و با سابقه در حوزه بازاریابی تدریس می شوند. اعتبار مدرس و محتوای آموزشی، دو فاکتور اساسی در گزینش دوره مناسب به حساب می آیند. گاهی افراد غیرمتخصص با تبلیغات فراوان خود را جای مدرس و کارشناس جا می زنند و با وعده های پوچ باعث دلسرد شدن مخاطبان و شاگردان شان می گردند.
فراموش نکنید، شرکت در دوره های آموزشی تنها قدم اول است. شما باید با تمرین، مطالعه و تلاش بیشتر سعی کنید از نکات آموخته شده در زندگی عملی و واقعی تان بهره ببرید. هیچ گاه دانش بدون عمل فایده ای ندارد و نمی توان صرفا با حفظ مطالب به درک عمیق و حقیقی از مفاهیم دست یافت. اگر می خواهید واقعاً به یک بازاریاب حرفه ای تبدیل شوید، باید از آموخته های خود استفاده کرده و قدم در عرصه عمل بگذارید. این همان چیزی است که می تواند شما را نسبت به سایرین متمایز گرداند.
به دنبال دوره هایی باشید که هم جنبه تئوریک و هم جنبه عملی دارند و شما در طول آن می توانید تجربیاتی واقعی کسب کرده و بر مهارت های تان بیفزایید. صرفا اکتفا کردن به دانش تئوری راهگشا نیست و حتما باید مباحث عملی و کارگاهی در آموزش ها وجود داشته باشد. تا وقتی چیزی را در عمل تجربه نکنید، آن را به درستی یاد نخواهید گرفت و این مهمترین رمز یک آموزش موفق است.
به این ترتیب، شرکت در دوره های آموزشی آنلاین و آفلاین، فرصتی ارزشمند برای سرمایه گذاری روی خودتان است. با فراگیری مداوم و ارتقای مهارت های تان در بازاریابی، می توانید همواره در بازار رقابت پیشرو و سرآمد باشید. از یادگیری نکات تازه دست نکشید و همیشه به یاد داشته باشید که یادگیری هیچ وقت تمامی ندارد. پس تلاش خود را همواره ادامه دهید.
انجام پروژه های بازاریابی شخصی و آزمایشی
یادگیری عملی کلید اصلی درک مفاهیم بازاریابی و توسعه مهارت های شماست. یکی از بهترین راه ها برای به روز ماندن، انجام پروژه های بازاریابی شخصی و آزمایشی است. شما می توانید با ایده های جدید و رویکردهای نوین خودتان را به چالش بکشید و از تجربیات عملی خود درس بگیرید. پروژه های شخصی مانند آزمایشگاه های سیار هستند که شما را برای محک زدن آموخته های تان یاری می کنند.
برای شروع کار، بهتر است به دنبال ایده هایی خلاقانه برای پروژه تان باشید. گاهی تنها با کمی اندیشه و ابتکار می توان کارهای بسیار جالب و پربازدهی را در حوزه بازاریابی انجام داد. اصلا از ریسک کردن نترسید و گاهی برخلاف عادت و اصول همیشگی خودتان نیز رفتار کنید. چه بسا انجام کارهایی متفاوت، دستاوردهایی متفاوت نیز داشته باشد. پس هیچ وقت از رویاهای تان دست نکشید.
هنگام انجام پروژه های بازاریابی آزمایشی حتما نتایج و عملکرد خود را به طور دقیق تحلیل و ارزیابی کنید. به نقاط ضعف و قوت خودتان توجه داشته و تلاش کنید از اشتباهات تان درس بگیرید. به عبارت دیگر، با هر پروژه به دنبال درس های نهفته آن باشید. برای مثال اگر کمپینی طراحی کردید، بازخورد مخاطب و میزان اثرگذاری آن را مورد ارزیابی قرار دهید و ببینید چگونه می توانید نتایج را بهتر و موثرتر سازید. اینجاست که شما می توانید هم دانش تئوری تان را در عمل بسنجید و هم میزان مهارت و توانایی تان را مورد محک قرار دهید.
هر بار که پروژه جدیدی انجام می دهید، این فرصت را پیدا می کنید تا با مفاهیم و روش های جدیدی در بازاریابی آشنا شوید. فراموش نکنید که بهترین روش برای پیشرفت، شکست خوردن و دوباره تلاش کردن است. بسیاری از اوقات از شکست ها درس های ارزشمند فرا می گیریم که با تجربه پیروزی های بدون تلاش نمی توانیم به آنها دست پیدا کنیم. پس اگر می خواهید یک بازاریاب قهار و خبره شوید از شکست ها نترسید و دوباره تلاش کنید.
بی شک با انجام پروژه های شخصی و آزمایشی، شما نه تنها می توانید مهارت های خود را توسعه دهید بلکه می توانید از خلاقیت خود استفاده کرده و استراتژی های بازاریابی نوآورانه ای را ابداع کنید. پس همین الان برای عملیاتی کردن یکی از رویاهای تان قدم برداشته و با پیگیری ایده تان در دنیای واقعی، یک پله به اهداف خودتان نزدیک تر شوید.
مطلب مرتبط: 5 قانون تولید محتوای موفق
سخن پایانی
در دنیای پرشتاب و دائما در حال تغییر بازاریابی، به روز بودن دیگر یک گزینه نیست، بلکه اجباری برای بقا محسوب می شود. با توجه به اینکه ترندها با سرعتی سرسام آور ظاهر و ناپدید می شوند، اتکا به استراتژی ها و محتواهای قدیمی و منسوخ شده نه تنها منجر به از دست دادن فرصت های ارزشمند می شود، بلکه می تواند هزینه های زیادی را به کسب و کارها تحمیل کند. از این رو کسب مهارت های به روز و آشنایی با تکنیک های جدید بازاریابی امری حیاتی برای برندها محسوب می شود تا بتوانند همواره یک گام جلوتر از رقبای خود حرکت کنند. ما در این مقاله سعی کردیم با ارائه راهکارهای کاربردی و ملموس به شما در جهت درک این واقعیت کمک کنیم.
به یاد داشته باشید که مسیر به روز بودن در دنیای بازاریابی دقیقا مثل یک سفر بی پایان است. نباید انتظار داشته باشیم که با انجام دادن چند مرحله به طور دائم از همه رویدادها و مسائل عرصه مارکتینگ آگاهی یابیم. ما همواره در حال یادگیری هستیم و نیاز است تا به طور مداوم دانش و مهارت های خودمان را مورد بررسی قرار داده و آنها را تقویت کنیم. هرچه در مسیر به روز رسانی بیشتر و با اشتیاق گام بردارید، نه تنها کسب و کار خود را ایمن کرده اید، بلکه تاثیرگذاری برند خود را در ذهن مشتری نیز همواره حفظ کرده اید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و هرجا هم به مشکل خوردید، کافی است با ما در ارتباط باشید.
منابع: