معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جمعیت ایران یک درصد جهان اما سهم ایران از تصادفات جادهای حدود ۱.۳درصد از تصادفات جهان است، گفت: دولت باید تصمیم بگیرد و برخورد با خطاهای انسانی و رانندگان پرخطر را تشدید کند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان در سمپوزیوم «روانشناسی ترافیک و حملونقل: چالشها و چشماندازها» گفت: یکی از مشکلاتی که امروز در کشور ما تبدیل به موضوعی اجتماعی شده، تلفات رانندگی است که هم خسارات مادی و هم خسارات معنوی به همراه دارد که خانوادههای زیادی را درگیر خود میکند.
وی ادامه داد: باوجود اینکه در طول سالهای گذشته با تلاش دستگاههای مختلف تلفات رانندگی کاهش یافته است، اما متاسفانه در سال ۹۴ بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفر در تلفات رانندگی جان خود را از دست دادند که ۳۰درصد از این تلفات در درونشهرها و ۷۰درصد نیز در محورهای برونشهری رخ داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ایران از جمعیت جهان اندکی بیش از یک درصد است، گفت: سهم خودروهای ایران نیز حدود ۱.۶درصد از کل خودروهای ثبت شده در دنیا است، در حالی که سهم ایران از تصادفات رانندگی حدود ۱.۳درصد از تصادفات جهان است.
وی به اعمال قانون بهعنوان یک عامل بازدارنده در کاهش تصادفات اشاره کرد و افزود: در کشور ما سهلترین برخورد در مواجهه با تصادفات صورت میگیرد، چراکه وقتی یک راننده با سرعت از چراغ قرمز عبور میکند در حقیقت اقدام به قتل کرده است، اما با فرد خاطی با پرداخت مبلغ ناچیز بهعنوان جریمه برخورد میشود. همچنین شخصی که سبقت غیرمجاز میگیرد و جان دیگری را به خطر میاندازد نیز اقدام به قتل کرده است در حالی که مجازات آن بسیار سبک است.