جنجال تقلب در میزان آلایندگی خودروهای دیزلی فولکس واگن نه تنها در این گروه صنعتی و خودروسازی آلمانی، بلکه در کلیه قوانین آلایندگی اتحادیه اروپا تحولی عظیم به دنبال داشت. اقدام غیر اخلاقی مهندسان این خودروساز آلمانی در مخفی کردن میزان واقعی آلایندگی پیشرانه های دیزلی این شرکت موجی از خشم و محکومیت را برای فولکس واگن در پی داشت که این واکنش ها تا امروز ادامه داشته و مدیران این شرکت بزرگ آلمانی در نقاط مختلف جهان درگیر دادگاه های متعدد در رابطه با تخلف رخ داده هستند.
پس از جنجال پیشرانه های دیزلی فولکس واگن، بسیاری از کارشناسان و حقوق دانان در بررسی چگونگی بروز این حادثه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در این راستا بسیاری بر این باورند که خلأ قانونی موجود در قوانین اتحادیه اروپا از جمله دلایل اصلی بروز چنین تخلفاتی توسط خودروسازان فعال در صنعت خودروی قاره سبز است. پس از طرح این نظریه، اتحادیه اروپا بر آن شد تا استانداردهای آلایندگی خود را مورد بازنگری قرار داده و خلأ های قانونی موجود را برطرف کند.
حال پس از تصویب قوانین زیست محیطی جدید و سختگیرانه اتحادیه اروپا بسیاری از شرکت های خودروسازی در پی تولید خودروهای برقی و هیبریدی هستند تا از این طریق بتوانند با به صفر رساندن میزان آلایندگی محصولات خود، از انطباق کامل با قوانین زیست محیطی اتحادیه اروپا بهره مند شوند.
در همین راستا آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا ارزیابی خود از برنامه ریزی خودروسازان اروپایی برای تولید خودروهای برقی را منتشر کرد. در متن این بیانیه آمده است: «تولید و عرضه تعداد بسیار زیادی از خودروهای برقی و تردد آنها در جاده های اروپا سبب کاهش شدید میزان گازهای گلخانه ای و گازهای آلاینده هوا خواهد شد.»
آژانس محیط زیست اروپا در ادامه ارزیابی زیست محیطی خود آورده است: «توسعه تکنولوژی به کار رفته در خودروهای برقی و افزایش استفاده از آنها در کشورهای اروپایی تاثیر بسیار زیادی بر آینده انرژی در قاره اروپا خواهد داشت چراکه کاهش شدید مصرف سوخت های فسیلی موجب کاهش قابل توجه تولید گازهای گلخانه ای شده و از آلوده شدن هوا به دلیل انتشار گازهای سمی جلوگیری به عمل خواهد آورد.»
با این حال کارشناسان آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا در ارزیابی خود ضمن تاکید بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی که همزمان به کاهش شدید تولید گازهای گلخانه ای منجر خواهد شد، اعلام کردند که در صورت همه گیر شدن استفاده از خودروهای برقی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا با چالش تامین الکتریسیته مورد نیاز برای تردد خودروهای برقی رو به رو شده و تقاضا برای برق به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که گسترش استفاده از خودروهای برقی در اتحادیه اروپا، نقش بسیار مهمی در دستیابی این اتحادیه به اهداف خود در حوزه کاهش تولید گازهای گلخانه ای، ایجاد یک سیستم حمل و نقل پایدار و به صفر رساندن آلودگی هوا خواهد داشت. به بیان دیگر، توسعه تکنولوژی خودروهای برقی و هیبریدی و افزایش عرضه و استفاده از این خودروها در اروپا می تواند پلی به آسمان آبی و آینده ای سبز برای قاره سبز باشد.
به رغم تمامی گمانه زنی های موجود، بسیاری بر این باورند که گسترش استفاده از خودروهای برقی به تنهایی برای دستیابی اروپا به اقتصاد بدون کربن کافی نیست، چراکه تقاضا برای خرید خودرو و همچنین معضل ترافیک همچنان پابرجا بوده و باید برطرف شوند.
به نظر می رسد با وجود تلاش های گسترده اتحادیه اروپا برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای از طریق کاهش استفاده از سوخت های فسیلی این اتحادیه را در آینده وارد چالش جدی دیگری خواهد کرد؛ افزایش قابل توجه تقاضا برای تولید برق و آلودگی ناشی از فرآیند تولید الکتریسیته.