مطالعهای در اروپا نشان میدهد، مصرفکنندگان صراحتا دوام پایین کالاها را محکوم میکنند. برچسب «بادوام» با ضمانت مقاومت کالا در برابر فرسودگی میتواند موجب دلگرمی مصرفکننده و مخصوصا افزایش فروش برخی از محصولات چون چمدان، چاپگر و همینطور قهوه ساز شود. به این ترتیب میتوان منافع اقتصادی و منافع مربوط به محیط زیست را با یکدیگر پیوند داد. چنان که میدانیم، همانطور که گواهی «AB» (محصولات کشاورزی بیو) یا برچسب «ساخت فرانسه» باعث فروش محصولات شدند، تحقیقی در اروپا که در 30 مارس منتشر شده نشان میدهد، برچسبی که مقاومت محصول را تایید میکند نیز میتواند تاثیر مشابهی داشته باشد.
بنابر مطالعهای با عنوان «تاثیر آشکار کردن عمر کالا بر مصرفکننده» که «CESE» (انجمن حمایت اقتصادی, اجتماعی و محیط زیستی) در هفته گذشته منتشر کرد، مصرفکنندگان به محض اینکه تولیدکننده دوام محصول را در برابر فرسودگی در طول زمان تضمین کند، حقیقتا حاضرند بهای بیشتری برای آن بپردازند. در فرانسه فروش محصولاتی که حداقل عمر آن چند سال تعیین شده است بین 18 تا 28 درصد افزایش داشته است.
افزایش 28 درصدی فروش چمدان
در بین هشت محصول آزمایش شده، چمدان، که مصرفکنندگان بیشترین حساسیت را به آن نشان میدهند، افزایشی 28درصدی در فروش داشته است. این افزایش فروش در مورد کفش ورزشی، قهوه ساز، جاروبرقی و در کمترین میزان درمورد تلفن هوشمند نیز مشاهده شده است. در مقابل، تاثیر این اقدام بر فروش تلویزیون چندان قابل توجه نیست.
اکثریت قاطع پاسخدهندگان به این نظرسنجی (90 درصد) اعلام میکنند حاضرند برای ماشین ظرفشویی که قیمت خرید آن بین 300 تا 500 یورو متغیر است، حدود 102 یورو بیشتر بپردازند. افرادی که حساسیت بیشتری به دوام محصولات دارند خانمها هستند. جوانان سنین 25 تا 35 سال نیز حساسیت بیشتری نسبت به سنین بالاتر از خود نشان میدهند. این مطالعه که تیم تحقیقاتی، متشکل از آژانس فرانسوی «Sircome»، دانشگاه جنوب بریتانیا و دانشگاه بوهمیای جنوبی در کشور چک آن را انجام داده، نشان میدهد که در مجموع، مصرفکننده حاضر است مبلغ بیشتری را هزینه کند که بر حسب تولید ناخالص داخلی کشور محل اقامتش متفاوت است.
ترغیب اتحادیه اروپا به وضع قانون در این خصوص
آیا بهزودی در قفسههای لوازم منزل شاهد برچسب «محصول بادوام» خواهیم بود؟ نویسندگان این مطالعه در جهت تحقق این طرح وارد عمل شدهاند. این محققان نوشتهاند: «کمیسیون اروپایی توسعه قوانین اروپا در مورد فرسودگی عمدی کالاها (CESE) به صنایع پیشنهاد میکند که طرح صدور گواهینامه را بهصورت داوطلبانه عملی کنند.» این چالشی است برای شرکتها که با تحت تاثیر قرار دادن محیط شاهد پیشرفت فروش کالاهای خود باشند.
اما فرای این موضوع، یک تغییر عملی میتواند باعث تغییر الگوهای مصرف شود. «تیری لیبارت»، مدرس ارتباطات در علوم سیاسی و گزارشگر نظرات «CESE»، موضوع را اینگونه تفسیر میکند: «اشاره صریح به حداقل عمر تضمین شده برای یک محصول در تقویت اعتماد مصرفکننده در قبال شرکتها و در نهایت در عبور از جامعهای مصرفکننده به جامعهای پایدار نقش دارد.»
با جستوجو درباره این تمایل به دوام محصولات، با چندین شرکت مواجه میشویم که سعی در خلق ابتکارات نوآورانهای داشتهاند. مانند: دستگاه قهوهساز «اکو» از «مالونگو» که تا 75 درصد قابل تفکیک و بازیافت است، یا تلفن همراه «fairphone» که به خاطر راحتی در تعمیر مورد توجه قرار گرفته است.
* منبع: BFMtv