کلنگ زنیهای با ربط و بیربط و خارج از اولویت از دولت گذشته به یکی از مراسم سفرهای استانی تبدیل شده بود و وجود سه هزار پروژه نیمهتمام عمرانی نتیجه وعدههای دولتهای گذشته در سفرهای استانی است. در شرایطی که تخصیص بودجهها بهویژه بودجه عمرانی به کمترین میزان و میانگین خود در سه دهه اخیر رسیده و از ابتدای دولت یازدهم تا به امروز به واسطه افت بیسابقه نرخ نفت در بهترین حالت تخصیص بودجه 25درصد بوده راکد ماندن این حجم از پروژهها هم هزینهزا است.
اینکه بودجه عمرانی بهطور 100 درصدی تخصیص نمییابد نیاز به پیشبینی ندارد و بهطور قطع منابع دولت نمیتواند پاسخگوی این حجم از پروژهها باشد حال در این شرایط دولت یازدهم عزم خود را جزم کرده تا بتواند با جذب سرمایههای غیردولتی به ساختوسازها سرعت دهد. قطعا در این شرایط باید پروژههای عقلانی تعریف و اولویتها شناسایی شود.
واقعیت این است که درآمدهای دولت بسیار کاهش یافته است و در این شرایط بیپولی نمیتوان انتظار داشت پروژهها پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته باشند، حال اینکه برگزاری همایشها و نمایشگاههای معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در ایران آن هم در وسعت جهانی و بینالمللی میتواند منافع برد- برد برای دولت و سرمایهگذاران چه داخلی و چه خارجی داشته باشد. البته قوانین ورود سرمایهگذاران به پروژهها نیاز به بازنگری و اصلاح جدی دارد که دولت یازدهم این بازنگری در قوانین را شروع کرده و این اقدامات هرچند کوچک تأثیراتی به همراه داشته است.
* عضو کمیسیون عمران مجلس