وقتی بحث آشنایی با آموزش و یادگیری آن هم برای دانشجویان مطرح میشود، باید رویکردی نو و خلاقانه برای آنها در پیش گرفته شود. برگزاری مسابقه ایدهها و بازی کسبوکار در دانشگاهها یکی از این راه هاست که اخیرا توسط شرکت داروگ و به سفارش یونیلیور به انجام رسیده است. برای آشنایی بیشتر با جزییات این رویدادها با علی بانیشرکاء، مدیر هنری شرکت تبلیغاتی داروگ و نسیم سپهری، معاون مدیر شرکت یونیلیور در حوزه رهبری و توسعه انسانی گفتوگویی ترتیب دادیم که حاصل آن را در ادامه میخوانید.
برگزاری مسابقهای متفاوت و گسترده
علی بانی شرکاء، مدیر هنری شرکت تبلیغاتی داروگ در این باره به «فرصت امروز» میگوید: شرکت یونیلیور به منظور ارتقای آگاهی از برند کارفرمای خود در میان دانشجویان و شناسایی توانمندیها و پتانسیلهای دانشجویی فعالیتهای خود را در دانشگاههای تهران و قزوین از نیمه اول سال 94 بهصورت هدفمندتر آغاز کرده است. به این منظور شرکت داروگ با توجه به دستورالعملها و استراتژیهای یونیلیور در این راستا اقدام به ایدهپردازی در خصوص برگزاری رویداد مسابقه ایدهها کرد.
شروع این پروژه با برقراری سازههایی در دانشگاههای تهران مانند امیرکبیر، دانشگاه تهران، صنعتی شریف، علامه طباطبایی و دانشگاههای قزوین مانند باراجین، کار و مهرام به منظور معرفی مسابقه همراه بود و این نوع مسابقات برای نخستین بار توسط شرکت یونیلیور در دانشگاههای هدف برگزار شد.
آموزش از طریق مطالعه موردی
او در مورد جزییات و هدف این رویداد میگوید: در مسابقه Ideatrophy یا مسابقه ایدهها، دانشجویان باید ایدههایشان را تحت پروپوزالی برای ما میفرستادند و بعد از تایید 10 تیم به مرحله بعدی رفته و در نهایت 3 تیم برنده شده و تیم نخست در مسابقه جهانی ایدهها در لندن حضور خواهد داشت. هدف اصلی این مسابقه افزایش آگاهی دانشجویان از برند یونیلیور و آموزش در قالب case study بود.
به موازات بخش آموزش علاوه بر مسابقه ایدهها، رویدادی دیگر به نام Bizztrip (بازی کسبوکار) با هدف آشنایی دانشجویان با چرخه فعالیت کسبوکار کالاهای زودمصرف (FMCG) در قالب یک برنامه شبیهسازی برگزار شد. در طراحی بازی کسبوکار همه گروهها بهصورت تیمی وارد این مسابقات شده بودند و روی کار تیمی تمرکز زیادی انجام شده بود. این رویدادها از اردیبهشت ماه استارت خورد و به این ترتیب سه رویداد برای مسابقه ایدهها و یک رویداد برای بازی کسبوکار برگزار شد.
تفکر باز در اصول فروش
بانیشرکاء در خصوص ایده طراحی و رنگبندی تم این رویداد که سبز و آبی است، میگوید: مسابقهای به نام مسابقه ایدهها داشتیم. وقتی اسم مسابقه میآید، حس اکت و فعالیت به ذهن میرسد، با توجه به اینکه این مسابقه، مسابقهای برای ایدهها بود، باید پرستیژ خاص خودش را میداشت. رنگ سبز و آبی نشاندهنده تفکر و آرامش و در کنارش سرخابی رنگی پرانرژی است که حس و حال چالش را منتقل میکند.
درست است که رنگ برند یونیلیور آبی سورمهای است، اما رنگ رویداد Bizztrip را به این خاطر سبز در نظر گرفتیم که این برند تفکر سبز دارد و دوستدار طبیعت است و دانشجویان باید میدانستند که پیشزمینه این رنگ چیست، همچنین دانستن این موضوع اهمیت داشت که یونیلیور دوستدار طبیعت بوده و درصدد است محصولاتش را به این سمت ببرد. مبنای ایده طراحی آن را نیز از گایدلاین یونیلیور گرفتیم تا دانشجویان با حال و هوای تصویری یونیلیور آشنا شوند.
در Bizztrip این ساختار را شکستیم و از شکل دایره استفاده کردیم تا طرز تفکر باز را جا بیندازیم. مثلا دست شرکتکنندگان در مواردی مانند قیمتگذاری باز بود. نوع رفتار با مشتری و نوع تبلیغات برای تصمیمگیری راحتتر و آزاد بود و ایدههای مختلف ارائه میشد.
در مورد نام نیز باید اضافه کرد که هم مسابقه ایدهها و هم بازی کسبوکار نام فعالیتهایی است که توسط شرکت یونیلیور در سراسر دنیا برگزار شده است. علاوه بر اهمیت بحث آموزش در این رویدادها، تمرکز بر پیدا کردن استعدادها و مطرح کردن برند کارفرمایی یونیلیور از اصلهای مهم به شمار میرود.
انتقال اطلاعات در کنار بازی گونه بودن
بانیشرکاء بازخورد دانشجویان را مثبت ارزیابی کرده و بیان میکند: افراد حاضر در مسابقه ایدهها تمایل داشتند در Bizztrip نیز شرکت کنند. افرادی که متوجه میشدند این ایدهها و مسابقه از کجا آمده بسیار به نوع اجرا علاقهمند میشدند.
بههرحال این مسابقه حالت workshop داشت و اطلاعات بهتری به دانشجویان منتقل میکرد و حتی آنهایی که برنده نشدند از آموزشهای موجود و مربیگریهای انجام شده در طول این برنامه بسیار راضی بودند. در مقابل مسابقه Bizztrip حالت فان و بازی داشت و در کنار بازی گونه بودن، اطلاعات زیادی را نیز به شرکتکننده منتقل میکرد.
پایهریزی فرآیندهای مدیریت استعداد
در ادامه نسیم سپهری در خصوص هدف از برگزاری این مراسم به «فرصت امروز» میگوید: این رویدادها در راستای ارتقای برند کارفرمایی یونیلیور، آشنایی دانشجویان با این شرکت، بالا بردن آگاهی و تمرکز بر یادگیری دانشجویان، پایهریزی فرآیندهای مدیریت استعداد و شناخت پتانسیلهای دانشجویی از طریق برگزاری رویدادهای ویژه دانشجویی همراه با آموزش و workshop بوده است.
در مجموعه این رویدادها تلاش شده بود تا فرآیندها بهگونهای برنامهریزی شود که دانشجویان، که مخاطب اصلی ما هستند، بتوانند از آموختههای تئوری خود در قالب پروژههای عملی و منطبق با استانداردهای شرکتهای بینالمللی استفاده کنند.
یادگیری و آگاهیرسانی مناسب در کلیه فرآیندها
او استقبال و بازخورد دانشجویان را مثبت ارزیابی کرده و ادامه میدهد: بازخوردهای دانشجویان از مجموعه فعالیتهای یونیلیور مانند مسابقه ایدهها، سفر کسبوکار، برگزاری چندین دوره بازدید از کارخانه یونیلیور برای دانشجویان دانشگاههای هدف، حضور و آموزش در جشنواره و سمینارهای دانشگاهها بسیار مثبت بوده و کلیه شرکتکنندگان از کیفیت آموزشها و برگزاری رویدادها بسیار راضی بودند.طبق نظرات دانشجویان بحث یادگیری و آگاهیرسانی در کلیه فرآیندها به خوبی دیده شده و از نکات مثبت رویدادهای یونیلیور محسوب شده است.
برگزاری رویدادی جهانی در ایران
نسیم سپهری در خصوص نام مسابقه و دلیل انتخاب این نام میافزاید: مسابقه ایدهها یا Ideatrophy نام جهانی این رویداد در یونیلیور است و این رویداد در کلیه کشورها با نام یکسان برگزار میشود. رویداد Bizztrip با هدف آشنایی با کسبوکار کالاهای زودمصرف و ساز و کار این شرکتها بود. در نتیجه در طول این رویداد یا سفر مقرر شده بود دانشجویان با این کسبوکار آشنا شوند و یادگیری لازم را داشته باشند، به همین دلیل این نام استفاده شد.