شرکتهای خودروساز چینی سعی دارند با شرایط مناسب برای مشتریان خود، بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند. لیزینگ در تجارت به معنای اجاره اعتباری است. به عبارتی دیگر در این نوع از قرارداد تولیدکننده با استفاده از اقساط بلندمدت کالا و خدمات را در اختیار دیگران قرار میدهد. در ایران بیشترین استفاده از این خدمات در حوزه خودرو است. در سالهای اخیر شرکتهای خودروساز با استفاده از لیزینگ، تلاش دارند فروش محصولات خود را بیشتر کنند. در این بین شرکتهای خودروساز چینی سعی دارند با شرایط مناسب برای مشتریان خود، بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند.
هادی موقعی، دبیر کل انجمن شرکتهای لیزینگ ایران در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت لیزینگ در کشور و استقبال مردم از لیزینگ خودرو در کشور، این روش فروش را در ایران نوپا دانست. موقعی در گفتوگو با اتاق اصناف با بیان اینکه در ایران لیزینگ بیشتر در مورد خودرو کاربرد دارد، گفت: این روش فروش در مورد سایر محصولات سرمایهای و ماشینآلات نیز میتواند کاربرد داشته باشد اما در ایران بیشتر شرکتهای خودروساز از این روش برای فروش محصولات خود استفاده و مردم نیز استقبال میکنند.
دبیر کل انجمن شرکتهای لیزینگ ایران در مورد علت استقبال مردم از خودروهای چینی، با رد تفاوت میان نوع لیزینگ ارائه شده توسط شرکتهای چینی با خودروسازان ایرانی گفت: فروشندگان چینی و برخی دیگر از خودروسازان خارجی به دلیل اینکه قصد فروش بیشتر و به دنبال آن گرفتن بازار را دارند، تلاش میکنند سیستمهای فروش اقساطی را که بیشتر با شرایط اقتصادی مردم هماهنگ است، عرضه کنند. این سیستمها با بهره پایین و اقساط طولانی مدت باعث میشوند که مردم اقبال بیشتری به سمت این خودروسازان داشته باشند.
وی با تایید این موضوع که شرکتهای چینی از نرخ بهره چین برای فروش اقساطی محصولات خود استفاده میکنند و نه نرخ بهره ایران، گفت: ما از پشتوانه مالی این شرکتها اطلاعی نداریم. شرکتهایی که در ایران نمایندگی خودروسازان چینی را دارند سعی دارند با برنامههایی مانند فروشهای ویژه مناسبتی و بدون کارمزد مشتریان بیشتری جذب کنند. این مسئله در مورد خودروسازان چینی صادق نیست و سایر خودروسازان خارجی و نمایندگان خودروسازان خارجی نیز از این روش استفاده میکنند.
موقعی مشکل اصلی در مورد خودرو و بخش لیزینگ را تغییرات در این بخش دانست و اضافه کرد: بازار خودرو در ایران در حال تحول است. با رفع تحریمهای اقتصادی، خودروها و خودروسازان جدیدی وارد بازار ایران خواهند شد و رقابت برای جذب مشتری میان آنها شکل خواهد گرفت. خودروسازان ژاپنی و آمریکایی به دلیل قیمت بالاتر مشتریان خاص خود را دارند و کمتر مجالی برای فروش بالا پیدا میکنند. دبیر کل انجمن شرکتهای لیزینگ ایران با تأکید بر گستردگی بازار خودرو در ایران، گفت: مردم خواهان خودرویی با کیفیت و قیمت مناسب هستند، این در حالی است که قیمت و کیفیت دو مقوله متضاد با یکدیگر هستند. ارزان تمام شدن قیمت خودرو باعث افت کیفیت آن خواهد شد. خودروی با کیفیت خارجی قیمت بالایی خواهد داشت.
موقعی در پایان با تأکید بر اینکه رفع تحریمها باعث ورود خودروهای متنوعتر به بازار ایران خواهد شد، ادامه داد: این تنوع و تعدد خودروها و خودروسازان خارجی باعث رونق بخش بانکی و خریدوفروش در بازار خودرو خواهد شد و مردم حق انتخاب بیشتری خواهند داشت.