رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان گفت: سطح قیمتی بسیاری از خودروهای وارداتی بالا است، بنابراین واردات خودرو نتوانسته باعث رقابتیشدن بازار خودروی ایران شود. محمد جعفری در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل وضعیت فعلی صنعت خودروی ایران، وجود انحصار در این بازار است.
وی با بیان اینکه بالا بودن تعرفه واردات خودرو باعث شده تا خودروسازان داخلی از واردات این محصولات نگرانی نداشته باشند، خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که بیشتر شرکتهای واردکننده، خودروهایی با قیمت بالا وارد میکنند و واردکنندهای در راستای واردات خودروهایی با سطح قیمتی پایین اقدام نکرده است.
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان ادامه داد: در این زمینه تنها برخی واردکنندگان اقدام به واردات برخی خودروهای چینی با قیمتهای به نسبت پایینتر کردهاند. با این حال این قیمتها نیز در مقایسه با قدرت خرید عموم مصرفکنندگان، بالا است. وی افزود: این وضعیت در حالی است که مطمئنا خودروهای ارزانقیمتی متناسب با شرایط و استانداردهای حاکم بر بازار خودروی ایران در جهان تولید میشود و واردکنندگان باید نسبت به واردات این خودروها اقدام کنند.
جعفری با بیان اینکه در آن صورت رقابت واقعی بین تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: نتیجه چنین رقابتی ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی و تامین حقوق مصرفکنندگان است.