درحالی فرصت های سرمایه گذاری مناسبی در صنایع غذایی کشورمان وجود دارد که اغلب این سرمایه گذاری ها با استفاده از ماشین آلات خارجی به سرانجام می رسند. این اتفاق اگرچه در برخی موارد اجتناب ناپذیر است، اما با توجه به اهمیت رعایت سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین ایجاد ارزش افزوده برای تولید کنندگان داخلی کشورمان نامناسب است و می توانیم در بخش هایی از توانمندی های داخلی استفاده کنیم.
صنعت تولید چیپس و پفک نیز یکی از همین صنایع است که صاحبان سرمایه می توانند با تکیه بر توانمندی های داخلی نسبت به راه اندازی خطوط تولید خود اقدام کنند و نیازی حداقل به واردات دستگاه ها از کشور چین نداریم.
داوود اسفندیاری، مدیرعامل شرکت صنعت کاران متحد تولیدکننده انواع ماشین آلات تولید چیپس و پفک به «فرصت امروز» می گوید: در بخش تولید سیب زمینی فرآوری شده کلا 10 مرحله اصلی تولید داریم که تولیدات داخلی می تواند تقریبا 95درصد نیازهای سرمایه گذاران را تامین کند.
دستگاه پرکن؛ 300 میلیون تا یک میلیارد تومان
اسفندیاری در ادامه می افزاید: 5 درصد باقی مانده نیز در بخش بسته بندی است که برخی تولیدکنندگان با توجه به حجم تولید خود علاقه مند هستند از ماشین آلات اروپایی استفاده کنند مثل شرکت چی توز که اکنون 140ماشین بسته بندی در خطوط تولید خود از اروپا به کار گرفته است.
این سازنده ماشین آلات صنعتی معتقد است در بسیاری از صنایع به خصوص صنایع غذایی تولید کنندگان ماشین آلات ایرانی محصولاتی بسیار بهتر و با کیفیت بالاتر از تولیدات چینی را روانه بازار می کنند و لازم است فقط تولیدکنندگان به آنها اعتماد کنند.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات در این بازار مربوط به وارد کنندگان ماشین آلات خارجی است که این افراد با توجه به امتیازهایی که از تولید کنندگان خارجی به خصوص چینی ها دریافت می کنند، سعی در جلب نظر نیازمندان به این خدمات دارند و به دلیل مشکلات اقتصادی که در کشورمان وجود دارد، میدان رقابت را به نفع خود جهت دهی می کنند.
این فعال صنعتی درباره هزینه های خرید تجهیزات و ماشین آلات نیز به «فرصت امروز» می گوید: تفاوت قیمتی در بخش های مختلف و تجهیزات میان تولیدات ایران و اروپا بسیار مشهود است به صورتی که یک دستگاه پرکن ایرانی در نهایت 300میلیون تومان قیمت گذاری شده اما نوع اروپایی آن حداقل یک میلیارد تومان قیمت دارد. این درحالی است که دستگاه چینی با کیفیتی بسیار پایین تری به دلیل دامپینگ قیمتی و سوء استفاده از شرایط فعلی با ارقامی پایین تر از تولیدات ایران فروخته می شود.
4/5میلیون تن سیب زمینی و فرصت مناسب سرمایه گذاری
وی معتقد است با توجه به تولید 4/5 میلیون تن سیب زمینی در ایران فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در این زمینه هم وجود دارد، به خصوص اینکه اکنون بانک عامل کشاورزی درباره تهیه و خرید ماشین آلات داخلی به خریداران وام ها مناسبی به خصوص برای خطوط تولید فرآوری سیب زمینی پرداخت می کند.این درحالی است که در حال حاضر حداکثر 20درصد از این حجم تولید سیب زمینی در صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می گیرد.
اسفندیاری در ادامه با اشاره به ارزش افزوده 200درصدی در بخش سیب زمینی فرآوری شده تاکید می کند در صورتی که تولید کنندگان ماشین آلات داخلی خریداری کرده و نسبت به تولید اقدام کنند این ارزش افزوده بالاتر هم خواهد بود، به این دلیل که نه ارزی از ایران خارج شده و نه وابستگی داریم و صفر تا صد تولید داخل کشورمان بوده است.
وی می افزاید: یکی از مشکلات صنعت غذایی ایران در بخش بسته بندی به دلیل نبود برخی مواد اولیه به خصوص درباره پاکت های چند لایه در بخش لبنیات است، بنابراین اگر واقعا تصمیم به رشد و رونق سرمایه گذاری در این بخش داریم لازم است به گونه ای زنجیره تولید را به خصوص در این بخش نیز مدنظر داشته باشیم و برای تامین مواد اولیه بخش بسته بندی هم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.
صادرات فرهای ایرانی به اروپا
مدیرعامل شرکت صنعت کاران متحد درباره میزان صادرات ماشین آلات این صنایع نیز می گوید: اکنون صادرات برخی ماشین آلات به ویژه انواع فر به کشورهای اطراف و حتی اروپا صورت می گیرد، هنوز نقطه ضعفی درباره بسته بندی وجود دارد که باید آن را برطرف کنیم.
وی می افزاید: ماشین سازان ایرانی تخصص کافی دارند اما با توجه به اینکه تعداد سفارشات داخلی آنها زیاد نیست معمولا در پروسه تولید مشکل برای شان ایجاد شده است درصورتی که اگر مسئولان جلوی واردات بی رویه تجهیزات و ماشین آلات خارجی را بگیرند و این تقاضای موجود را به سمت کارگاه های داخلی هدایت کنند، به زودی می توانیم شاهد صادرات قابل توجهی در این بخش باشیم.
اسفندیاری عدم حضور در نمایشگاه تخصصی را یکی از نقاط ضعف دیگر این صنعت می داند و می گوید: حضور در نمایشگاه های تخصصی می تواند زمینه ورود ماشین آلات ایرانی را به کارخانه های خارجی فراهم کند ولی هیچ حمایتی برای حضور در نمایشگاه ها از تولید کنندگان ایرانی نمی شود و از آنجا که هزینه حضور در نمایشگاه بسیار زیاد است، اغلب تولید کنندگان امکان حضور ندارند.