به تازگی برای نخستین بار یک طرح تبلیغاتی به جای کپی عملا سرقت شد که بازتاب های زیادی را در بین اهالی تبلیغات به دنبال داشت.
به همین منظور گفت وگویی با سرکار خانم اسماعیلی، مدیرعامل شرکت ایده پردازان هما که طرح اصلی بیلبورد آسیابتن را تیم ایشان طراحی کرده بودند، انجام دادیم تا ابعاد این اتفاق روشن تر شود.
از میان کارهای شما آسیا بتن بیشتر دیده شد، علتش را چه می دانید؟
فکر می کنم دلایل زیادی در کنار هم باعث شد که بیلبوردهای آسیا بتن متمایز از دیگر کارهای ما دیده شوند. نخستین دلیل آن برخلاف رود شنا کردن در تبلیغات آسیا بتن بود. براساس استراتژی تعیین شده توسط گروه ایده پردازان هما، آسیا بتن باید برخلاف دیگر همکاران خود در صنعت بتن، روی بیلبوردهای شهری می آمد.
از آنجاکه در صنعت بتن اغلب از شیوه های بازاریابی B to B (یا بازرگان با بازرگان) استفاده می کنند، این شیوه تبلیغ در تهران غیره منتظره بود و باعث شد این مجموعه بیش از پیش دیده شود و همچنین توجه کارشناسان را به خود جلب کند.
از دیگر دلایل آن می توان به طراحی متفاوت و خاص این کار اشاره کرد؛ طرحی که ایده اصلی آن در اتاق فکر و ایده گروه ایده پردازان هما شکل گرفت و ایده به صورت ترکیبی از عکس و تصویر سازی اجرا شد، طرحی که نشان دهنده شناخت کامل گروه اتاق فکر از صنعت بتن و نگرانی های سازندگان تهرانی بود؛ نگرانی هایی از قبیل ترافیک، نیاز به سرعت در حمل بتن به جهت حفظ کیفیت آن و توانمندی در ارائه خدمات به موقع. این طرح به صورتی ساده و مستقیم به این موضوع اشاره داشت. علاوه بر این رنگ های مورد استفاده در طرح به جذاب تر شدن آن کمک کرد و باعث شد به سرعت دیده شود.
بازخوردهایی که پس از اکران کار گرفتید چه بود؟
در مجموع کار بسیار موفقی بود، اما معمولا در این مدل بازاریابی بازخورد تبلیغات با استفاده از یک اقدام تبلیغاتی چندان بالا نبوده یا اینکه کاملا موقتی خواهد بود. در این راستا باید مجموعه ای از فعالیت ها در کنار هم قرار گرفته و طبق یک برنامه درست استراتژیک پیش بروند. گروه ایده پردازان هما به عنوان مشاور تبلیغات آسیا بتن پس از مطالعه بازار مصرف و رقبا مجموعه ای از اقدامات را در کنار هم برنامه ریزی و اجرا کرد که بخشی از آن را طراحی و نصب بیلبوردها تشکیل می داد.
اقدامات پیش از نصب بیلبوردها و برنامه ریزی پس از آن در پیشبرد اهداف کارفرما بسیار موثر بود. طراحی و چاپ کاتالوگی که گویای توانمندی کارخانه باشد، انتخاب هدایای تبلیغاتی جذاب و کارآمد، وب سایتی جهت دسترسی به اطلاعات، آموزش کامل تیم بازاریابی و فروش و همچنین تشکیل تیم بررسی بازار پاره ای از اقدامات تکمیل کننده ای بود که باعث شد تولید و فروش این کارخانه تا دو برابر افزایش داشته باشد.
داستان سرقت کار چه بوده؟ چطور متوجه شدید؟
از طرف کارفرما پیامی دریافت کردم، عکسی که از بیلبورد کپی شده، گرفته شده بود. یکی از دوستان ایشان که در محدوده رباط کریم تردد داشتند، بیلبورد را دیده بودند. با بررسی جزییات عکس متحیر شدیم. با توجه به اینکه بیشتر این کار تصویر سازی شده بود طرح اصلی قابل تشخیص بود. دقیقا همان طرح را حتی بدون زحمت اجرای مجدد چاپ کرده بودند. آرم آسیا بتن از روی میکسر پاک شده بود و کاملا غیر حرفه ای آرم خود را جایگزین کرده بودند و قطعا فایل اصلی لایه بسته را در اختیار داشته اند.
پس از پیگیری سرقت فایل به نتیجه ای رسیدید؟
مصمم شدم موضوع را پیگیری کنم. تمام احتمالات و کسانی را که به فایل لایه بسته دسترسی داشتند... بررسی کردم. طی تماس با شماره های روی بیلبورد کپی طراح یا همان سارق اثر را پیدا و با ایشان صحبت کردم. ایشان یکبار دیگر مرا شوکه کرد. با لحن نامناسب با اطمینان جواب داد: در ایران قانون کپی رایت وجود ندارد، طرح را گرفته ام و چاپ کرده ام و شما هیچ اقدام قانونی نمی توانید انجام بدهید. یکبار کار را چاپ کرده ام و 10 بیلبورد دیگر هم در دست چاپ و نصب دارم.
چه اقدام قانونی انجام دادید؟
در ارتباط با این موضوع با وکیل شرکت صحبت کردم. طی بررسی های ایشان متوجه شدم متاسفانه پیگیری موضوع و بررسی شکایت شامل صرف هزینه و زمان قابل توجهی می شود. همچنین طبق قوانین موجود این کار برای محرم شامل سه ماه حبس و پرداخت جریمه نقدی خواهد بود و با توجه به تاریخ نصب و در اختیار داشتن فایل لایه باز طرح از سوی ما، اثبات جرم کار بسیار راحتی است و گروه ایده پردازان هما با جدیت پیگیر این مسئله خواهند بود.
حرف آخر؟
متاسفانه به دلیل طی مراحل قانونی طولانی مدت و صرف هزینه های بالا همکارانی که اتفاقی مشابه این برای شان افتاده است، معمولا اقدامی نکرده اند و متاسفانه کپی کاران ترسی از این کار ندارند. در موارد مشابهی که تا چند سال پیش به راحتی کپی می شد، مثل استفاده از نام های مشابه برند های مطرح، پیگیری شکایاتی که از طرف مجموعه های آسیب دیده انجام شد، سبب شد که این موضوع نهادینه شود و این اتفاق کم تر رخ دهد. امید است در این صنف نیز این فرهنگ نهادینه شده و کسی به خود اجازه چنین کاری ندهد.