سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به اتمام رسید. سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در حال برگزاری است و سیویکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر هم در راه است. نقطه مشترک این جشنوارهها کلیدواژهای به اسم بلیت و البته استقبال مخاطب است. بلیت جشنواره فیلم فجر به بازار سیاه راه پیدا کرده و بلیتهای این دوره از 25 هزارتومان تا 60هزار تومان به فروش میرسد. بلیت جشنواره تئاتر فجر مثل دورههای قبل به بازار سیاه راه پیدا نکرد بلکه بلیتهای تقلبی بدون مهر به بازار راه پیدا کرد و باعث بهم ریختگی نظم سالن شد، به شکلی که مخاطبان زیادی پشت درهای بسته ماندند؛ آنطور که گزارش شد برای یک صندلی چند قطعه بلیت تقلبی صادر شده بود.
جشنواره موسیقی فجر هم هنوز آغار نشده که بتوان از بازار سیاه و بلیتهای تقلبی آن سخن گفت اما نکته مهم این دوره شکسته شدن رکورد فروش بلیت نسبت به دورههای قبل جشنواره موسیقی است. آنطور که رئیس جشنواره موسیقی فجر اعلام کرده رقم فروش بلیت سال گذشته جشنواره حدود یکمیلیارد و 300میلیون تومان بود و امسال این رقم از مرز یک و نیممیلیارد گذشته است. این رقم در حالی اعلام شده که فروش بلیت هنوز ادامه دارد.
اگرچه مسئولان همواره چه در مورد بلیت تقلبی و چه بازار سیاه بلیت از خود عکسالعمل نشان میدهند و اعلام کردهاند با این موارد برخورد قاطع و قانونی میکنند اما باید اعتراف کرد که این نشانه استقبال مخاطب از این رویداد هنری است. آمار فروش بلیت جشنواره موسیقی هم گواه این ادعاست. اما سوال اینجاست این تعداد مخاطب در طول سال کجا میروند که باعث میشود صدای هنرمندان در بیاید و همه از ورشکستگی و پایان راه در سینما، تئاتر و موسیقی سخن بگویند.
صف مقابل سینماها و صدای اعتراضآمیز مردمی که پشت درهای بسته سالنهای تئاتر ماندند همه نشان از علاقهمندی مردم به این هنر است. اما این مردم در طول سال کجا هستند که صندلی سالنها خالی از مخاطب است؟ گمانههای زیادی را برای این سوال میتوان مطرح کرد که شاید دم دستیترین پاسخ آن را بتوان در بلیت مهمان جستوجو کرد. ارائه بلیت مجانی و مهمان به علاقهمندان یکی از سیاستهای پر کردن سالنهای خالی است.
اما خریدوفروش بلیت بازار سیاه و آمار فروش بلیت جشنواره موسیقی فجر دلیلی قوی برای رد این موضوع است.نکتهای که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد تبلیغات قوی و چشمگیر جشنوارههای فجر است.نشستهای خبری، فرش قرمز، بیلبوردهای شهری و بنرهای تبلیغاتی که دعوت همهجانبه از مردم برای شرکت در این جشنهاست از ماهها قبل صورت میگیرد. دعوتی که همه از مدتها قبل منتظر رسیدن این ایام هستند تا در آن شرکت کنند.
این ایام تب تند جشنواره وجود دارد و مسئولان امر هم به خوبی از آن بهره میبرند. طراحیها و ایدههای مختلفی برای جذب مخاطب برنامهریزی میشود. اما در ایام عادی و در طول سال سینما، تئاتر و موسیقی سوت و کور است. مگر اینکه چهره یا حاشیهای باعث جذاب شدن این هنرها شود تا مردم به دیدن آن بیایند. تبلیغات امر مهمی است. البته در مورد جشنوارههای فجر تبلیغات به اندازه عمر سی و چند ساله آنهاست که از سالها پیش شروع شده و امروز جواب داده است. باید برای جذب مخاطب در طول سال هم برنامهریزی کرد.
خبرنگار هنری