برگزاری نخستین رالی بانوان در هفته نخست شهریورماه اتفاق جالب توجهی است که در حوزه اقتصاد گردشگری رخ می دهد. اینکه این رالی در حوزه اقتصاد گردشگری قرار می گیرد، به این دلیل است که برگزاری چنین امری در بخش اوقات فراغت تعریف می شود و اینکه ویژه بانوان است می تواند نقش مؤثری در شکل دهی و ساماندهی فراغت زنان و دختران داشته باشد.
از طرفی چون این رالی با هدف گردشگری انجام می شود و قرار است مکان های کمترشناخته شده شهرهای مسیرش را معرفی کند، می تواند زمینه های رونق بازار صنایع دستی این شهرها را هم فراهم کند. اما اینکه این رالی به چه صورت و تحت چه شرایطی و با چه هدفی برگزار می شود، سوالاتی بوده که رقیه حاتمی پور، مدیرعامل آژانس گردشگری فلامینگو و برگزارکننده این رالی به آنها پاسخ داده است.
حاتمی پور در گفت وگو با «فرصت امروز» ابتدا به برگزاری جشنواره ای چند منظوره در کاخ موزه سعدآباد اشاره کرده و اضافه می کند: یکی از بخش های این جشنواره برگزاری رالی است. این رالی از تهران به مقصد استان البرز، قزوین و زنجان انجام می شود. زمان برگزاری آن نیز پنجشنبه و جمعه چهارم و پنجم شهریورماه است.
وی هدف برگزاری چنین رالی ای را شناساندن مناطق ناشناخته و کمترشناخته شده واقع در این مسیر می داند و می گوید: همچنین ایجاد روحیه نشاط و ورزش در بانوان و رقابت سالم بین آنها و به نوعی ساماندهی اوقات فراغت زنان از دیگر اهداف برگزاری چنین کاری است که در حوزه گردشگری انجام می شود.
رالی بازی بانوانه
حاتمی پور در مورد تعداد بانوانی که در این رالی شرکت می کنند، چه اتومبیل هایی می توانند داشته باشند و هزینه های حضور در آن چقدر است، می گوید: 20 تا 30نفر در این رالی شرکت کرده اند و البته کماکان ثبت نام ادامه دارد و نوع اتومبیل هم آزاد است.
در مورد هزینه ها هم باید اشاره کنم که هزینه قابل پیش بینی برای شرکت کننده تا 450هزار تومان برآورد شده بود اما با مساعدت سازمان میراث فرهنگی زنجان و اتاق بازرگانی قزوین و زنجان و میراث فرهنگی استان البرز هزینه ها را تأمین کرده ایم و از شرکت کنندگان هزینه ای دریافت نمی شود.
مدیرعامل آژانس گردشگری فلامینگو در پاسخ به این پرسش که هزینه های برگزاری چنین جشنواره ای در حوزه گردشگری چقدر برآورد می شود، می گوید: با احتساب هزینه های جشنواره در کاخ موزه سعدآباد و هزینه های رالی بیش از 100میلیون تومان هزینه کرده ایم.
وی در ادامه و در مورد توجیه اقتصادی چنین کاری به «فرصت امروز» می گوید: قرار است از طریق اجاره غرفه ها و جذب حامی مالی بخشی از هزینه کردمان را برگردانیم، اما اگر چنین امری نیز محقق نشود ما به مسئولیت اجتماعی خود پاسخ داده ایم زیرا کارآفرین مسئولیت اجتماعی دارد که باید آن را برآورده کند چون به شخصه احساسم بر این است که با سامان دادن اوقات فراغت بانوان که اتفاقا به حوزه گردشگری هم مرتبط است می توان زمینه های رونق کسب وکار سایر زنان را فراهم کرد. در چنین جشنواره هایی معمولاً تولیدکننده ها علاوه بر خریداران خرد با خریداران عمده نیز آشنا می شوند و بازار مناسبی برای کالاهای شان ایجاد می شود.
این رالی مسابقه نیست
مدیرعامل آژانس گردشگری فلامینگو ضمن تأکید بر اینکه برگزاری این رالی صرفاً جنبه نمادین دارد و اهداف گردشگری را دنبال می کند، ادامه می دهد: سعی کرده ام در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کار هایی انجام دهم که به شهرت هر چه بیشتر نمادهای سنتی و ایرانی منجر شود. یکی از کارهایش که در سال 89 انجام شده ساخت بزرگ ترین سفره هفت سین به رنگ فیروزه ای با شمع هایی تا پنج متر است.
وی همچنین مبتکر نخستین تورهای بانوان ایران در سال 85 است. همچنین تورهای شبانه تهرانگردی را برای نخستین بار در سال 89 و نخستین تورها و پروازهای مستقیم از ایران به تونس در سال 83 و از ایران به مصر در سال 92 را برگزار کرده است.
جشنواره ای چندمنظوره
حاتـمی پور می گوید: در واقع این جشنواره با فعالیت های چندجانبه برگزار می شود. به این صورت که شامل غرفه های صنایع دستی، طراحان لباس، سفال و... می شود.
وی تعداد این غرفه ها در کاخ موزه سعدآباد را 50 غرفه اعلام و اضافه می کند: در واقع 50نفر از بانوان کارآفرین که بیشتر شاغل خانگی محسوب می شوند و بازاری برای فروش محصولات و کالاهای شان وجود ندارد، این غرفه ها را در اختیار می گیرند و محصولات شان را ارائه می کنند.
ارائه غذاهای سنتی، دمنوش های سنتی ایرانی و عرضه تنقلات ایرانی از دیگر محصولاتی است که در این غرفه ها ارائه می شود. همچنین کالاهای چرمی، گلیم و تابلوفرش از دیگر کالاها هستند. در این جشنواره هر شب برنامه موسیقی همراه با مسابقات خیاطی و آشپزی برگزار می شود. گفتنی است این جشنواره دوم تا هفتم شهریورماه برگزار می شود.