مدیریت ارتباط با مشتری بهعنوان رویکردی برمبنای حمایت از روابط مثبت با مشتریان، افزایش وفاداری مشتریان و گسترش ارزش دوره عمر مشتری توسعهیافته است. مدیریت روابط با مشتری یک استراتژی تجاری برای انتخاب و اداره با ارزشترین روابط با مشتری است. امروزه شناسایی نیازهای مشتریان و ارائه خدمات با ارزش افزوده، بهعنوان عاملی که تعیینکننده موفقیت و شکست شرکتهاست، شناخته شدهاست.
مدیریت ارتباط با مشتری حول موضوع بازاریابی و با یک تحلیل عمیق از رفتار مشتریان آغاز میشود. مدیریت ارتباط با مشتری دیدگاهی است که بر همکاری مشترک بین طرفین یک مبادله در جهت ایجاد ارزش تاکید میکند و مجموعه فعالیتهای کسبوکار است که مستقیما در ارتباط با راهاندازی، ایجاد، پشتیبانی و گسترش مبادلات ارتباطی بلندمدت موفق است. به عبارت دیگر، مجموعهای از روشها و ابزارهایی است که یک کسبوکار را در اداره روابط مشتری به طریقی سازمان یافته یاری میدهد. کارشناسان معتقدند که این ارتباط و شناخت باید حول بازاریابی و سلایق مشتریان تغییر یابد و این تغییر باید از طریق تحلیلهای عمیق در رفتار مشتری آغاز شود. مفهوم کلی که از این تعریف استنتاج میشود بیانگر نوعی ارتباط بین مشتریان و بنگاههای تجاری است که به وسیله سیستمی موثر و دائما در حال به روزرسانی در اختیار سازمانها قرار میگیرد.
سیستمهای یکپارچه در مقیاس بزرگ با پیچیدگی در تعریف و دشواری در کاربردشان همراه هستند. سیستمهایی که قابلیت به خدمت درآوردن سازمانها هم در بعد داخلی فعالیتهای توسعه و هم در بعد خارجی را که همان ادغام با مشتریان است دارند و با نشان دادن ارتباطات و مبادلات موثرتر، هدفگذاری و شناخت مشتری، خدمات توسعهای و فروش را افزایش میدهد. این سیستمها در خدمت گسترش توسعه در جامعه به وسیله برقراری ارتباط موثر و مفید با مشتریان، به بنگاههای تجاری کمک بسیار مهمی ارائه میدهد.