دستیابی به رتبه نخست و تبدیل شدن به بزرگ ترین تولید کننده خودرو در جهان سبب شده است تا خودروسازان قدرتمند دیگر نظیر فولکس واگن و جنرال موتورز برنامه ریزی های گسترده ای برای به زیر کشیدن تویوتا و تصاحب جایگاه آن صورت دهند.
با این حال تا اینجا و با وجود سرمایه گذاری های هنگفت و برنامه ریزی های گسترده این موضوع محقق نشده و تویوتا جز در مقطعی که به دلیل سونامی بزرگی که ژاپن را درنوردید، هرگز رتبه نخست را از دست نداده و همچنان طی سال های اخیر بزرگ ترین خودروساز جهان باقی مانده است.
این خودروساز ژاپنی به دلیل سونامی و زلزله بزرگی که شهرهای ساحلی ژاپن را درگیر خود ساخت، شاهد آسیب دیدن زنجیره تامین قطعات خود بود که این موضوع در نهایت به کاهش قابل توجه فروش این خودروساز ژاپنی در بازارهای جهانی منجر شد.
Ernie Boch از کارشناسان و تحلیلگران حوزه خودرو در آمریکا می گوید: «تویوتا کم کم به شرایط مطلوب اش بازمی گشت که ناگهان سونامی و زمین لرزه آمد و همه چیز را دگرگون ساخت.» وی در ادامه سخنان خود می افزاید: «کمبود مدل های مختلف تویوتا در نمایندگی های فروش کاملا ملموس بوده و خریداران در بسیاری از مواقع امکان خرید مدل موردنظر خود را نداشتند.»
انتشار گزارش های مالی شرکت های خودروسازی از جمله تویوتا به خوبی بیانگر آن بود که سونامی و زلزله بزرگی که سواحل ژاپن را درنوردید تاچه حد روی فعالیت های این شرکت تاثیرگذاشته و خروجی بزرگ ترین خودروساز جهان را با کاهش شدیدی مواجه ساخته است.
با وجود تمامی این مشکلات که عمده ترین نتیجه آن از دست رفتن رتبه نخستین و بزرگ ترین تولید کننده خودروی جهان بود تویوتا در نهایت موفق شد با صورت دادن اقدامات موردنیاز به سرعت جایگاهش را در بازارهای جهانی باز یابد و برای نمونه مدل هایی نظیر کمری و پرایوس با رشد فروش 93 درصدی خود تسریع کننده حرکت تویوتا به سمت بازیابی نهایی و بازگشت به موقعیت سابق خود در صنعت خودروسازی جهان بودند.
براساس آمار منتشر شده توسط خبرگزاری بلومبرگ، در نتیجه افزایش چشمگیر تولید خودرو، پیکاپ و کامیونت های نیمه سنگین شرکت خودروسازی تویوتا و سایر خودروسازان ژاپنی که با آسیب های جدی ناشی از سونامی و زمین لرزه دست و پنجه نرم می کردند، به آرامی جایگاه خود را در بازار بازیافتند و با افزایش قابل توجه فروش شان، زمینه را برای افزایش قابل توجه درآمدهای خود هموار کردند.
برایان جانسون از تحلیلگران ارشد بانک Barclays با وجود رشد قابل توجه تولید و فروش خودروسازان ژاپنی می گوید: «افزایش سالانه سهم خودروسازان ژاپنی از بازار چندان قابل قبول نیست و می توان گفت این آمار با توجه به آمارهای ناامید کننده آنها در سال های قبل تاحدودی مصنوعی است.»
با این حال Boch معتقد است که افزایش فروش قابل توجه تویوتا که به دلیل استقبال گسترده خریداران از مدل های جدید کمری و کرولا صورت گرفت و همچنین پیشتازی مدل های سکویا و لندکروزر در میان مدل های پرفروش تویوتا سبب شد تا این خودروساز بزرگ ژاپنی به تدریج جایگاه پیشین خود را بازیافته و به صدر جدول بزرگ ترین تولید کننده خودرو در جهان صعود کرد.
بازیابی سریع تویوتا و بازگشت بی قید و شرط آن به صدر جدول بزرگ ترین تولید کنندگان خودرو در جهان بیانگر توانمندی ژاپنی ها در حوزه برنامه ریزی و بازیابی در شرایط و موقعیت های بحرانی است.
با توجه به نکات یادشده در این مطلب و با توجه به یکه تازی مطلق بزرگ ترین خودروساز ژاپن در بازارهای جهانی می توان به جرات گفت که تنها این سونامی و قهر طبیعت بود که توانست تویوتا را جایگاه رفیع خود در صنعت خودروسازی جهان به زیر کشیده و به صورت موقت مقام اول را در اختیار سایرین قرار دهد.