روز گذشته تولید انبوه خودروی سورن با موتور توربوشارژ در ایرانخودرو آغاز شد تا گرچه بسیار عقبتر از خودروسازان بزرگ دنیا، صنعت خودروی ایران هم در زمینه طراحی موتور، ارتقای بخش تحقیق و توسعه و بومیسازی، حرفی برای گفتن در سطح بینالمللی داشته باشد. به گزارش «فرصت امروز» کیوان وزیری، مدیر پروژه سورن توربوشارژ، گفت: «ما نسل دوم موتور ملی را با عنوان توربوشارژ آغاز کردیم. این بزرگترین تحول سمند سورن بوده است که برتریاش نسبت به سمند سورن نسل اول در همین موتور است.»
او در پاسخ به پرسش «فرصت امروز» مبنی بر اینکه چرا این موتور روی خودروی دنا که جدیدتر است گذاشته نشده و آیا قرار است موتور توربوشارژ روی خودروهای دیگری نیز سوار شود؟ بیان کرد: «موتور توربوشارژ از قبل روی خودروی سورن تعریف شده بود. با توجه به اینکه از حدود دو سال و نیم پیش این پروژه متوقف شده بود، ما با توجه به شرایط ادامه فعالیت را روی خودروی سورن متمرکز کردیم اما سال آینده قطعاً موتور توربوشارژ روی همه محصولات ایران خودرو سوار میشود.»
به گفته وزیری، موتور توربوشارژ با هدف رسیدن به مصرف سوخت و آلایندگی کمتر و رضایت بیشتر مشتری عرضه خواهد شد. او همچنین درباره میزان سرمایهگذاری برای طراحی این موتور توضیح داد: «با توجه به اینکه پلتفرم موتور را دراختیار داشتیم و طراحی سورن توربوشارژ بر این اساس صورت گرفته است، حدود 10میلیارد تومان جهت این کار سرمایهگذاری کردیم. البته اگر قرار بود این طراحی روی موتور جدیدی صورت گیرد حدود 80 میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز بود.»
وزیری در پاسخ به اینکه چرا استاندارد آلایندگی این موتور یورو 4 تعریف شده است، گفت: «این استاندارد براساس استانداردهای کشور تعیین شده و قابلیت دستیابی به استاندارد یورو6 را دارا است. در زمینه تأمین باید سرمایهگذاری برای سازندهها صورت گیرد تا به دانش طراحی دست یابند.»
بستن قرارداد خارجی موفقیت است نه افتخار
هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، نیز در این مراسم بیان کرد: «این روزها موضوع امضای قرارداد ایران خودرو با شریک خارجی مطرح است اما باید بگویم بستن این نوع قراردادها موفقیت است نه افتخار. افتخار ما کارهایی است که امروز در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام میشود.» او ادامه داد: «در حال حاضر روی تولید پلتفرم خودرو تمرکز کردهایم ضمن آنکه به همراه پلتفرم، اجزای داخلی نیز طراحی و تولید خواهد شد. وقتی ما محصولاتی با برند خود داشته باشیم زبان ما در صحبت با طرفهای خارجی تغییر خواهد کرد و قدرتمندتر خواهد شد.»
یکهزارع با بیان اینکه تأکید ما بر تولید محصولات صادراتمحور است، تصریح کرد: «ما به توانایی خوبی در زمینه طراحی رسیدهایم و اکنون تمرکز ما روی پلتفرم است البته صحبت از پلتفرم بدون اینکه ما به تقویت قوای محرکه بپردازیم عبث است. خوشبختانه شرکت ایپکوی ما اقدامات خوبی را روی موتور انجام داده و سال آینده ما بحث موتور دیزل را پیگیری میکنیم.»
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به وضعیت نامناسب ایران خودرو در شهریور 92، بیان کرد: «در شهریور 1392 که ایرانخودرو را تحویل گرفتم طلب قطعهسازان بالای 700 روز بود و تعداد 80 هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه بود که ارزش ریالی آن حدود 2000 میلیارد تومان بود. آن زمان در نخستین اقدام تولید خودرو منظم شده و به بالای 2400 دستگاه رسید و طلب قطعهسازانی که برخی از آنها مجبور به تعدیل نیرو شده بودند نیز به 120 روز کاهش یافت.»
او ادامه داد: «در آن زمان مشکل تعداد بسیار زیاد خودروهای ناقص تولیدی علاوه بر کمبود قطعه، مشکلات مدیریتی بود که آن خودروها تکمیل شده و تحویل مشتریان شد.» یکهزارع با بیان اینکه بعد از چند سال زیاندهی در سال 93 شرکت سودده شد، تصریح کرد: « شهریور 92 سهم بازار ایرانخودرو 46 درصد بود درحالیکه هماکنون به 54 تا 56 درصد افزایش یافته است و طبق برنامهریزی صورت گرفته 60 درصد از میزان سه میلیون دستگاه خودرو تولیدی در کشور در سال 1404 از سوی ایرانخودرو تولید خواهد شد.»
صنعت خودرو باید رقابتپذیر باشد
حجتالاسلام والمسلمین ناطقنوری، رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری که در این مراسم حضور داشت، گفت: «صنعت خودرو باید تا حدی پیشرفت کند که نیازی به تعرفه نداشته باشیم و مردم خودروهای داخلی را انتخاب کنند.» او ادامه داد: «در مجلس پنجم این بحث مطرح بود که خودرو خارجی وارد بشود یا نشود زیرا اگر مردم ناگزیر باشند تنها خودرو داخلی را مصرف کنند جلوی پیشرفت و تکامل گرفته شده است. در آن زمان میگفتیم اگر خودروی خارجی بیحساب و کتاب وارد بشود هم مشکلساز خواهد شد.»
ناطق نوری بیان کرد: «در مجلس پنجم عنوان شد که تعرفه واردات خودرو خارجی را 90 درصد افزایش داده و سالانه 10 درصد کاهش دهیم تا به تدریج کیفیت داخلی افزایش یافته و رقابتپذیر شود. امروزه دوره انفجار اطلاعات است و مصرفکنندگان جزییات خودروهای داخلی را با خودروهای خارجی مقایسه میکنند و باید کیفیت را افزایش دهیم.»