یکشنبه, ۲۷ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Sun, 17 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

تانزانیا یکی از کشورهای شرق آفریقا است که توانسته با رقابتی کردن هر چه بیشتر بازارها از انحصارگرایی در اقتصاد فاصله بگیرد و به سمت اقتصاد رقابتی برود...

نگاهی دقیق به شرکت‌های تولیدی در تانزاینا لزوم سیاست‌های رقابتی را روشن می‌ساخت. مطالعات یک استاد دانشگاه دارالسلام نشان می‌داد که تلاش‌ها برای حفظ مشتری در برابر شیوه‌های ضدرقابتی تاثیری مثبت بر بهره‌وری شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری کسب‌و‌کارها و در نتیجه کل اقتصاد این کشور داشته است.

چالش‌های پیش روی تانزانیا
تانزانیا یکی از فقیرترین کشورهای قاره آفریقا است. در سال 2006 میلادی میزان تولید ناخالص ملی این کشور کمتر از نصف میانگین سایر کشورهای کم‌درآمد کشورهای جنوب صحرای ساهارا بود. 80 درصد مردم تانزانیا در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و همین امر وابستگی شدید درآمدهای این کشور به این بخش را نشان می‌دهد، حال آنکه تنها 45 درصد میزان تولید ناخالص ملی این کشور از راه کشاورزی به دست می‌آید.


رقابت و توسعه
سیاست رقابت در تانزانیا این طور تعریف شد: قوانین، مقررات و اصول حقوقی که رفتار شرکت‌های قدرتمند را کنترل می‌کند. این قوانین اجازه چنین ادغامی به شرکت‌ها با هدف انحصاری شدن را نمی‌دهد و شرکت‌ها را از رفتارهای انحصارطلبانه‌ای چون تثبیت قیمت و تقلب باز‌می‌دارد. سیاست رقابت در فرآیند توسعه تانزانیا اصلی اساسی به‌شمار می‌آمد. با اتخاذ این سیاست تانزانیایی ها توانستند از منابع موجود در کشور خود استفاده بهینه کنند. این امر موجب شد که تغییرات گسترده‌ای در میزان تولید شرکت‌های تولیدی ایجاد شود.

سال‌های اصلاحات و تغییر
در این سال‌ها بسیاری از شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شدند. اما این کار برای حذف و محو شدن انحصارگرایی از بازار تانزانیا کافی نبود. برای محکم کردن ستون‌های رشد و توسعه بلند‌مدت انجام اصلاحات در بخش‌های گوناگون از بانکداری و ارز گرفته تا کشاورزی و سرمایه‌گذاری ضروری بود. در این راستا یکی از اقدامات تصویب قانون شیوه‌های تجارت منصفانه در سال 1994 بود. این قانون که دربرگیرنده اصولی برای حفظ مشتری بود ، انحصارها را تعدیل و اصول کسب‌و‌کار غیرمنصفانه و غیر‌رقابتی را ممنوع کرد.

تفاوت‌هایی که رقابت ایجاد کرد
تولید یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی بود که از سیاست رقابت در تانزانیا سود برد. در واقع تانزانیا و سیاست رقابت این کشور ثابت کرد که اقتصاد بر پایه بازار رقابتی می‌تواند در حصول اطمینان نسبت به بهبود شرایط تولید نقشی پررنگ داشته باشد. آمار و ارقام در تانزانیا قبل و بعد از سیاست رقابت نشان می‌دهد که شرکت‌های تانزانیایی پس از اجرای سیاست رقابت توانستند حدود 50 درصد بیش از میانگین به دست آمده در زمان انحصار، بهره‌وری داشته باشند. همچنین سرمایه‌گذاری در تانزانیا بعد از فاصله گرفتن از انحصارگرایی 100 درصد افزایش یافت.

برچسب ها : کافه مدیران
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uNvCEa1T
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایر
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه