دغدغه بازرگانی و تعریف و تعیین بازار هدف محصولات کشاورزی، اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی را بر آن داشت تا با بررسی مسائل مختلف در این زمینه راهکارهایی را ارائه دهند. در نشستی که به همین منظور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، محسن جلالپور نایب رییس اتاق ایران، شمسعلی هادیزاده معلم رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، علیمحمد شریعتیمقدم و فاروق یوسفی نایب رییس اول و دوم کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و سایر اعضا حضور داشتند. در این نشست اعضا به بیان دیدگاهها و نظریههای خود در باره تجارت محصولات کشاورزی و برگزاری نمایشگاههای تخصصی داخلی با حضور نمایندگان خارجی پرداختند.
خرید تضمینی، راهکار احساسی دولت
خلیلی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: نمایشگاههای کشاورزی و غذا که در کشور برگزار میشود، ایرادهای ساختاری دارند و بخش تولید و تجارت با هم حضور مییابند. اگر بتوانیم بخش تولید و بازرگانی را در نمایشگاههای تخصصی از هم جدا کنیم، نتایج بهتری به دست خواهد آمد.
وی یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی را خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت برشمرد و افزود: دولت هرساله در چارچوب قانون خرید تضمینی، بهصورت احساسی وارد بازار میشود و بازار را به هم میریزد. این قانون سالهاست در کشور اجرا میشود درحالیکه کشاورزان نیز از آن راضی نیستند. اگر این قانون خوب بود یا به خوبی اجرا میشد، بیتردید باید توسعه کشاورزی کشور را به دنبال میداشت اما تاکنون چنین نبوده است.
خلیلی گفت: بخشی از یارانههای دولت در بخش کشاورزی باید به برگزاری نمایشگاههای محصولات کشاورزی مانند خرما اختصاص یابد و بازرگانان و تجار بخشخصوصی بهجای رفتن به نمایشگاههای خــارجـی، در کـشـور سرمایهگذاری کنند. البته نمایشگاههای داخلی باید به اندازهای مطلوب باشد که برای سرمایهگذاران بخشخصوصی که حسابگری میکنند، جذابیت ایجاد کند. عقل حکم میکند سرمایههای خود را برای آبادی خانه و سرزمینمان به کار بندیم. وی همچنین با اشاره به نقص در بودجه 94 تاکید کرد: در بودجه بخش کشاورزی سال 94، رونق تجارت محصولات کشاورزی به خوبی دیده نشده و در این زمینه با نقصهایی همراه است.
واگذاری بازار صادرات ایران به ترکیه
فاروق یوسفی، نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، در این نشست از اتاق بازرگانی ایران بهعنوان امکانی برای دستیابی به خواستههای اعضا و توسعه بخشهای مربوط یاد و اظهار کرد: از این امکان، برای رسیدن به اهداف توسعهای باید به خوبی استفاده کنیم. همچنین دو محفل دیگر نیز قرار است بهزودی شروع به کار کنند.
وی از تامین 20 تا 30 درصد ارز با نرخ مبادلهای برای اعضا خبر داد و افزود: در بخش زیرساختی نمایشگاهها نیز مشکلاتی داریم و تاکنون چهار مجموعه از جمله اتاق بازرگانی ایران، برای سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای نمایشگاهی کشور اعلام آمادگی کردهاند. امیدواریم دولت از این طرحها حمایت و در آنها سرمایهگذاری کند.
یوسفی، حضور پرشمار برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی در کشور را از بهمنماه 92، فرصت مناسب و مغتنمی برای کشور دانست و گفت: در یکسال گذشته شاهد حضور بسیاری از برگزارکنندگان بینالمللی نمایشگاهی از میلان، دوسلدورف، گروه it، گروه ifb، گروه مونیخیها و غیره در کشور هستیم و این اتفاق خوبی است. برای برگزاری نمایشگاه خشکبار هم ایتالیا اعلام آمادگی کرده است.
وی به از دست دادن برخی بازارهای نمایشگاهی خارجی مانند عراق اشاره و اضافه کرد: 15 سال پیش زمانی که هنوز صدام حسین در عراق بر سر کار بود، ما بهعنوان نخستین کسانی بودیم که نمایشگاه در عراق برگزار کردیم اما کمکم این بازار مهم را به ترکها و مصریها واگذار کردیم. اکنون در بهترین حالت، پاویوندار ترکها در عراق هستیم. البته در شرایط کنونی و آشوبهای داخلی عراق، حضور بازرگانان ترک در این کشور کمرنگ شده است و ما میتوانیم از این وضعیت به وجود آمده به نفع خود استفاده کنیم و بازار عراق را دوباره به دست آوریم.
عقبنشینی در تجارت محصولات کشاورزی
شمسعلی هادیزاده معلم، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، محدود شدن بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی را نگرانکننده دانست و گفت: ما هر روز در بخش تجارت خارجی محصولات کشاورزی عقبنشینی میکنیم و با هیچ کشوری در ارتباط متقابل و جدی نداریم. بازارهای صادراتی ما به چند کشور همسایه مانند عراق و افغانستان یا به ندرت به کشورهای حاشیه خلیجفارس و دریای مازندران محدود شده است. این موضوع در درازمدت بسیار نگرانکننده خواهد بود و کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در پی ارائه راهکاری برای آن است.
وی افزود: ما توانایی معرفی و فروش محصولات کشاورزی به اروپا را هم داریم اما بازار صادرات ما به چند کشور همسایه محدود شده است. اگر نگاه ویژهای به ایجاد زیرساختهای تولید نداشته باشیم، عقب میمانیم. بر همین اساس، کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، قصد دارد با کمک مجلس و دولت، با تقویت زیرساختهای تولید محصولات کشاورزی و سپس تعریف بازار هدف صادراتی، تجارت این محصولات را در موقعیت بهتری قرار دهد.
دولت باید در بخش کشاورزی سرمایهگذاری کند
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، بر توانمندی کشاورزان و صنایع تبدیلی و موادغذایی کشور تاکید و اظهار کرد: امروز کشاورزان و صنایع ما میتوانند محصولاتی تولید کنند که کیفیت صادرات به اروپا را نیز داشته باشد. وقتی کشاورزی ما نظاممند باشد و به کشاورز الگوی کشت داده شود، با همین میزان منابع آب و خاکی که در اختیار داریم، میتوانیم بازارهای صادراتی بیشتری را نیز تعریف کنیم. دولت نیز باید در زمینه ناوگان حملونقل و زیرساختهای توسعهای به بخش خصوصی کمک کند.
معلم، از بودجه بخش کشاورزی سال 94 انتقاد کرد و گفت: دولت باید بپذیرد که در بخش کشاورزی سرمایهگذاری کند. شوربختانه در بودجه سال آینده که از سوی دولت تقدیم مجلس شده به بخش کشاورزی توجه چندانی نشده است و کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران به این موضوع ایرادهایی وارد میداند.
تامین امنیت غذایی، اولویت نخست
علیمحمد شریعتیمقدم، نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، در خصوص بودجه بخش کشاورزی در سال 94 اظهار کرد: در بودجه سال آینده باید دو، سه نکته را مورد توجه قرار داد. محدودیتهایی که از ارائه تا بررسی و تصویب وجود دارد و کاهش منابع دولت براساس کاهش قیمت نفت و بحران آبی که در جهان به وجود آمده و کشور ما را نیز در بر گرفته است.
وی ادامه داد: بحران آب که جنگهای آینده نیز بر سر آن خواهد بود، یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران تلقی میشود که مشکلات معیشتی، سلامت و امنیت غذایی برای کشور در پی خواهد داشت. اگر تهدیدهایی که اکنون کشور با آن روبهرو است، افزایش یابد، تامین امنیت غذایی باید اولویت نخست باشد.
شریعتی مقدم افزود: از سوی دیگر کشور با یک دوره خشکسالی شدید روبهرو است و در دسترسی به منابع آب محدودیتهایی دارد که بخش کشاورزی میتواند با بهینهسازی مصرف آب و استفاده از روشهای نوین 50 تا 60 درصد صرفهجویی کند. مجلس و دولت باید در زمینه کشاورزی نوین و کاهش فشار بر منابع آب و خاک، برنامههای جدیدی ارائه دهند.
وی اظهار کرد: در کشاورزی جدید و تحول یافته، با حفظ ارزش اقتصادی کشاورزی و نگاه به آمایش سرزمین، باید مصرف آب را در بخش کشاورزی به نصف کاهش دهیم. این مسئله منوط به آن است که دولت سرمایهگذاری منطقی بر مبنای کشاورزی دانشبنیان را در بخش بودجهای به خوبی ببیند و نگاه ویژهای به آن داشته باشد.
***
شریعتی مقدم، نماینده کمیسیون کشاورزی در نشستهای بودجه مجلس شد
علیمحمد شریعتیمقدم، نایبرییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، بهعنوان نماینده این کمیسیون برای نظارت بر بودجه بخش کشاورزی به مجلس معرفی شد.
اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در نشستی شریعتی مقدم را به نمایندگی کمیسیون کشاورزی برای حضور در مجلس معرفی کردند. شمسعلی هادیزاده معلم، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، در این خصوص اظهار کرد: ما ایراداتی بر بودجه بخش کشاورزی سال 94 داریم. به همین منظور و به درخواست مجلس و دولت، کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، نماینده خود را به مجلس معرفی خواهد کرد تا در نشستهای بودجه مجلس حضور یابد.