روزانه 450 هزار خودرو وارد تهران و از این کلانشهر خارج می شوند. همین حجم تردد خودرو در مسیرهای منتهی به پایتخت باعث ایجاد ساعت ها ترافیک در مبادی ورودی و خروجی تهران شده است. شاید مسیر تهران- کرج و بالعکس کورترین گره ترافیکی بین شهری را داشته باشد و مسافران در برخی از ایام سال برای گذر از این مسیر باید ساعت ها پشت ترافیک طولانی بمانند.
حال اینکه وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال گذشته اقداماتی را برای روان سازی ترافیک تهران تا کرج انجام داده است که بخشی از این اقدامات تا پایان امسال به نتیجه می رسد و مهم ترین اقدام وزارت راه که ساخت آزادراه همت- کرج است سال آینده به افتتاح خواهد رسید.
گفته می شود با افتتاح پروژه های ریلی و جاده ای این مسیراز جمله آزادراه همت- کرج، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران و 4 خطه کردن مسیر ریلی تهران- کرج دیگر شاهد ترافیک های چند ساعته در این محور نخواهیم بود. خبر خوب این است که طبق وعده های وزارت راه و شهرسازی تمام این پروژه ها تا پایان سال جاری و نهایتا نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسند.
افزایش ظرفیت تردد با افتتاح آزاد راه همت- کرج
آزادراه همت- کرج به طول 20 کیلومتر از انتهای اتوبان همت در منطقه 22 شروع می شود و تا ابتدای کرج ادامه دارد. از این 20 کیلومتر 15 کیلومتر خارج از شهر است که وزارت راه آن را می سازد و 5 کیلومتری که در حوزه شهری تهران و کرج است شهرداری ها مسئول ساخت آن هستند.
طبق گفته معاون وزیر راه و شهرسازی آزادراه همت- کرج راه تنفس کرج است چراکه با بهره برداری از این پروژه بخشی از ترافیک این مسیر به این آزادراه انتقال می یابد. مزیت بسیار مهم آزادراه کرج – همت رفع گلوگاه ترافیکی کرج است و تمام ترافیک محورهای شمال و شمال غرب کشور به جاده های کرج منتقل می شود که با ساخت این پروژه بخشی از این ترافیک روان خواهد شد.
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در گفت وگو با «فرصت امروز» با بیان اینکه پروژه آزادراه همت – کرج نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد، گفت: آزاد راه کرج – همت یکی از مهم ترین پروژه های راهی کشور است که می تواند در کاهش ترافیک مبادی ورودی تهران از سمت کرج و بالعکس بسیار تاثیر گذار باشد.
وی با بیان اینکه هزینه تملک اراضی برای ساخت آزادراه همت- کرج بسیار سنگین بود، گفت: قرار بر این بود منوط به تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه، این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری برسد اما رویه تزریق اعتبارات به کندی بود و بهره برداری از آزادراه همت- کرج به تعویق افتاد.
خادمی پیشتر گفته بود که آزادراه کرج – همت حدود 40 درصد ظرفیت تردد خودرو در این محور را افزایش می دهد و با بهره برداری از آزادراه همت – کرج گلوگاه ترافیکی این دو استان رفع می شود. شاخه شمالی این آزادراه به کنارگذر شمالی کرج و قزوین اتصال پیدا می کند و همچنین شاخه جنوبی آزادراه کرج- همت به کنارگذر جنوبی تهران و انتهای کرج متصل می شود.
از دیگر پروژه هایی که می تواند باعث کاهش ترافیک ورود به شهر تهران باشد، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران است که این پروژه به طول ۱۵۸ کیلومتر به پیشرفت فیزیکی ۱۸درصدی رسیده است . آزادراه کنارگذر جنوبي تهران به عنوان يکي از حلقه هاي مفقوده کريدور ترانزيتي شرق - غرب از منطقه آبيک در حاشيه آزادراه کرج - قزوين شروع شده و به آزادراه قم - گرمسار در منطقه چرم شهر متصل مي شود و قطعه چهارم این آزادراه یعنی قطعه پایانی آن در محدوده چرمشهر- قم به طول ۳۸ کیلومتر بهار سال آینده به افتتاح می رسد.
انتقال مسافر و بار به مقصد تهران به ریل
از دیگر سیاست های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش ترافیک مبادی ورودی و خروج تهران، انتقال بار و مسافر این مسیرها از جاده روی ریل است. طبق گفته «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی روزانه 450 هزار خودرو وارد تهران و از تهران خارج می شوند که می توان بخشی از این تقاضای سفر را بر روی ریل منتقل کرد.
از این رو از ابتدای دولت یازدهم پروژه افزایش خطوط ریلی از تهران به سمت کرج و از تهران به سمت گرمسار شروع شد که تا پایان سال جاری در حوزه ریلی 4 خطه کردن تهران-کرج و 3 خطه کردن تهران-گرمسار افتتاح شود.
راه اندازی قطار حومه ای از مهم ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای کاهش ترافیک تهران و به ویژه کاهش آلودگی هوای پایتخت است که به لحاظ اهمیت قابل توجه توسعه قطار حومه ای و مزایای آن برای شهروندان و مدیریت شهری ، در جریان بررسی برنامه 5 ساله ششم توسعه، طرح راه اندازی شرکت قطارهای حومه ای از سوی نمایندگان مجلس رای آورد و به تصویب رسید.