در یکی از روزهای ماه سپتامبر، دو مردچینی با کیفی در دست، از شیکاگو عازم پکن شدند. ماموران FBI، در چمدان آنها 300 پاکت کوچک حاوی بذر ذرت کشف کردند. این اتفاق، نقطه آغاز تعقیب و گریز طولانی و شکار FBI است که در یک تحقیق منتشر شده با عنوان «جدال بر سرذرت» در مجله آمریکایی «new republic» و به سبک هیجانانگیز «تد گنوویز» روایت شده است. این آقا روزنامهنگار و نویسنده «زنجیره: مزرعه، کارخانه، سرنوشت غذایی ما» است. طی عملیات تعقیب، ماموران FBI، با کار گذاشتن میکروفن و شنود تماسهای تلفنی، باند کوچک سارقان خوشههای ذرت را کشف کردند.
تحقیقات منجر به کیفرخواست دو مرد چینی شد. این دو مرد چینی که در زمینه بذر فعالیت میکنند، متهم به سرقت اسرار صنعتی و تجاری هستند. «تد گنوویز» در بخش نخست این تحقیق روشنگر مینویسد: «ممکن است این جریان، یک عملیات جاسوسی بعد از 11سپتامبر به نظر برسد، ولی دولت آمریکا مشکلی فراتر ازجاسوسی در آن حس میکند!» این سارق، معتقد است که در نتیجه یک واقعیت غیرقابل انکار، کشور چین با وجود قلمروی وسیع خود، قادر نیست به سادگی و به اندازه کافی موادغذایی تولید کند.
کمبود منابع آب و زمین زراعتی در چین، چینیها را مجبور به خرید سالانه 2 تا 5 میلیون نت ذرت از آمریکا کرده که این میزان 94 درصد کل ذرت وارداتی به چین را شامل میشود.
وابستگی غذایی
یادآوری میکنیم که آمریکا طی قرن بیستم، از تولید ذرت سود تجاری جهانی به دست آورد. این تحقیق نشان میدهد که این برتری غذایی، به اسلحهای قدرتمند برای سلطه گری آمریکا مخصوصا در مقابل کشورهای کمونیستی، تبدیل شده است. در بخش دوم این تحقیق آمده است: از ابتدای سالهای 1960، وزارت کشاورزی آمریکا دریافت که اگر آمریکا از قدرت خود برای پاسخگویی به نیاز و تقاضای کشورهای وابسته به محصولات آمریکایی استفاده کند، با وابسته کردن کمونیستها به خودشان ازنظرتغذیه، آنها را شکست خواهند داد.
امروزه، چالش علمی بر سر تولید بذرذرت اصلاح شده ژنتیکی و «بذر هیبرید» فوق کارآمد یکی از اولویتهای کارشناسان بذر و دانه آمریکایی است. دراین زمینه دستورالعمل و روش تولید نسل جدید این ذرت به اطلاعات سری ویژه و حیاتی تبدیل شده است. شرکتهایی مانند « DuPont Pioneer» و «Monsanto»، معتقد هستند که هیچ هدفی به غیر از تأمین غذای جمعیت جهان، پررونق و سودآور نخواهد بود. بدیهی است که هدف شرکت «DuPont Pioneer» نه اطمینان از تأمین امنیت غذایی جهان است و نه تغذیه مردم چین، اما قصد دارد منافع و سهم خود را در بازار، با نگاه داشتن چین به عنوان مشتری، افزایش دهد.