به نظر شما آیا در رقابت های علمی بین المللی دانشگاه های مهندسی، ایران شانسی برای موفقیت دارند؟ ممکن است.
به نظر شما کدام دانشگاه ایرانی این توان را دارد؟ دانشگاه شریف یا دانشگاه تهران یا یکی از شعب دانشگاه آزاد اسلامی؟ احتمالا جواب شما دانشگاه آزاد اسلامی نیست.
داستان یک موفقیت
دانشگاه آزاد قزوین، پرافتخار ترین دانشگاه کشور در رشته روباتیک در دنیاست. آنها بالاتر از دانشگاه های معتبر کشور مانند دانشگاه شریف، تهران، امیرکبیر و ده ها دانشگاه مطرح دیگر داخلی در علم روباتیک قرار گرفته اند. باور ندارید؟ در رقابت سال گذشته روبات های زیردریایی که بین 100 دانشگاه برتر دنیا انجام شد از جمله آریزونا، ماساچوستMIT، واشنگتن، اوهایو، می سی سی پی، نیو همشایر، آستین تگزاس و دهها دانشگاه مطرح دیگر تنها نماینده ایران که صلاحیتش برای حضور در این مسابقات تایید شد، دانشگاه آزاد قزوین بود.
چگونه دانشگاهی که نخبه پرور نیست و حتی به واسطه آنکه در خارج تهران قرار دارد، امکانات کمتری نسبت به دانشگاه های داخل تهران دارد به این مهم دست می یابد؟ رازی در کار نیست، موفقیت در یک کلمه خلاصه می شود«تمرکز».
باور ندارید؟ به مثال معکوس آن توجه کنید، دانشگاه شریف و دانشگاه تهران در برگزاری دوره های مدیریتی شکست خوردند و برنده بازی مدارس کسب و کارند که حتی بسیاری از آنها مورد تایید وزارت علوم نیست. چرا؟ چون دانشگاه شریف در مهندسی معتبر است و دانشگاه تهران اعتبارش به علت نخستین در ایران است و این موسسات متمرکز بر رشته های مدیریتی هستند.
چالش وجود بیش از 2500 دانشگاه و موسسه آموزش های تمکیلی از یک طرف و کاهش تعداد دانشجو از طرف دیگر، دانشگاه ها و موسسات داخلی را با چالش تعطیلی روبه رو کرده است. لذا دانشگاه ها و موسسات برای پر کردن بخشی از صندلی های شان به سمت تقلید از یکدیگر روی آورده اند.
بنابراین همه در حال یک شکل شدن هستند، رشته های مشابه، اساتید پروازی و طبیعتا مشابه و. . . مدیران آنها با استفاده از استراتژی های بهتر بودن و مانور تبلیغاتی، روابط عمومی به مانند کیفیت بهتر، خدمات بهتر و پروموشن بهتر سعی در مغلوب کردن رقبا دارند.
امروزه استراتژی بهتر بودن باعث مرگ سازمان می شود، استراتژی جایگزین متفاوت بودن است و تنها راه پیدا کردن تفاوت متمرکز شدن است.
یا متمرکز شوید و موسسه و دانشگاه تان را با پیاده کردن پنج قدم زیر بسازید یا شاهد تعطیلی دانشگاه و موسسه تان در آینده نه چندان دور باشید:
-تمرکز کنید تا معرف چیزی منحصربه فرد باشید.
-براساس تمرکزتان جایگاه جدیدی را برای نفوذ در مخاطبان تعریف کنید.
-میخ گفتار (شعار سازمانی تان) به گونه ای تعریف شود تا معرف جایگاه تان باشد.
-چکش بصری (هویت بصری) سازمان به گونه ای درست شود تا میخ گفتار را در ذهن مخاطب تثبیت کند.
-شعار سازمانی تان را ماندگار کنید.
-تمام حقوق این نوشته برای مولف محفوظ است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد.
مشاور متمرکز