گروه خودروسازی سایپا روز گذشته 5 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت مرابحه منتشر کرد تا بار دیگر نارنجی های جاده مخصوص ضمن بازی با سهام خود راهی برای تأمین سرمایه و فرار از زیان های انباشته پیدا کنند.
روز گذشته تالار شیشه ای بورس اوراق بهادار تهران در حالی میزبان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برای آغاز مراسم انتشار 5 هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه این شرکت بود که نماد خودرویی ها بر نمایشگرهای این تالار، خون گریه می کرد. در هر صورت آغاز انتشار این اوراق برای تأمین سرمایه خرد سایپا فارغ از توجه به شاخص های منفی کلید خورد.
این نخستین بار است که اوراق مشارکت مرابحه توسط یک شرکت سرمایه گذاری عام در بورس اوراق بهادار منتشر می شود، مانند همان نخستین باری که این شرکت با تجدید ارزیابی دارایی های خود در پایان سال گذشته، توانست روی کاغذ زیان های انباشته خود را به صفر برساند اما در عمل طبق آن چیزی که شرایط جوی دیروز بورس گواهی می داد، نارضایتی سهامداران این شرکت را به دنبال داشته است.
حالا بار دیگر جمالی که سابقه اش در فعالیت های مالی بیش از فعالیت های صنعتی است با راهکارهای سهامی، راهی جدید برای تأمین سرمایه پیدا کرده است. او روز گذشته در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره این راهکار جدید گفت: امروز 5 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت مرابحه برای نخستین بار توسط یک شرکت سرمایه گذاری عام در بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد. این فرصت خوبی برای صنعت کشور است که به جای وابستگی به نظام پولی کشور از فرصتی که در بازار سرمایه ایجاد شده استفاده کند.
او ادامه داد: سایپا به دلیل توان بالای فنی و اقتصادی که دارد توانسته از این فرصت به عنوان نخستین شرکت استفاده کند و امیدوارم دانش فنی که برای انتشار اوراق توسط سایپا طراحی شد بتواند کمکی برای همه صنایع کشور باشد، البته ما در سایپا تلاش می کنیم روش های مدرن دیگری را که در بازار سرمایه وجود دارد مورد استفاده قرار دهیم و از این فرصت استفاده کنیم.
جمالی با اشاره به اقدامات سال گذشته سایپا، بیان کرد: سال گذشته با استفاده از فرصت هایی که در بازار سرمایه و بازار پولی وجود داشت و با حمایت های دولت، توانستیم تا امروز بیش از ٣٠ تا ٤٠ درصد افزایش تولید داشته باشیم و اطمینان دارم که انتشار اوراق مرابحه و استفاده از فرصت بازار سرمایه فرصت های بیشتری را برای صنعت کشور ایجاد می کند.
او با تأکید بر اینکه ما در سایپا علاقه مندیم که به عنوان شرکت پیشرو در این زمینه فعال باشیم، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا می توان این حرکت سایپا را مقدمه واگذاری به بخش خصوصی دانست، اظهار کرد: بخش خصوصی می تواند بهترین استفاده را از این فرصت ایجاد شده بکند، مهم ترین کاری که هر کشور و صنعتی می تواند انجام دهد این است که بتواند نقدینگی های کوچک مردم را در صنعت فعال کند و سایپا با این اقدام چنین کاری را آغاز کرد.
سرمایه تازه به قطعه سازان می رسد
قصه بدهی خودروسازان به قطعه سازان، موضوع تازه ای نیست و این دور باطل همچنان ادامه داشته و به نظر می رسد ادامه دار هم خواهد بود، حالا مدیرعامل سایپا می گوید که سرمایه حاصل از فروش این اوراق به تأمین کنندگان خواهد رسید. جمالی در پاسخ به پرسش «فرصت امروز» مبنی بر اینکه چند درصد از این سرمایه به قطعه سازان می رسد، تصریح کرد: موارد مصرف سرمایه حاصل از انتشار این اوراق بیشتر صرف زنجیره تولید شرکت و تأمین کنندگان می شود که توسط مگاموتور و سازه گستر تأمین می شود.
قرارداد سیتروئن در مرحله اجرا در حالی که محسن صالحی نیا، معاون صنایع وزیر صنعت، در چند روز گذشته از اجرایی نشدن قرارداد سایپا و سیتروئن خبر داده بود، مدیرعامل سایپا این موضوع را رد کرده و می گوید که قرارداد این شرکت در مرحله اجرایی قرار دارد.
او در این زمینه گفت: قرارداد این دو شرکت نهایی شده و روز گذشته مجوز آن از سوی سازمان سرمایه گذاری خارجی صادر شده است.
جمالی از ثبت رکورد جدید تولید طی روز گذشته در سایپا خبر داد و بیان کرد: بالاترین رقم تولید در تاریخ سایپا روز گذشته با تولید ٢ هزار و ٤٨٣ خودرو محقق شد. همزمان هم در بخش فروش تا پایان بهمن ماه پیش فروش کلیه محصولات صورت گرفته و هیچ محصولی در سایپا وجود ندارد که با رکود روبه رو باشد و بعضی از پیش فروش ها نیز به سال آینده موکول شده است.
ارتباط با نویسنده : dadashloo@gmail.com