در نوزدهمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران (IMI-100) 100 شرکت برتر در حالی معرفی شدند که خدمات مالی و بانکی در وضعیتی بالاتر از شرکت های تولیدی قرار دارند و بانک ها نخستین جایگاه فروش را در سال 94 به خود اختصاص دادند.
به گزارش «فرصت امروز» مدیر مرکز رتبه بندی 100 شرکت برتر ایران، در نوزدهمین همایش (IMI-100) گفت: جمع فروش 100 شرکت برتر براساس ارزیابی سال مالی 94 را حدود 560 هزار میلیارد تومان بود که رشد 4 دهم درصدی را نشان می دهد، درحالی که رقم رشد در سال قبل 18درصد گزارش شده بود.
به گفته درویش، ارزیابی شاخص های شرکت های برتر نشان می دهد که بانک ها قوی ترین گروه صنعتی کشور از نظر میزان فروش هستند و 34درصد سهم را در اختیار دارند و گروه پتروشیمی و فرآورده های نفتی در رده های دوم و سوم قرار دارند.
براساس گزارش درویش، بانک ملی ایران با بیش از 36 هزار میلیارد تومان فروش رتبه اول ، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 25 هزار میلیارد تومان رتبه دوم و بانک ملت با 24 هزار میلیارد تومان فروش رتبه سوم را به خود اختصاص دادند. شرکت های سرمایه گذاری غدیر، ایران خودرو، بانک پارسیان، بانک تجارت، گسترش نفت و گاز پارسیان، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و شرکت پالایش نفت بندرعباس به ترتیب بیشترین میزان فروش را در سال 94 داشته اند.
شرکت پتروشیمی خلیج فارس توانسته در ایجاد ارزش افزوده و صادرات رتبه اول را کسب کند. این شرکت بالاترین صادرات را با عدد 3میلیارد دلار در سال 94 داشته است. درویش گفت: بانک ها ثروتمندترین بنگاه های اقتصادی کشور هستند و بالاترین اشتغال زایی را بانک ملی، ایران خودرو، سایپا، سرمایه گذاری پارسیان و بانک ملت دارند.
منصورمعظمی، رئیس هیأت عامل ایدرو در این همایش به مدیران بنگاه ها، تولیدکنندگان و صنعتگران توصیه کرد مزیت های رقابتی خود را شناسایی کنند و در هر حوزه ای که فعالیت می کنند به دنبال شریک بین المللی باشند. او بی توجهی به این دو مسئله را عامل تعطیل شدن بسیاری از بنگاه های عنوان کرد که در چهار دهه گذشته در کشور فعالیت کرده اند.
رئیس هیات عامل ایدرو در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: چارچوب هایی در قالب سند چشم انداز و برنامه های پنج ساله برای ما مشخص شده، اما با نگاهی به عملکرد 10 ساله متوجه می شویم فاصله میان آنچه هست با آنچه باید باشد، خیلی زیاد است.
معظمی با اشاره به رشد 8درصدی به عنوان یکی از اهداف برنامه های چهارم و پنجم توسعه، رشد کمتر از 2/5 درصدی اقتصاد کشور را پس از انقلاب بسیاردور از برنامه دانست. او گفت: در حالی سهم بهره وری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی، در برخی مقاطع برنامه های پنج ساله منفی بوده که این رقم در کشورهای توسعه یافته حدود 50درصد است.
به گفته معظمی بنگاه ها برای حضور در بازارهای جهانی به توانمندی هایی مانند «توانایی تشخیص فرصت های بالقوه حضور در بازار»، «توانایی به کارگیری رویکردهای جدید و مدل های کسب و کار»، «توانایی انعطاف پذیری ساختاری و تشکیلاتی در بنگاه ها»، «قابلیت استفاده از ظرفیت ها و منابع موجود در صنایع مرتبط برای جذب و تأمین امکانات جدید» و همچنین «قابلیت انتقال منابع و توانمندی های موجود در بازارهای هدف» نیاز دارند.
مـحـمـدعلی محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این همایش با اشاره به شاخص های انتخاب شرکت ها از افزوده شدن چهار شاخص بهره وری کل، بهره وری کل عوامل، بهره وری نیروی انسانی و بهره وری سرمایه در این دوره خبر داد. محمدی گفت: 500 شرکت، ابتدا براساس شاخص میزان فروش (درآمد) مشخص می شوند، پس از آن، براساس 32 شاخص دیگر باهم مقایسه و رتبه بندی می شوند.
او تغییر رتبه فروش شرکت های برتر را معیار اصلی در انتخاب این شرکت ها در چهار سال اخیر عنوان کرد و توضیح داد: شرکت هایی که بیشترین ارتقای رتبه را از نظر شاخص میزان فروش داشته اند، انتخاب شده است.
به گفته محمدی با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی برای کشور، 10 شرکت برتر صادرات گرا براساس شاخص ترکیبی صادرات مشخص و معرفی شده و این شاخص، ترکیبی از سه شاخص میزان صادرات شرکت، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش است.
همچنین در این همایش 500 شرکت بزرگ ایران با 500 شرکت بزرگ ترکیه و 500 شرکت بزرگ آمریکا با هم مقایسه شده و در آن رشته های مختلف کسب و کار در ایران با رشته های کسب و کار در این دو کشور از جنبه های مختلف تحلیل شدند.
به گزارش «فرصت امروز» همایش نوزدهمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران (IMI-100) صبح روز دوشنبه با حضور مقامات و سیاست گذاران اقتصادی و صنعتی کشور، مدیران شرکت های بزرگ و برتر ایران، در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. در این همایش 100 شرکت برتر معرفی و گزارش ارزیابی 500 شرکت برتر کشور در 5 گروه ارائه شد.