سال ها پیش متداول ترین راه های پرداخت قبوض، انجام معاملات تجاری و بسیاری از روش های دیگر پرداخت های مالی به مراجعه حضوری در بانک ها ختم می شد. با گذشت زمان، روش های پرداخت مجازی، روش های استفاده از تلفن بانک و بعدها استفاده از سامانه های هوشمند تلفن همراه، به جایگزینی مناسب برای روش های قدیمی تبدیل شدند. اما استفاده از روش های پرداخت تلفن همراه تا چه حد مفید است و آیا می توان این روش ها را در رشد اقتصادی بلند مدت کشورها، موثر ارزیابی کرد؟
نگاهی به تجربه کشورهای مختلف در زمینه توسعه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و مبتنی بر سامانه های هوشمند تلفن همراه، نشان می دهد استفاده از این نوع سیستم های پرداخت بسیار مفید و با بازدهی اقتصادی کلان همراه است.
مهم ترین مزایای استفاده از پرداخت های تلفن همراه
اگرچه استفاده از تلفن های همراه برای انواع پرداخت ها، مزایای متعددی دارد اما تعدادی از مهم ترین محاسن استفاده از این سیستم پرداخت شامل موارد زیر است:
یکپارچه سازی سامانه های مالی کاربران: این یکی از مهم ترین مواردی است که کاربران را تشویق می کند از سامانه های تلفن همراه برای پرداخت های خود استفاده کنند. در واقع، یکپارچگی اطلاعات مالی، امکان نصب برنامه های مدیریت مالی، تشویق به انجام معاملات تجاری ، نظامدار کردن کلیه امور مالی با برخی حساب های جاری و الکترونیک و مواردی مشابه باعث می شوند کاربران با استفاده از سامانه های مالی تلفن همراه کمال استفاده را ببرند.
رشد سیستم های پرداخت الکترونیک: تا پیش از این، نوین ترین روش پرداخت الکترونیک، استفاده از کارت های هوشمند یا سیستم های پرداخت مجازی بود. اما مدتی است کاربران تلفن های هوشمند تمایل دارند از سیستم پرداختی استفاده کنند که مطابق با تلفن همراه باشد. این تمایل نه تنها به دقت و سرعت پرداخت ها می افزاید، بلکه به رشد تجارت الکترونیک نیز کمک خواهد کرد.
پیگیری روند فعالیت های تجاری: همانطور که از نام تلفن همراه مشخص است، این وسیله همه جا با کاربران همراه است.
بسیاری از افراد دوست دارند در هر زمان و مکان قادر به پیگیری وضعیت معاملات تجاری خود باشند. بنابراین استفاده از تلفن همراه برای انجام معاملات، در سرعت بررسی موفقیت مبادلات و... از اهمیت بسزایی برخوردار است. افزون بر اینها، بررسی روند رشد یا زیان تجاری از طریق سامانه های پیام رسان تلفن همراه، بسیار ساده تر از روش های دیگر است.
صرفه جویی در زمان و هزینه: حضور در بانک ها، ایستادن در صف عابربانک ها یا رسیدن به خانه و استفاده از انواع رایانه، هر یک به نوعی زمان زیادی از افراد تلف می کنند؛ این مسئله در جهان پرشتاب امروز بسیار مهم است که هر کار با سرعت به سرانجام برسد و بنابراین استفاده از سیستم های پرداخت مبتنی بر تلفن همراه، در افزایش سرعت پرداخت نقش مهمی ایفا می کند؛ این موضوعی بسیار حائز اهمیت است که مشتری های انواع خدمات (از رستوران ها تا فروشگاه ها) می توانند تنها با فشردن صفحه نمایش تلفن همراه خود، هزینه سرویس های دریافتی خود را پرداخت کرده و نیاز به حضور حسابدارها را کاهش دهند.
کاهش هزینه های صدور کارت های اعتباری: همانطور که اشاره شد، کارت های اعتباری در طول چند سال گذشته، یکه تازان عرصه تکنولوژی مالی محسوب می شدند، اما صدور کارت های اعتباری و ورود این کارت ها به چرخه تجارت برای دولت ها هزینه هایی در پی خواهد داشت. حذف کارت های اعتباری و افزایش فعالیت های تجاری مبتنی بر تلفن همراه باعث می شود در بسیاری از هزینه های صدور کارت های الکترونیک صرفه جویی شود.
تلفن همراه و آینده مبادلات تجاری
براساس آمارهای منتشر شده توسط نشریه فورچن، هم اکنون بالغ بر 50درصد ساکنان آمریکای شمالی، از خدمات تلفن همراه برای انواع پرداخت های خود استفاده می کنند و بیش از 30درصد خانواده های آمریکایی نیز به طور میانگین دو بار در هفته از این نوع روش پرداخت کمک می گیرند . این آمارها، شامل ارقامی هستند که تا همین یکی دو سال پیش غیر قابل باور به نظر می رسید.
با این حساب، می توان پیش بینی کرد در طول چند سال آینده نقش تلفن های همراه برای انجام انواع معاملات تجاری بسیار پررنگ تر از امروز شود. جردن مک کی، تحلیلگر ارشد بازار تجارت الکترونیک معتقد است با توجه به اینکه رشد خدمات پرداخت تلفن همراه ارتباطی مستقیم با خرده فروشی دارد، اغلب مشاغل مبتنی بر فروش های عمده، تلاش خواهند کرد مشتری های خود را به سمت خرید های تلفنی سوق دهند.
اگرچه هنوز هم برخی از کاربران با بی اعتمادی به شیوه های پرداخت از طریق تلفن همراه نگاه می کنند و این روش ها را چندان مطمئن نمی شمارند، اما بسیاری از کاربران به خاطر دارند که کارت های اعتباری نیز در روزهای نخست ارائه خود، چندان مورد اطمینان تلقی نمی شدند و با گذشت زمان به جایگاه امروزی رسیدند.