بیشتر مردم دنیا، سلیقه خرید یک خودروی امروزی و صفر کیلومتر را دارند، اما متاسفانه این بودجه آنهاست که با سلیقه و انتخابشان همراهی نمیکند. خودروی صفر را میتوان با رنگ دلخواه یا با امکانات اضافی به کارخانه سفارش داد و مطمئن بود تا وقتی گارانتی دارد، احتیاجی به تعمیر نخواهد داشت.
البته همه تولیدکنندههای خودرو، خدمات بعد از فروش یکسان و خوبی ندارند و تنها صفر بودن خودرو نشانه و تضمین سلامت و بیایراد بودن نیست. در بسیاری از کشورها، ماشین را از نمایندگیها صفر و نو تحویل میگیریم، اما بعد از دو ماه آینه برقی کار نمیکند، یا قاب دستگیره کنده میشود، قفل مرکزی مشکل پیدا میکند و با مراجعه به نمایندگی خواهیم شنید: «این مورد جزو گارانتی نیست؛ یا باید ماشین چند روز اینجا بماند تا یدکی و یا قطعه را به کارخانه سفارش بدهیم».
لیست خدمات بعد از فروش و گارانتیها، همیشه باعث اطمینان خاطر مشتری میشود که بعد از خرید، مجبور به هیچ پرداخت اضافی یا هیچ تعمیر و تعویضی تا چند سال آینده نخواهد شد. گروهی ترجیح میدهند خودروی کارکرده، با عمرکم بخرند. آنها شکارچی ماشینهایی هستند که حداکثر دو یا سه سال بیشتر از عمرشان نگذشته باشد. این خودروها، اغلب صاحبانی داشتهاند که فقط ماشین صفر سوار میشوند، از نو بودن و گارانتی آن استفاده میکنند و چون علاقهای به تعمیر و نگهداری ندارند، ماشین را میفروشند و با پرداخت مبلغی اضافی، دوباره خودرویی صفر میخرند.
ماشینهای دست دوم اما نو، حسن بزرگشان این است که از قیمت اصلی و صفر بسیار ارزانتر و اغلب دارای متعلقات اضافی هستند که خریدار دوم لازم نیست برای آنها پول اضافی بپردازد، اما باید روی هزینه و مبلغ احتمالی سرویس و تعمیر اول یا کلی این ماشین حساب کرد. اگر صاحب اول بسیار بد ازخودرو استفاده نکرده باشد، خریدار دوم، با خیال راحت اتومبیل را چند سال دیگر (عمر مفید ماشینهای جدید، بین هشت تا حداکثر 10 سال تعیین شده) بدون خرج اضافی، خواهد راند.
وقتی بودجه ما نه به ماشین نو میرسد، نه به دست دومهای جوان! تنها میتوان ماشینی قدیمیتر یا دست چندم خرید. اگر از مکانیکی سررشته داشته باشیم، میتوانیم در بازار خودروهای کارکرده، انتخاب خوبی که با بودجه و نیازما مناسب باشد، پیدا کنیم. اما باآگاهی از اینکه هرچه خودرو قدیمیتر باشد، در ابتدا پول کمتری میپردازیم اما به مرور زمان، تعمیر و نگهداری خودرو هزینه دارد.
گاهی بین انتخاب یک خودروی صفر با مدل و امکانات پایینتر و با خودروی بهتر اما کارکرده و با امکانات بیشتر با قیمتی مساوی شک میکنیم. ماشینهای جدید، کم مصرفتر، مطابق با تکنولوژی روز، همراه با رهیاب (نویگیشن) یا با امکان استفاده از امکانات موجود درگوشی موبایل و اپلیکیشنها طراحی و ساخته میشوند. سیستمهای جدید و مثل سیستم «استارت- استاپ»، (با ثابت ایستادن، ماشین خاموش و با دنده دادن روشن میشود) روز به روز اهمیت بیشتری پیدا کرده و در نهایت خرید مدل روز، همیشه بهصرفهتر است.
توانایی در نحوه پرداخت بها (نقد، قسطی، لیزینگ) هم بسیار تعیینکننده است. در بیشتر کشورهای جهان، درست برعکس ایران، بهندرت کسی خودرویی را بهصورت نقد میخرد. معمولا مبلغی بهصورت پیشپرداخت و بقیه مبلغ بهصورت اقساط با نرخ بهرههای متفاوت پرداخت میشود. اما اگر کسی پول نقد داشته باشد که به ندرت اتفاق میافتد، قطعا از تخفیف بسیار ویژه و زیادی برخوردار میشود.
توجه و دانستن اینکه چه موقع سال یا اینکه ازچه تخفیفهایی میتوان استفاده کرد، بهخصوص وقتی با پول نقد یا وام گرفته شده قصدخرید خودرو داریم، بسیار مهم و موثر خواهند بود.
مثلا در آلمان بسیاری از تولیدکنندههای خودرو مثل «بیامو» و «بنز»برای خبرنگارها، ۱۰درصد تا ۱۵درصد تخفیف دائمی دارند. یا به مناسبتهای گوناگون ملی یا مذهبی، اکثر کشورها برای مشاغل خاص، تخفیفهای ویژهای خواهند داشت که بهتر است از آنها قبل از خرید باخبر باشیم.