گروه صنایع غذایی رشد در سال 1358 با نام تجاری آزادماکارون در استان یزد شروع به فعالیت کرد. در ابتدا تولیدات این شرکت تنها به گروه محصولات ماکارونی و حوزه فعالیت آن به استان یزد محدود میشد. در سال 1370 با اجرای فاز اول طرح توسعه، ظرفیت تولید کارخانه به چهار تن در روز رسید تا شاید با شناخته شدن بهعنوان برند اول در زمینه تولید ماکارونی، محصولات خود را نهتنها در سراسر ایران توزیع کند، بلکه به بازار برخی از کشورهای همسایه نیز دسترسی یابد.
در سال 1375، طی فاز دوم طرح توسعه خود، صنایع غذایی رشد بهعنوان نخستین شرکت دارنده واحد تحقیق و توسعه ثبت شده در ایران شناخته شد و با راهاندازی خط تولید انواع پودرکیک نیمهآماده، موفق شد نشان استاندارد ملی را در این زمینه اخذ کند. همچنین این شرکت با بهبود فرآیند تولید، موفق به کسب نخستین گواهی بینالمللی ISO-9001 در صنعت ماكارونی كشور شد.
صنایع غذایی رشد با جایگزینی روش تولید سنتی ماكارونی و لازانیا با روش تولید مدرن و همچنین گسترش سبد محصولات خود با برندهای مختلف، در تلاش است با در نظر گرفتن سلیقه خانوادههای ایرانی محصولاتی باكیفیت و قیمت مناسب را عرضه و نام خود را حفظ کند. این شرکت دغدغه و شعار اصلی خود را فراهم آوردن زندگی سالم، ساده و خوشمزه برای همه معرفی کرده است. ماموریت شرکت جهت رسیدن به چشمانداز ترسیم شده شامل دستیابی به اهداف زیر است:
- انجام تحقیقات علمی، استفاده از فرآیندهای كنترلی دقیق و تامین باكیفیتترین مواد اولیه به منظور حصول اطمینان از سلامت محصولات
- انجام تحقیقات و استفاده از خلاقیت در راستای ارائه محصولات و خدمات درخور در راستای ایجاد شیوه زندگی سالم، ساده و خوشمزه برای همه مشتریان
-تعامل دائم با مشتریان به منظور ارائه محصولات و خدمات مطابق نیاز و طبع آنان.
محصولات این شرکت عبارتند از: ماکارونی، پودر کیک، پنکیک، قند و شکر، رشته آش، آرد، مربا، خمیر پیتزا، سویا و کافه میکس؛همگی با نام رشد و همچنین دو خانواده محصول با نامهای Happy Face و ونوس با محصولات بهترتیب پودینگ و تن ماهی.
لوگوی این شرکت دارای ویژگیهای زیر است:
- رنگ غالب در لوگو و اصولا رنگ سازمانی این شرکت قرمز است.
- همانطور که از روانشناسی رنگها بر میآید این رنگ عامل اصلی هیجان و تندتر شدن ضربان قلب است. همچنین از نشانههای عشق و محبت است که نظر به شعار این شرکت یکی از پراهمیتترین عوامل زندگی سالم، داشتن زندگیای پر از حس دوست داشتن است.
در مرکز این لوگو با رنگ زرد نام تجاری این شرکت آورده شده است. رنگ زرد با عقل و تفکرات انسانها مرتبط است، انتخاب این رنگ برای حک نام تجاری این شرکت با توجه به روانشناسی این رنگ بسیار متفکرانه است.
در بیشتر تبلیغات این شرکت المان سادگی و خوشمزگی نمایان است بهطور مثال به همین سادگی، به همین خوشمزگی. بهنوعی حتی شعار این مجموعه محصولات حول این دو کلمه میچرخد. این شرکت توجه خاصی به سلامت دارد تا آنجا که به این منظور مسابقه آشپزی در وبسایت خود راهاندازی کرده تا خانوادهها را ترغیب به پخت غذای خانگی کند. حتی برای دستیابی بهتر به این هدف دستورات پخت غذاهای مختلف با توجه به سبد کالای خود را در اختیار بازدیدکنندگان سایت خود قرار داده است.
کلمه رشد در هیچ ملیتی معنی بدی ندارد و از معانی این کلمه میتوان به دو مورد اشاره کرد: اول همان معنی واضح کلمه، یعنی بزرگ شدن و معنی دوم کلمه احساس و هوش است. وقتی به معانی این کلمه نیز نگاه میکنیم میبینیم حتی معنی این کلمه نیز به رسالت این سازمان بسیار نزدیک است. از عناصر شخصیت برند که به وضوح در تبلیغات، شعار و لوگوی این برند نمایان است، صمیمیت و مهربانی است. در تمام تبلیغات این شرکت به این موضوع بسیار اشاره شده و سعی در ایفای نقش مثبت در به سرانجام رساندن رسالت خود دارد.
تصویر ذهنی از این برند در بیشتر افراد نزدیک به صمیمت و سادگی است.