هر چند هنوز کاممان بابت سقوط ایران 140 و عواملی که باعث آن شد، تلخ است اما این روزها خبرهای خوشی از صنعت هوانوردی میشنویم؛ اینکه نخستین قرارداد رسمی ایرانایر و شرکت هواپیماسازی بوئینگ در آستانه یک سالگی توافق ژنو، منعقد شده و محمولههای قرارداد هم به دست ایرانایر رسیده است. از طرفی خبرهایی شنیده شده است که ماهان ایر بر راهاندازی پرواز جدید تهران- لندن تمرکز کرده است که گویا قرار است پس از اینکه شرکت هواپیمایی فلایناس عربستان به پرواز در مسیر
منچستر-جده پایان داد، این مسیر که متقاضی زیادی دارد به ماهان ایر برسد.
از سویی دیگر گویا تنها ایرانایر نیست که توانسته به مرحله عقد قرارداد با بوئینگ و خرید قطعات برسد، طبق گفته علیرضا جهانگیریان، رییس سازمان هواپیمایی سه شرکت هواپیمایی دیگر هم با بوئینگ وارد معامله شدهاند. همچنین رییس زاگرس ایر هم اعلام کرده است که نخستین محموله خرید قطعات از بوئینگ را پنج ماه گذشته وارد ناوگان خود کرده است.
اما این معامله تنها به سود شرکتهای هواپیمایی کشورمان نبود؛ ایلنا نوشته است: چهارشنبه گذشته هنگامی که شرکت بوئینگ گزارش عملکرد سه ماهه خود را به سازمان بورس ارائه داد مبلغ 120 هزار دلار از فروش لوازم جانبی به ایرانایر درج شده بود که در توضیحات آن فروش مانیتور، تجهیزات ناوبری نقشه و نمودار و دستورالعملهای تعمیر و نگهداری درج شده بود و مقدار سود خالص از این قرارداد نیز 12 هزار دلار نوشته شده بود.
جالب است که کارشناسان معتقدند افزایش سود سهام شرکت بوئینگ پس از ارائه عملکرد سه ماههاش قابل توجه بوده که علت آن را هم به نتیجه رسیدن مذاکرات بین طرف ایرانی و بوئینگ میدانند.
چیزی که مشخص است، این است که شرکتهای هواپیماساز به خوبی از نیاز ناوگان هوایی ایران به هواپیما و قطعات آن آگاه هستند و طبق سند چشمانداز، ایران تا سال 1404 به 400 فروند هواپیمای جدید نیاز دارد و بازار بسیار مهمی برای کمپانیهای هواپیماساز محسوب میشود.