با توجه به تولید انبوه خرما در کشورمان فرصتهای مناسبی برای سرمایهگذاری در این زمینه وجود دارد که با نگاهی گذرا به تعداد کارگاههای فعال در این زمینه میبینیم هنوز هم بسیاری از فعالیتهای مربوط به فرآوری و بستهبندی خرما بهصورت سنتی در کشورمان درحال انجام است. این درحالی است که میتوانیم بحث سرمایهگذاری در این زمینه را بهعنوان یکی از سرمایهگذاریهای زودبازده مدنظر داشته باشیم.رحمانعلی لارستانی، از فعالان بستهبندی خرما در این زمینه به «فرصتامروز» گفت: باتوجه به اینکه بیشتر کارگاههای موجود کشورمان بهصورت سنتی فعالیت دارند میتوان بااستفاده از همین فرصت و ایجاد شرایط صادراتی زمینه اشتغال مناسبی را برای علاقهمندان که عموما افراد بومی هستند فراهم کرد.
لارستانی که خود سال 1384 فعالیتش را تنها با 20 میلیون تومان شروع کرده است درباره سرمایه و تجهیزات مورد نیاز آغاز فعالیت سنتی در این زمینه افزود: با در اختیار داشتن فضایی معادل 200متر میتوان کار را آغاز کرد که باید در ابتدا نسبت به خرید و نصب خطوط شستوشو و خشککن، سورتینگ، بستهبندی و سردخانه اقدام کرد. این فعال صنفی در حال حاضر هزینه لازم برای راهاندازی خط تولید دستی با ظرفیت معادل 4 تن در روز را نزدیک به 100 میلیون تومان دانست و گفت میزان اشتغالزایی مستقیم این کارگاه سنتی میتواند در بخشهای مختلف تا 15 نفر افزایش داشته باشد و در صورت ادامه روند سرمایهگذاری میتوان آن را افزایش داد.
وی درباره روند کار توضیح داد: محصول خرما از نخلستانها بهصورت فله به کارگاه حمل میشود و ابتدا روی میزهای کاملا بهداشتی توسط پرسنل بهصورت دستی جداسازی شده و در حوضچههای شستوشو ریخته میشود و باقی کارها بهصورت اتوماتیک تا مرحله خشک شدن ادامه خواهد داشت و پس از آن دوباره کارگران به چیدن محصولات در بستهبندیها از 100 گرم تا 2 کیلوگرم اقدام کرده و پس از آن بسته آماده شده برای خط شرینک ارسال شده و در نهایت به سردخانه منتقل خواهد شد تا وارد چرخه توزیع شود.این درحالی است که با ورود دستگاههای نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک امروز اگر سرمایهگذاری امکانپذیر باشد میتوان همه مراحل را با استفاده از همین دستگاهها بهصورت اتوماتیک و خودکار انجام داد.
این فعال صنفی درباره تنوع موجود در بستهبندی خرما چه بهصورت دستی و چه بهصورت اتوماتیک به خبرنگار ما گفت: با توجه به نیازهای بازارهای هدف بسیاری از کشورهای خارجی با توجه به قیمت بالای خرما خریدار بستهبندیهای وکیوم شده در اوزان کوچک هستند بنابراین اگر بتوان خطوط تولید را به نوعی برنامهریزی کرد که بیشتر محصولات لوکس و بستهبندیهای فانتزی بهصورت فرآوردههای خرما را روانه بازارهای خارج از مرز کنیم میبینیم خریداران بیشتر برای آن هزینه خواهند کرد و ارزش افزوده بالاتری خواهیم داشت.
لارستانی یکی از نکات قابل توجه برای سرمایهگذاران در این زمینه را محدود نکردن خودشان در یک شاخه مشخص عنوان کرد به صورتی که با توجه به امکانات و تجهیزاتی که در این کارگاه مهیا خواهد شد میتوان برای بستهبندی مواد دیگر مثل حبوبات و برخی خشکبار نیز اقدام کرد به این ترتیب در تمام طول سال میتوان با دریافت سفارشهای مناسب نسبت به بازگشت سرمایه امیدوار بود و چرخه اقتصادی کارگاه را کامل کرد.
وی که خواست نام برندش در این گزارش قید نشود دوره بازگشت سرمایه در این زمینه را حداکثر یکسال دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه سبک زندگی مردم امروز تغییر کرده است محصولات بستهبندی روز به روز طرفداران بیشتر به خود جلب میکند و در نهایت میتوان امید داشت دوره بازگشت سرمایه کوتاهتر باشد.
لارستانی به تنوع موجود در محصولات قابل بستهبندی اشاره کرد و گفت: اگر واقعا جوانان جویای فرصتهای سرمایهگذاری در این زمینه هستند میتوانند با کمی هوشیاری و بینش دقیق از بازار با سرمایههای اندکی اقدام به راهاندازی کارگاههای مشابهی کنند که خرما تنها یکی از آنهاست. وی که تجربه صادرات محصولات خود به چند کشور همسایه را داشته امروز به فکر صادرات به آسیای میانه است و میگوید باتوجه به اینکه محصول خرمای با کیفیت ایران در این منطقه از دهکده جهانی طرفدار به خود جلب کرده میتوان با استفاده از شرایط ایجاد شده و ارائه محصولات با کیفیت و بستهبندی مناسب، بازار خوبی به دست آورد.